וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הראנד הדרום אפריקאי - המטבע הגרוע בעולם

מיכל רמתי

12.10.2006 / 11:22

מאז תחילת אוקטובר, התחזק הראנד בכ-3% לאחר שעד כה נחלש בכ-20%. הראנד פופולרי בקרב סוחרי מט"ח בשל התנודות החדות שלו

הראנד הדרום אפריקאי, המטבע בעל הביצועים הגרועים בעולם השנה, מתחזק היום ב-1.3% מול הדולר לרמה של 7.6343 ראנד לדולר. עד כה השנה, נחלש הראנד בכ-20% מול הדולר, אך מאז 3 באוקטובר החל להתאושש עם עלייה של כ-3%. הראנד נמצא בדרכו לשנה הגרועה ביותר שלו מאז 2001, אז צנח ב-37%.

הנפילה הגדולה של הראנד החלה במאי, עם הצניחה שחלה בשווקים המתעוררים באותה עת, והמשיכה ביוני. אך בעוד מטבעות בשווקים מתעוררים אחרים החלו להתאושש, הירידה של הראנד נמשכה. גירעונות שיא של דרום אפריקה עודדו את תחילת הירידה במאי, והירידה במחירי הסחורות - המשפיעים רבות על כלכלת דרום אפריקה - הובילו ירידה נוספת בחודשים אוגוסט-ספטמבר. הירידה של הראנד כמעט כפולה מזו של הלירה הטורקית.

יש המעריכים, כי קרנות גידור הן המובילות את התנודות של הראנד. הראנד פופולרי בקרב סוחרי מט"ח בשל התנודות החדות שלו. המסחר בחוזים עתידיים על הראנד בבורסת שיקאגו (CME), שולשו ב-4 החודשים האחרונים, מ-209 במאי ל-652 בספטמבר. החוזים העתידיים למארס נסחרו לפי 7.84 ראנד לדולר, מה שמעיד כי המשקיעים מצפים שהמטבע יחזור להיחלש.

נגיד הבנק המרכזי של דרום אפריקה, טיטו מבווני, אמר לפני שבועיים, כי המטבע נחלש ב"צורה מסודרת" - אות לכך שאין בכוונתו לפעול לעצירת הידרדרותו. "ההתפתחויות בשערי המט"ח צפויות להיות בעלות השפעה חיובית על הצמיחה ביצוא, וזה לא מזיק", אמר מוובני. עם זאת, כלכלנים צופים, כי הבנק המרכזי יעלה את שיעור הריבית במדינה ב-0.5% היום, לשיעור של 8.5%.

הגירעון בחשבון השוטף של דרום אפריקה התרחב ל-6.4% מהתמ"ג ברבעון הראשון לאחר ששבע הורדות ריבית בשנתיים הובילו גידול במכירות המכוניות המיובאות ומוצרי אלקטרוניקה. ראנד חלש עשוי לחזק את היצואניות הדרום אפריקאיות ולצמצם את היבוא. התחזקות היצוא עשויה להקטין מעט את תלותה של דרום אפריקה בשוק הזהב, שמחירו נחלש ב-21% מאז מאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully