וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד המדד ישפיע על המשכנתה שלכם

יריב טיקולסקר

16.10.2006 / 15:53

עומדים לקחת הלוואה לרכישת דירה? משלמים כבר משכנתה? צרור עצות כיצד לפעול נכון כאשר המדד והריבית יורדים

הירידה החדה של מדד המחירים לצרכן בספטמבר הפתיעה אפילו את המומחים. אבל מעבר לכותרות בעיתון, כדאי להבין כיצד הדבר ישפיע על חיינו הכלכליים ובמיוחד על שוק המשכנתאות. אמיר חייק, הכלכלן הראשי של בנק איגוד מסביר כי עיקר ההשפעה על שוק המשכנתאות יהיה על מי שלקח הלוואה לטווחים קצרים, כלומר של שנים בודדות, וכמו כן על אלו שנמצאים כבר עכשיו במסלול משכנתה צמוד מדד או בריבית משתנה.

לדבריו, לא תהיה השפעה ניכרת על מרבית לווי המשכנתאות לטווחים ארוכים (10-25 שנים) מאחר שחלים שני תהליכים שמקזזים האחד את השני: מצד אחד הריביות בישראל ובעולם בכלל צפויות לרדת, ועל כן הבנקים אמורים להוריד את הריביות על המשכנתאות לטווח ארוך. אך מצד שני - דווקא בגלל שהריביות בעולם צפויות לרדת במקביל, התשואות של הבנקים על ההשקעות שלהם צפויות לרדת גם כן, ולכן לא יוכלו הבנקים להוריד בצורה משמעותית את הריביות על המשכנתאות הארוכות.

מסלול צמוד מדד


השפעה מיידית של המדד השלילי היא על לווי המשכנתאות הצמודות למדד. אלו אמנם לא יפחתו מדי חודש, אך במקרה שהמדד יעלה בעוד חודש או חודשיים, סכום התשלום החודשי שלהם לא ישתנה, כל עוד לא עלה המדד באותה מידה בה הוא ירד. כלומר, כל עוד המדדים הבאים לא יעלו במצטבר ב-0.9%, לא ישתנה ההחזר החודשי. במקרה והמדדים יירדו עד למינימום המוגדר על ידי הבנקים, אזי עליות במדדים הבאים יגרמו לעלייה בתשלום החודשי.

ריבית משתנה


הריבית בישראל צפויה לרדת, והדבר אמור להביא גם לירידת הריבית על המשכנתאות. מי שנמצא כעת במסלול של משכנתה עם ריבית משתנה, צפוי להרוויח כתוצאה מירידת הריבית בחודשים הקרובים. מרבית הכלכלנים צופים ירידה של עד חצי אחוז בחודשים הקרובים.

מי ששוקל לקחת משכנתה בריבית משתנה, אולי כדאי לו להמתין ולראות לאן נושבות הרוחות - קשה לסמוך על מגמה ארוכת טווח בריבית. בעקרון, תמיד עדיפה ריבית נמוכה וקבועה. משכנתה בריבית משתנה היא סוג של ספקולציה, שלא מומלצת למי שאין הון פנוי.

משכנתה צמודה לדולר ומשכנתה דולרית


מי שכבר עכשיו נמצא במסלול צמוד לדולר, צפוי ככל הנראה לשלם יותר בכל חודש. הצפי לירידה בריבית בישראל אמור להביא להתחזקות שער הדולר מול השקל, כתוצאה מצמצום פערי הריביות בין ישראל לארה"ב.

מאותה הסיבה, נטילת הלוואה דולרית אינה כדאית עכשיו. מי שכבר נמצא במסלול של הלוואה דולרית, כדאי שישקול למחזר את ההלוואה, בהלוואה שקלית, לאחר הורדת הריביות לטווח הקצר, וכך יוכל לחסוך מעצמו את עליית הדולר הצפויה ואולי אפילו להרוויח מכך שיחזיר פחות כסף בשקלים. חשוב לזכור כי שערי המטבעות מושפעים משוק ספקולטיווי, שלא פועל תמיד על פי קריטריונים ידועים מראש, אך ככל שניתן לצפות, הרי שהמציאות אמורה להביא להתחזקות הדולר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

משכנתה צמודה לטווח ארוך


זהו המסלול בו נמצאים מרבית לווי המשכנתאות, לפי הערכה מדובר בכ-50% מהשוק. "במסלולים הצמודים לטווח הקצר זה ישפיע יותר", אומר אמיר חייק, "כי הלקוח ירוויח את השינוי על פני תקופה קצרה ולא יהיה בסיכון בתקופה שלאחר מכן".

ומה לגבי מי ששוקל לקחת משכנתה בקרוב?

"אפשר לומר שמי שרוצה משכנתה צמודה לטווח קצר, אולי כדאי לו לחכות", לדברי חייק, "כי הריביות לטווח הקצר צפויות לרדת. למי ששוקל לקחת משכנתה לטווחים ארוכים יותר, זה פחות ישפיע עליו. הריביות הבסיסיות על המשכנתאות לטווחים ארוכים לא צפויות להשתנות במידה ניכרת, בגלל שהירידה על התשואות של הבנקים תקזז את הירידה בריבית, כך שהבנקים לא יורידו בצורה משמעותית את הריביות לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully