וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא: איך תכינו את ביתכם לחורף

אבי בר-אלי

13.10.2006 / 18:53

הרטיבות בקיר, הגג שלא מבודד, רוח הפרצים מהחלון - כל הדברים שאהבנו לשכוח בקיץ יזכירו בקרוב את קיומם. זה הזמן להכנות אחרונות של הבית לקראת העונה הגשומה



לצד הפטריות שבחורש, צצים לאחר הגשם גם פגעי המים והרוחות בדירת המגורים. הסדקים, המרזבים הסתומים ובלאי של חומרי האיטום - נשכחו והוסתרו מאז החורף הקודם. ואולם עם בוא הגשמים יתגלו הבעיות במלוא חריפותן: חדירת מים ורטיבות וחדירת אוויר קר דרך הקירות או החלונות עלולים להסב למבנה הבית ולשוכנים בו נזק לא מבוטל.



מרגע שהחלו הליקויים, יצטרף הדייר לתור הארוך של נזקקי שירותי התיקונים, אשר מלאכתם תהיה כרוכה כעת במחיר ובזמן יקרים. "כל הסוד", אומר יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב, "הוא לאתר את הליקויים כבר בסתיו, ולתקנם לפני הגשם הראשון". סיב מדגיש כי אסור להקל ראש בליקויים, והתעלמות מהם תוליד בהכרח נזקים כבדים עוד יותר. לצד המדריכים העונתיים שבשגרה, הענף מעמיד השנה חידושים נוספים, אשר יסייעו לצלוח את החורף בשלום.



רטוב עד הגג



כצלע אופקית החשופה למגע ישיר ונרחב עם הממטרים, מהווה הגג נקודת תורפה עיקרית בהגנת פנים הבית מהמתחולל מחוצה לו. היקוות שלוליות על פני הגג והתפוררות חומרי המילוי והאיחוי עלולים להביא לחדירת מים אל הקירות - ואת התרופה לכך יש להקדים כבר לימים אלה.



את פתחי המרזבים, אומר סיב, יש לנקות ולוודא שהזרימה אליהם ובהם לא תופרע על ידי פסולת, נשורת או צמחייה שהיתוספה במשך הקיץ. גם את השיפועים יש לבדוק, ולוודא שיאפשרו הולכת מים מהירה דיה בשעת הצורך. השיפועים המקובלים הם בין 2%-1.5%, כלומר, על כל מטר של גג יווצר הפרש גובה של 2-1.5 סנטימטרים.



בנוסף, יש לסרוק את שטח הגג בקפידה, ולבדוק האם ביצבצו עלים מן המשטח - עובדה שיש בה כדי להעיד על רטיבות תחתיו. במקרה כזה, יש לחרוץ את הרווחים שבין הלבנים ולמלאם בטיח צמנטי פולימרי.



באשר לאיטום הגג, מסביר מנכ"ל מרכז הבנייה הישראלי, ניר לב - מציע היום השוק חומרי איטום קלים, ידידותיים ונוחים יותר להתקנה מבעבר. חומרים חדשים מאפשרים ליצור ציפוי גם על זפת (בן כשנה). בחברת טמבור מציינים כי מדובר בציפוי אקרילי גמיש לאיטום ולהלבנת גגות, היוצר אטימה מוחלטת נגד חדירת מים למבנה, ומבטל את הצורך בסיוד שוטף של הגג.



את מריחת שכבת הזפת החליפו בשנים האחרונות בעיקר היריעות הביטומניות, המולחמות זו לזו ומספקות אטימות מוחלטת בעבור קומת הגג. ההמלצה כיום, מציין לב, היא לאטום באמצעות יריעות ביטומניות APP, בשכבה אחת בעובי של חמישה מילימטרים, תוך הקפדה על פרטי החיבור בין הגג, קירות הגג והמעקה. את היריעות יש לחזק מדי שנה במריחת שכבת חומר איטום - תוך הימנעות מחומרים אקריליים אשר אינם עמידים במים.



מי שמעוניין למנוע הפרשי טמפרטורות בין קומות הבית, ולדאוג שזו העליונה לא תהיה קרה יותר - יפתור את הבעיה בהנחת שתי שכבות של יריעת צמר-זכוכית המצופה בנייר אלומיניום, בעובי של 6-5 סנטימטרים - מעל תקרת הגבס.



את בדיקת אטימות הגג יש לבצע באמצעות הצפתו ל-48 שעות (לאחר סתימת המרזבים), ובדיקת תקרת הקומה העליונה בכדי לשלול סימני רטיבות. במידה שמדובר בגגות מרוצפים או במרפסות גלויות יש לדאוג למרזב כפול - גם עבור ניקוז המים שבשכבת החול מתחת לריצוף.



תיקון סדקים



סדקים המופיעים בקירות החיצוניים של המבנה, עלולים להביא לחדירת מים דרכם, להרחבתם - ולבסוף להופעת כתמי רטיבות בפנים הבית ולקילופי טיח. את תיקון הסדקים, מסביר לב, יכול לבצע גם אדם שאינו מיומן - פעולה זו כוללת את הרחבת הסדקים ומילויים בחומרי איטום (סיליקוניים, אקריליים, פוליאוריטניים).



בנוסף, קיימת האפשרות לדאוג מבעוד מועד לאיטומם של הקירות החיצוניים מפני המים, תוך מריחתם בפוליסילוקסן - חומר שקוף על בסיס סיליקון, הנספג בבטון ומספק מעין שכבת מגן מפני חדירת מים. פעולה זו חייבת להיעשות על קיר יבש - ולכן יש למהר ולבצעה כבר בימים אלה.



עם זאת, הבקיעים בקירות החיצוניים אינם תוצר של בלאי בלבד - לעתים הם נוצרים כתוצאה מהעברת צינורות המזגן או כבלי חשמל. יש לוודא, מדגיש סיב, כי צינורות אלה יישמרו סגורים, ואת החורים שבקיר יש לאטום בחומרי סיליקון.



חלונות



2006 אחת מנקודות התורפה השכיחות בסביבה הביתית היא החלונות - בעיקר קווי התפר שבין משקופי החלון לבין החוץ. בנקודות חיבור אלה, מסביר מנהל השיווק של חברת קליל עזרא לאודון, יש לקלף את חומר האטימה הישן ולהחליפו בחדש - וכן לדאוג לתקינותן של גומיות האטימה שבין מסגרת החלון לזכוכית. בנוסף, יש לוודא כי חריצי הניקוז שבמסילות האלומיניום אינם סתומים - כדי למנוע אגירת מים במסילות וחלחולם פנימה.



עוד מציין לאודון כי יש להבחין בין חדירת אוויר מחלון הזזה לבין חדירתו מחלון ציר. בחלונות הזזה מומלץ לבדוק אם המברשות לא התבלו; ניתן לבצע החלפה של המברשות באופן עצמאי. בחלון ציר, יש לבדוק כי אטמי הגומי לא התבלו או יצאו ממקומם, וכי החלון אטום לכל אורכו. ככלל, חלונות ציר אטומים יותר מחלונות הזזה, ולכן מומלצים למי שמתגוררים באזורים קרים יותר.



מי שהחליט לסגור מרפסת לקראת החורף ולהסב אותה לחדר נוסף בבית - חייב לזכור כי חלונות הזכוכית במרפסות אינם מספקים בידוד הולם מפני הקור. לכן, מומלץ לדאוג להתקנת תריסים חיצונים, ובעת בחירת הזכוכית, יש לשקול שימוש בזכוכית בידודית - זכוכית כפולה ובה מרווח הממולא גז יבש, למניעת הולכת הקור אל תוך הבית, או בזכוכית כפולה שבתוכה מותקן תריס ונציאני.



את בדיקת האטימות, ממליץ לאודון לבצע באמצעות "בדיקת התזה" בצינור גינה, ובחינת השפעתה על צדה הפנימי של מסגרת החלון; או באמצעות "מבחן המצית": הדלקת מצית בסמוך למסגרת החלון - כדי לבדוק אם חודרים משבי רוח.



הפתרונות למאחרים



עבור מי שלא יספיקו להיערך לעונת הגשמים - או שכבר כיום סובלים מכמה מהתסמינים המתוארים, ממליצים במרכז הבנייה הישראלי לנהוג לפי העצות הבאות:



במידה והתגלה עובש בתקרה או בקירות חדרי האמבטיה, יש לשטוף את האזור באקונומיקה, ולאחר כמה דקות לשטוף במים נקיים. לאחר ייבוש מלא של המקום - יש לצבוע אותו ב-3-2 שכבות של צבע אקרילי - אשר ימנע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully