וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה וחצי לאחר שאינטל השקיעה בה מאה מיליון דולר - אופלס גוססת לאיטה

גיא גרימלנד

10.10.2006 / 9:55

מאז שענקית השבבים ביצעה שינוי ארגוני מקיף, עברה אופלס קיצוץ משרות עמוק, ובקרוב היא צפויה להיסגר; העובדים שנותרו ישולבו בקבוצות הפיתוח השונות של אינטל, שתיאלץ לספוג נזקים כספיים בעשרות מיליוני דולרים



לצד שלל האקזיטים שמתפרסמים באחרונה, מסתמנת אינטל כמי שעשויה להיות חתומה על מחיקה נוספת של השקעה בהיי-טק הישראלי ב-2006.



ל-TheMarker נודע כי אופלס, שנרכשה לפני כשנה וחצי על ידי אינטל תמורת 100 מיליון דולר, עומדת בפני סגירה. המשמעות - אינטל תיאלץ לספוג נזקים כספיים בעשרות מיליוני דולרים.



אופלס מיוקנעם, שהעסיקה בשיאה 120 עובדים, עברה בחודשים האחרונים קיצוצים כואבים. החברה, שפיתחה טכנולוגיה לעיבוד וידיאו למסכים דיגיטליים שטוחים, נאלצה לפזר את עובדי הפיתוח בין הקבוצות הטכנולוגיות השונות של אינטל, ומשרות צוותי השיווק והמכירות קוצצו.



כעת נותר רק צוות תמיכה לתחזוק הטיפול בלקוחות קיימים. מה צפוי להיות עתידם? בשלב זה לא ברור. באינטל ממלאים את פיהם מים, אבל הערכה הרווחת היא שבסופו של דבר גם משרות אלו יקוצצו, ויביאו לסוף עגום עבור חברה מצליחה. עם זאת, אינטל מאשרת את הקיצוצים העמוקים שעוברת החברה.



אינטל רכשה את אופלס בפברואר 2005, לאחר שהחברה אף ניהלה שיחות גם עם LG וטושיבה שהתעניינו ברכישתה. מקורב לעסקי החברה מגלה כי בשיאה הציגה אופלס מכירות של "יותר מכמה מיליוני דולרים", וזקפה לזכותה רשימה של עשרות לקוחות, בהם גם פנסוניק ומיצובישי, ששילבו את מעבדי הווידיאו של אופלס במכשירי הטלוויזיה שלהם.



באינטל האמינו מאוד באופלס. באפריל 2004 ציין קרייג בארט, מנכ"ל אינטל העולמית דאז, בביקור שערך בישראל כי "אופלס תהיה חלק משמעותי בחטיבת האלקטרוניקה לצרכנים בתחום הטלוויזיות". באותה תקופה לא כפתה AMD תחרות עיקשת שהכריחה את ענקית השבבים למקד את עצמה טכנולוגית - במעבדים למחשבים ניידים, נייחים ושרתים. אבל השנתיים החולפות והקיזוז בנתח שוק המעבדים העולמי הבהיר לאינטל שעליה לבצע קיצוץ כואב, ועל כן פיטרה 10,500 עובדים באחרונה, מהם עשרות גם בישראל.



הסיבה העיקרית לכך שמעבדי הווידיאו שהחברה פיתחה - MN303 ו-MN301 - לא זכו לבית חם אצל אינטל היא טכנולוגית בעיקרה. זאת על רקע העובדה שאינטל עברה בחודשים האחרונים שינוי ארגוני מקיף והחליטה לוותר על חטיבת שבבי התקשורת. התוצאה היא שלאחר שאינטל רכשה מדוידי גילה את DSPC תמורת 1.6 מיליארד דולר, היא נאלצה למכור אותה תמורת 600 מיליון דולר בלבד לענקית השבבים מארוול.



עוד לפני שאינטל הודיעה רשמית על מכירת DSPC, כבר נפוצו שמועות על העתיד הלא ברור של אופלס. מה שהחל בתקווה גדולה לשילוב מוצלח של שבבי אופלס בעיבוד הווידיאו לתחום הביתי באינטל, מקבל כעת תפנית חדה.



אופלס, שאותה ייסדו ד"ר יוסף סגמן, ששון יונה וגדי יערים ב-94', החלה את דרכה בפיתוח טכנולוגיה להעברת וידיאו על פרוטוקול IP, ואף שיתפה פעולה בתחום עם נשיונל סמיקונדקטור. בהמשך עברה לפיתוח מעבדי וידיאו למסכים שטוחים ומקרנים - ככל שגדל הביקוש למכשירים האלה וגבר הצורך של יצרניות אלקטרוניקה גדולות, בעיקר במזרח, לספק את הביקוש. את החברה ניהל בזמנו ד"ר יאיר אלפרן, שניהל בעבר את חברת השבבים המשותפת לסטארט-אפ סייפן ואינפיניאון. קרנות ההון סיכון שהשקיעו בחברה הן הקרן היפאנית דפתא (25% ,Defta), בנצ'מרק ישראל (19%) BRM ,(17%) וגיזה (12%), שהשקיעו בחברה כ-20 מיליון דולר, וגזרו מיליוני דולרים בעקבות המכירה לאינטל.



מאינטל ישראל נמסר בתגובה: "כחלק מתהליך ההתייעלות שאינטל הכריזה באחרונה צומצמה פעילות אופלס. חלק מכוח האדם באופלס הועבר לפעילות בקבוצות פיתוח אחרות של אינטל בישראל, וחלק קטן יותר עדיין ממשיך בפעילות המקורית של אופלס על מנת לכבד את ההתחייבויות ללקוחות".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully