וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא מכירה בסמכות בג"ץ להורות על ועדת חקירה: "הסמכות היא תיאורטית וסביר שלא תיושם לעולם"

יובל יועז

11.10.2006 / 12:44

הממשלה: די בכך שהוחלט על ועדת בדיקה ממשלתית - ועדת וינוגרד - כדי לדחות את העתירות



לממשלה מוקנה שיקול דעת רחב ביותר בשאלה, האם להקים ועדת חקירה ממלכתית בנושא מסוים, ולבג"ץ מתחם התערבות מצומצם ביותר בנוגע להחלטה זו - כך טוענת פרקליטות המדינה בתצהיר שהגישה לבג"ץ, בדיון בעתירה הדורשת להקים ועדת חקירה ממלכתית למלחמה בלבנון.



בשבוע שעבר הורה בג"ץ לפרקליטות לנמק, מדוע לא תוקם ועדת חקירה ממלכתית למלחמה. בתצהיר תשובה מטעם מזכיר הממשלה ישראל מימון, שהגישה הבוקר הפרקליטות, טוענת המדינה כי אף שמבחינה תיאורטית יש לבג"ץ סמכות להורות לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית, "ספק אם יגיע אי פעם מקרה כה קיצוני, שבו יוצא צו שכזה".



לטענת המדינה, בשאלה האם על הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אופן התנהלותה בענייני מלחמה ושלום, נתון לבג"ץ תחום התערבות מצומצם בהרבה מבנושאים אחרים, שכן "הביקורת והפיקוח על הממשלה בעניינים מדיניים כגון אלה מצויים בעיקרם בידי הכנסת, והם אף נתונים למשפט הציבור".



בתשובה שהגישה עו"ד ענר הלמן ממחלקת הבג"צים בפרקליטות נטען, כי די בכך שהממשלה החליטה על בדיקה מסודרת של המלחמה בלבנון באמצעות ועדת בדיקה ממשלתית, היא ועדת וינוגרד, כדי לדחות את עתירותיהם של עמותת אומ"ץ ושל התנועה לאיכות השלטון.



בהחלטתם ביום חמישי דרשו שופטי בג"ץ מהמדינה להתייחס בתשובתה לשני נימוקים: הבעייתיות לכאורה בכך שהממשלה מינתה את הוועדה שתחקור את פעולתה היא; והעובדה שחקירת המלחמה היא סוגיה נרחבת ביותר, שחקירתה כרוכה בבדיקת תפקוד כל רשויות השלטון וכוחות הביטחון.



בנוגע לטענה הראשונה כתבה הפרקליטות, "השוני בין דרך מינוים של חברי ועדת הבדיקה לבין הדרך שבה ממונים ועדת חקירה ממלכתית בוודאי אינו יכול להצדיק התערבות של בג"ץ, ואין בו כדי לפגום באמון שירכוש הציבור לממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה של ועדת הבדיקה הממשלתית".



בתשובה לטענה השנייה השיבה הפרקליטות, כי "פעמים רבות ניתן לבדוק אירוע או נושא או תחום שלם מסוים, יהא היקפו אשר יהיה, ביותר מכלי בדיקה אחד. במצב זה, הבחירה בין כלי הבדיקה הרלוונטיים נתונה לשיקול דעתו הרחב של הגורם הממנה". המדינה טוענת, שחוק הממשלה מאפשר לה למנות ועדת בדיקה ממשלתית גם לבדיקת "נושא בעל משמעות לאומית כללית, המתפרש על תפקוד מכלול רחב של פעילות זרועות השלטון וכוחות הביטחון", וכי "אין להסיק מלשונו או מתכליתו של חוק הממשלה, כי הוא איננו מאפשר הקמת ועדת בדיקה משלתית לעניינים כדוגמת התנהלות הדרג המדיני והביטחוני במלחמה".



אתמול פורסם ב"הארץ", כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, כתב לראש הממשלה, אהוד אולמרט, כי הדרך הראויה לבדיקת אירועי המלחמה בלבנון היא מינוי ועדת חקירה ממלכתית. התייחסות היועץ הופיעה במכתב ששיגר באוגוסט לראש הממשלה, ובו פירט את החלופות העומדות לפני הממשלה לבדיקת המלחמה. עם זאת, מכתב זה לא היה חוות דעת מחייבת.



השתתף בהכנת הידיעה: אלוף בן


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully