וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשה למחוזי: בנק לאומי מתחמק מקיום הסדר להשבת 15 מיליון שקל ללקוחותיו

הארץ

7.8.2001 / 9:28

כך נטען בבקשה שהוגשה אתמול לביהמ"ש המחוזי בת"א על ידי לקוח של הבנק שהגיש תביעה בעניין נגד הבנק - שאף אושרה כייצוגית לפני כחודש

מאת אסף ברגרפרוינד

בנק לאומי מנסה להתחמק מלקיים הסדר אפקטיווי להחזרת כספים ללקוחותיו שחויבו בתשלום עמלות שלא כחוק - עמלות שהבנק גבה עבור ביטול הודעות שיעבוד על כלי רכבם. כך נטען בבקשה שהוגשה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי ארז רוזנבוך, לקוח של הבנק שהגיש תביעה בעניין נגד הבנק - שאף אושרה כייצוגית לפני כחודש.

התובענה אושרה כייצוגית לאחר שהבנק ורוזנבוך הגיעו להסדר פשרה לפיו הבנק ישלם לכ-70 אלף מלקוחותיו כ-7 מיליון שקל. בנוסף, קבעה השופטת דרורה פלפל כי הבנק יבדוק ברשומותיו אם יש לקוחות נוספים הזכאים להחזר, ויפצה אותם עד לסכום מקסימלי של 8 מיליון שקל.

הבנק הסכים להחזיר את העמלות שגבה לאחר התייעצות שקיים עם הפיקוח על הבנקים. לאור הסכמת הבנק אושרה התובענה הייצוגית והשופטת קבעה כי על הצדדים להגיש לבית המשפט הסדר מפורט, שיכלול את הדרך לפרסם את העניין לזכאים ומנגנון חלוקת הכספים.

בבקשה, שהוגשה אתמול באמצעות עו"ד יצחק אבירם, נטען כי כדי להכין נוסח מוסכם של ההסדר ניסה רוזנבוך ליצור קשר עם נציגי הבנק מרגע אישור התובענה כייצוגית - לפני כחודש. ואולם הבנק סירב לנהל עמו מגעים ורק כעבור 20 יום שלח לו מכתב ובו נאמר כי החלטת השופטת התייחסה להסדר שאליו הגיע הבנק עם הפיקוח על הבנקים, ולפי הסדר זה הוא יבצע את חלוקת הכספים ללקוחותיו.

אבירם אמר כי "הבנק שוכח כי זהו עניין ציבורי ממדרגה ראשונה המתייחס לעשרות אלפי לקוחות מהם נגבו כספים שלא כדין". לטענתו, המפקח על הבנקים לא היה מעולם צד להליך המשפטי, וההסדרים שלאומי הגיע עם המפקח אינם מהווים תחליף לפיקוח של בית המשפט.

מניעת פיקוח על חלוקת הכספים

אבירם טען כי מנוסח הצעת ההסדר של הבנק שהועברה לעיונו, עולה כי לאומי מבקש למנוע פיקוח על חלוקת הכספים וכן למנוע פרסום העניין. אבירם טען כי בקשתו של הבנק למנוע את פרסום העניין היא חלק "מנסיונותיו לגמד את תוצאות התביעה, להעלימה מעיני הציבור ולמעשה לשלול מהציבור את זכותו לדעת על חובת הבנק להחזיר לו כספים".

עוד נטען כי למרות שלאומי הסכים להשיב את הכספים שגבה שלא כחוק בתוספת ריבית והצמדה, על המפקח היה לדרוש מהבנק לבדוק את מצב החשבון של כל לקוח ובהתאם, להחזיר את הכספים בתוספת ריבית חריגה. לדבריו, בכך נמנע לאומי מתשלום 1.5 מיליון שקל נוספים, בשל ההפרש בין גובה הריביות.

מלאומי נמסר בתגובה כי הבנק מילא אחרי הוראות בית המשפט, לאחר שהגיש אתמול את ההסדר לאישורו. לאומי סירב להעביר לידי "הארץ" את תוכנו של ההסכם שהוגש לבית המשפט. עם זאת, בבנק אמרו כי כל לקוחות לאומי יפוצו באופן מלא.

מהמפקח על הבנקים נמסר בתגובה כי בשל התערבותו במקרה יוחזרו הכספים שמגיעים ללקוחות לאומי כבר בדצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully