וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה: המעו"ף עלה ב-0.1% בלבד במחזור ענק

טל לוי

16.10.2006 / 8:37

אלביט הדמיה ירדה ב-3.8% לאחר זינוק של 30% בחודש האחרון. הפועלים הוסיפה 0.4% ולאומי עלתה ב-0.1%

מדד המחירים לצרכן הנמוך והצפי להורדה בריבית מצד בנק ישראל ביום שני הבא, הזניקו את הבורסה לעליות נאות במרבית שעות היום. ואולם, העליות הללו התמתנו לקראת תום המסחר, כך שמדד המעו"ף הוסיף רק 0.1% וננעל ב-871.54 נקודות - מרוחק ב-3.1% משיא של כל הזמנים שרשם במאי. מדד ת"א 100 הוסיף 0.1% וננעל ב-886.51 נקודות. מדובר במסחר סוער למדי שהתנהל תוך ריכוז עניין רב, שהתבטא במחזור ענק של 1.7 מיליארד שקלים.

כתוצאה מהצפי להורדת ריבית, רשמו האיגרות השקליות עליות של עד 0.4% ואילו האיגרות הצמודות (שהפכו לפחות אטרקטיוויות בשל המדד הנמוך), צנחו בכ-0.4%.

אתמול פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר, שירד ב-0.9% - המדד הנמוך ביותר מאז ינואר 1986. מדובר בהפתעה גם לעומת תחזיות "מחמירות" שדיברו על ירידה מקסימלית של 0.6%.

שלוש סיבות עיקריות הביאו לירידה החדה במדד: הראשונה היא היחלשות הדולר, והאחרות הן עונתיות וירידה במחירי הדלקים. המדד הנמוך, אשר מסכם אינפלציה של 0.8% בלבד מתחילת השנה, מגביר את הסיכויים להורדת ריבית ב-0.25% לפחות, ביום שני הבא. יעד האינפלציה של בנק ישראל עומד על 3%-1%.

מדד נמוך עשוי להעיד על קיפאון בפעילות הכלכלית: פירושו שהציבור מקטין את רכישותיו, ומכאן שהיצרנים נאלצים להוריד מחירים. אי לכך, יש "לעודד" את הצריכה במטרה לעורר פעילות כלכלית במשק, וזאת באמצעות הורדת שער הריבית. כאשר הריבית נמוכה, הציבור מעביר פחות כסף לאפיק החיסכון (ששוב אינו מספק תשואה נאה) ותחת זאת הוא מפנה את הכסף לצריכה.

מצב בו הריבית נמוכה מיטיב בדרך כלל גם עם אפיקי ההשקעה האחרים ובראשם הבורסה - אפיק שזוכה לביקושים במצב שבו לא ניתן להשיג תשואה מובטחת (ריבית בנקאית) גבוהה מספיק. מן הצד השני, ריבית נמוכה אינה מיטיבה עם המטבע המקומי, שכבר אינו מסוגל לספק ריבית (תשואה) גבוהה ועל כן הורדת ריבית מחלישה בדרך כלל את המטבע המקומי.

כמה כלכלנים העריכו אתמול כי לפישר לא תהיה ברירה אלא להוריד את הריבית ב-0.25% ביום שני, כאשר מקצתם אף דיברו על הורדה חדה יותר של 0.5%.

"המשקיעים צריכים להחנות את כספם בישראל מעכשיו ועד סוף השנה", אומרים בבנק ההשקעות מריל לינץ' לקראת התנודתיות הצפויה של השווקים המתפתחים בתקופה הקרובה. ב-2007 מעריכים שם כי השווקים המתעוררים ימשיכו לעלות. הנחת הבסיס של אנליסט הבנק, חיים ישראל, היא שהכלכלה העולמית תסבול בעתיד הקרוב מההאטה הכלכלית בארה"ב, אבל למרות זאת ישראל תיתן תשואת יתר עד סוף 2006.

המסחר באחד העם הובל בידי מניות הבנקים הגדולים שריכזו את מחזורי המסחר הגבוהים ביותר: הפועלים הוסיפה 0.4% ולאומי עלתה ב-0.1%. הורדת הריבית מעודדת את הפעילות העסקית, בשל העובדה שהחברות יכולות לקחת הלוואות בריבית נמוכה יותר. אי לכך, מיטיבה ריבית נמוכה עם הבנקים אשר צפויים להעניק הלוואות רבות יותר.

מימושים חדים נרשמים במניות הנדל"ן, שנכון להיום זוכות בתואר ההשקעה המוצלחת של 2006, עם תשואה של לא פחות מ-60% מתחילת השנה. מדד הנדל"ן איבד היום 1.6%.

אלביט הדמיה איבדה 3.8% לאחר עלייה של כמעט 30% בחודש האחרון. מרבית העליות בתקופה האחרונה מיוחסות לכוונה להנפיק את החברה הבת פלאזה סנטרס בבורסת לונדון. פלאזה מרכזת את פעילות הקניונים של אלביט הדמיה. באקסלנס נשואה הורידו היום את המלצתם ל"נייטרלי" וזאת "לאור תמחור מלא של פלאזה סנטרס לאחר עליות חדות במחיר המניה כך שהפוטנציאל מוצה".

עוד בתחום הנדל"ן: אפריקה ישראל איבדה 2.3% ואלרוב נדל"ן ירדה ב-4.3%. בשוק העריכו היום כי השקת תעודת הסל "קסם נדל"ן שורט" - תעודת המחקה במהופך את מדד מניות הנדל"ן - גררה ירידות במניות אלה בשל השקעה בפוזיציית שורט - פוזיציה אשר גוזרת רווח מירידת המניה.

במגזר הכימיה, טבע הוסיפה 0.9%. טבע תפסיק לשווק את תרופה ה-Oxycontin לשיכוך כאבים במארס 2007 בתמורה לויתור התביעות נגדה וכימיקלים לישראל הוסיפה 0.5%. בדויטשה בנק עידכנו את מחיר היעד של המניה ב-2 שקלים נוספים לרמה של 26 שקל - 19% מעל למחיר המניה הבוקר. "עם ודאות גדולה יותר במגזר האשלג והברום, אנו מעריכים כי המשקיעים כבר מסתכלים אל מעבר לרמה של שנת 2006", כתבו שם.

דלק נדל"ן טיפסה ב-1.3%, לאחר שחתמה על הסכם לרכישת רשת של 73 תחנות דלק וחנויות נוחות ברחבי פינלנד תמורת כ-640 מיליון שקל (כ-120 מיליון יורו). חלקה של דלק נדל"ן בעסקה, שתתבצע באמצעות חברה בת זרה, יעמוד על 90%. מדובר ברכישת תחנות הדלק וחנויות הנוחות מידי נסטה אויל, שתשכור את התחנות בחזרה מידי דלק נדל"ן.

תעודות הסל, המחקות מדדים שונים, ריכזו מחזורים גדולים: מבט ת"א 100, המחקה את מדד ת"א 100, ריכזה מחזור של כ-50 מיליון שקל ומבט 25 חסר (המחקה במהופך את מדד המעו"ף) ריכזה מחזור של יותר מ-40 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully