וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת ליברמן לכינון משטר נשיאותי בישראל

יובל יועז

15.10.2006 / 14:13

ההצעה אושרה ברוב של חמישה נגד ארבעה, לאחר ששר הבריאות, יעקב בן יזרי, נעדר מהדיון



ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהרים (ראשון) את הצעת החוק של יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לכינון משטר נשיאותי ולבחירה ישירה של ראש הממשלה. ההצעה אושרה ברוב של חמישה נגד ארבעה, לאחר ששר הבריאות, יעקב בן יזרי, ממפלגת הגמלאים, נעדר מהדיון.



יו"ר הוועדה, שר המשפטים מאיר שטרית, דחה בדיון את הצעתו של השר שלום שמחון (העבודה) להעביר את הדיון בהצעה למליאת הממשלה. בעקבות החלטת ועדת השרים לחקיקה, החליטו שרי העבודה להגיש ערר על ההחלטה למליאת הממשלה. הערר אמור לעלות לדיון בעוד כשבועיים, ועד אז תידחה ככל הנראה ההצבעה על הצעת החוק במליאת הכנסת.



ועדת השרים אישרה למעשה הצעת פשרה של השר שטרית, לפיה הצעת החוק מאושרת בתנאי שקידומה מעבר לקריאה טרומית בכנסת ייעשה רק באישור הממשלה. ההסתייגות נועדה לאפשר למשרד המשפטים לגבש הצעת חוק ממשלתית לשינוי שיטת המשטר. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, איננו מתנגד להצעת ליברמן, שכן מדובר בנושא בעל משמעות פוליטית ולא משפטית.



שטרית תומך בשינוי שיטת המשטר, אבל לדעתו מהלך זה צריך להיעשות באמצעות הצעת חוק ממשלתית ולאחר מחשבה רבה ועבודת מטה נרחבת, ולא בהצעת חוק פרטית.



הצעת החוק של ליברמן הונחה על שולחן הכנסת לפני כשלושה חודשים. היא באה להחליף את חוק יסוד: הממשלה הנוכחי, וקרויה "הפרדת רשויות ומשטר נשיאותי". אבל היא קובעת כי העומד בראש המדינה הוא ראש הממשלה, שייבחר בבחירה ישירה, ולא נשיא. מוסד נשיא המדינה יתבטל לפי ההצעה, סמכויותיו יועברו אוטומטית לראש הממשלה, וראש הממשלה הנבחר ירכיב אוטומטית את הממשלה.



ההצעה אף מאמצת את החוק הנורווגי, שלפיו על שרי הממשלה, מלבד ראש הממשלה, להתפטר מחברותם בכנסת. ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, אלא אם החליטה הכנסת ברוב של 80 מחבריה להעבירו מכהונתו, לפי הצעה של 40 ח"כים לפחות. הכנסת אף רשאית לפטר שר מכהונתו ברוב של 70 ח"כים. לפי ההצעה, ראש ממשלה יכול לכהן שתי קדנציות רצופות בלבד.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully