וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יונתן כץ - הכלכלן הראשי של לידר ושות': "יש מדינות שבהן הנגיד מתפטר כשהוא מפספס את יעד האינפלציה"

שרון שפורר

13.10.2006 / 10:43

כץ מעריך כי בספטמבר יירדו המחירים לצרכן ב-0.5%-0.6% וגם מדד אוקטובר יהיה שלילי חזק



יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר ושות', סבור כי מדד המחירים לצרכן עבור חודש ספטמבר העתיד להתפרסם ביום ראשון הקרוב יהיה שלילי - בגובה 0.5% ואולי אפילו 0.6%. המדד יושפע להערכתו בעיקר מירידה חדה במחירי הדלק בישראל, בעקבות הירידה החדה של מחירי הנפט במהלך החודש. בנוסף למחירי הדלקים, הרי שגם לדיור היתה בחודש זה השפעה חזקה על המדד. מחירי הדיור מהווים 20% מהמדד כולו ובחודש החולף הם ירדו בשיעור של 0.7%.



כץ לא רואה מצב שונה מהותית גם באוקטובר. מדד המחירים יהיה שלילי חזק להערכתו, כשמחירי הדלקים ימשיכו לרדת, תעריפי החשמל ירדו והשקל המשיך להתחזק ביתר עוצמה.



"אין חולקין על כך שיש לחץ מוצדק להורדת ריבית, במיוחד מצידו של נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, שנראה כעומד לפספס את יעד האינפלציה", אומר כץ. לדבריו, האינפלציה הקלנדרית, כלומר מתחילת השנה (ינואר-אוגוסט), עומדת על 1.7%. אבל לפי שני המדדים הצפויים בקרוב, הרי שנראה שעד סוף השנה, האינפלציה תרד מ-1% - הגבול התחתון של יעד האינפלציה (3%-1%). אינפלציה גבוהה מהיעד, משמעה שהריבית היתה גבוהה מן הדרוש בכדי לשמור על יציבות מחירים. לטענת כץ, "יש מדינות שבהן הנגיד מתפטר בשל פספוס שכזה".



לטענת כץ בנק ישראל נתון ללחץ ויוריד את הריבית ב-0.25%, "אבל לא בטוח שזה ישנה את מצב השקל - אלא אולי יביא באופן זמני להתייצבות סביב 4.26-4.25 שקלים. גורמי המקרו וייבוא ההון לא יושפעו בעיקר כשברקע יש עודף בחשבון השוטף". מסיבות אלו, כץ סבור כי יש לחץ אפילו להורדת ריבית נוספת ולדעתו, רק אם נגיע לפער ריביות שלילי לטובת הדולר, שלא כמו המצב הנוכחי בו הריבית השקלית לטווח הקצר גבוהה ב-0.25% ממקבילתה האמריקאית, רק אז אולי נראה פיחות מתון.



גם במחלקת המחקר של קבוצת הראל צופים כי מדד אוקטובר ירד ב-0.6%, בעיקר בשל ירידת מחירי הדלק וירידת מחירי הדיור, אבל גם בשל ירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה.



מדד אוקטובר צפוי להערכתם, לרדת ב-0.3% בשל קיזוז העליות העונתיות בסעיפי ההלבשה וההנעלה הפירות והירקות, עם ירידה נוספת במחירי הדלק הנגזרת ממחיר הנפט הגולמי בעולם והמשך תיסוף של השקל מולה דולר ומול סל המטבעות.



האינפלציה שצופים במחלקת המחקר המנוהלת על ידי ד"ר מיכאל שראל עבור 12 החודשים הקרובים - עד מדד אוגוסט 2007 - עומדת על 0.6%. זאת, בהנחה של מגמת אינפלציה של 2% החל מחודש נובמבר. להערכת כלכלני המחלקה, ריבית בנק ישראל בעוד כחצי שנה, תעמוד על 5%-4.75% וריבית הפד באותה התקופה תעמוד על כ-5%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully