וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינקו: 120 חביות נפט ביום במאגר בים המלח

שרון קדמי

15.10.2006 / 12:48

על פי הגילוי הנוכחי מדובר בהכנסות של כ-2 מיליון דולר בשנה. לשם השוואה, ערב הסעודית מפיקה כ-125 חביות נפט בשנייה

120 חביות נפט ביממה או כ-43 אלף חביות בשנה, זו הכמות שחברת גינקו דיווחה עליה בסוף השבוע, על פי בדיקות שערכה החברה במאגר צוק תמרור 3 באיזור ים המלח. לשם השוואה, ערב הסעודית, מפיקת הנפט הגדולה בעולם, מפיקה כ-125 חביות נפט בשנייה.

על פי הממצאים הראשוניים, מדובר בנפט "כבד-חמוץ", קרי מכיל מרכיב גבוה של מזוט, ורב גופרית. המשמעות היא, כי הפקת תזקיקים קלים דוגמת בנזין או קרוסין מנפט זה קשה יותר בהשוואה לנפט רגיל. מחירו של נפט דומה בשוק כיום נע בין 50-40 דולר. בחברה לא יכלו בשלב זה לדווח על היקף המאגר, אך על פי הגילוי הנוכחי מדובר בהכנסות של כ-2 מיליון דולר בשנה, לפני קיזוז עלויות ההפקה.

בנוסף דיווחה גינקו על מרכיב מים של 4%, הנחשב מעט גבוה למרכיב המים המקובל בבתי הזיקוק, הנע סביב 0.1%. בכל מקרה, אם יימכרו כמויות הנפט הקטנות לבית הזיקוק באשדוד, קרוב לוודאי שהן יימהלו בנפט קל יותר לפני הליך הזיקוק, כמקובל במקרים שכאלה.

במאגר שותפות בנוסף לגינקו גם החברות אבנר ודלק קידוחים מקבוצת דלק של יצחק תשובה, וכן חברת לפידות. בשבוע שעבר נחתם הסכם בין החברות של תשובה לגינקו, והיקף ההשקעה ההתחלתית של תשובה מסתכם בכ-4.4 מיליון דולר. שותפי הקידוח, חברת גינקו חיפושי נפט ולפידות, ביצעו באחרונה סדרת בדיקות כדי להעריך את כמות הנפט בקידוח ואת איכותו, ואלו הממצאים שעליהם דיווחו.

הבדיקות נערכו לאחר שנפט פרץ בראשונה במקום, לפני כשבועיים. אין זו הפעם הראשונה שבה מבוצעים קידוחים באיזור ים המלח: לפני יותר מעשור התבצעו קידוחים ונמצאו כמה פרוספקטים, אך הם לא פותחו. על פי הסכם השותפות בין גינקו לחברות הנפט של תשובה, נקבע כי דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט ישמשו כמפעילות של השותפות בשלב ביצוע הקידוחים וכן בשלבי ההפקה. גינקו נערכת להפקת הנפט בקידוח ועורכת סדרת בדיקות של הלחצים בבאר, במטרה להעריך את כמות הנפט ולתכנן את קצב הפקתו.

בגינקו מייחסים חשיבות רבה לשותפות עם חברות הנפט של תשובה, הן מהיבט ההשקעה והן מהיבט הניסיון והיכולות של קבוצת תשובה בתחום חיפושי הנפט והגז בישראל. ההסכם בין חברות הנפט של תשובה וגינקו מתייחס לשתי מובלעות בתוך אזורי החיפוש של זרח וצורים, בשטח כולל של כ-50 קמ"ר. בנוסף להשקעה המשותפת, תשולם לגינקו פרמיה על השקעותיה באיזור.

עם זאת, עיקר הפרוספקט מתמקד דווקא בצוק תמרור 4, שעשוי להתפתח להשקעה כדאית, שכן על פי הערכות מדובר במאגר של כ-6-5 מיליון חביות נפט, אך עוד מוקדם לקבוע זאת בוודאות. לשם השוואה, המשק הישראלי צורך כ-220 אלף חביות ביום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully