וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילבן שלום: "הפערים החברתיים מדירים שינה מעיני; הנושא החברתי צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלנו"

גדעון אלון

16.10.2006 / 17:18

מספר שתיים בליכוד: "הליכוד ספג בבחירות את התבוסה הקשה בתולדותיו; חלק מהאנשים אמרו 'לא' לליכוד בשל דרכו המדינית, הכלכלית-חברתית ובשל העומד בראשו; הדרך הכלכלית, כפי שהליכוד הציג קיבלה סטירת לחי מצלצלת מהבוחר, ולכן צריך ללכת לדרך אחרת של צמיחה כלכלית ומשק חו



ח"כ סילבן שלום כועס כשהוא נשאל מדוע הסתיר מבנימין נתניהו את פגישתו בשבוע שעבר עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שעוררה תגובות נזעמות מיו"ר האופוזיציה ואנשיו. "אני אמור להודיע לו על הפגישות שאני מקיים? הוא הודיע לי שהוא מביא את יוסי פלד לליכוד? בבוקר שבו פלד חזר לליכוד קראתי על זה בעיתון ופלד התקשר אלי והודיע לי על כך, אבל ביבי לא טרח לומר לי דבר, למרות שזה נושא פוליטי מובהק.



"אולמרט הזמין אותי, כמי שהיה אחראי לתיק האיראני בממשלת שרון, כדי לשוחח על הסכנה הגרעינית האיראנית. זה נושא לאומי ולא פוליטי. אני מברך את אולמרט שהוא מוצא לנכון להיפגש עם אנשי אופוזיציה שיש להם ניסיון וידע כדי להיערך להתמודדות עם הבעיה האיראנית. צר לי על התגובה של ביבי. זו תגובה של אנשים קטנים שמסתכלים על כל נושא רק במשקפיים פוליטיים ולא מתוך אינטרסים לאומיים. אולמרט יודע לעשות את ההפרדה בין שני הנושאים, והוא הזמין אותי למרות שהוא יודע שבמישור הפוליטי, אמשיך לפעול להפלת ממשלתו".



אולמרט ניסה לשכנע אותך לפעול לצירוף הליכוד לקואליציה?



"נושאים פוליטיים ומפלגתיים כלל לא עלו בפגישה. האופציה של הצטרפותנו לממשלה הנוכחית לא קיימת. אף אחד לא הזמין אותנו להצטרף, ולכן זו כלל לא אופציה ריאלית".



שלום, בן 48, מספר שתיים בליכוד, הספיק למרות גילו הצעיר-יחסית למלא שורה ארוכה של תפקידים ציבוריים. בגיל 31 מונה ליו"ר חברת החשמל. שנתיים לאחר מכן כבר נבחר לכנסת. "הייתי שר האוצר, ולאחר מכן סגן ראש הממשלה ושר החוץ הכי צעיר וחבר בפורומים הביטחוניים החשובים ביותר, אבל בגילי טוני בלייר כבר כיהן ארבע שנים כראש ממשלת בריטניה, וביל קלינטון כבר היה שנתיים נשיא ארה"ב", אומר שלום.



כשהוא נשאל על מערכת היחסים שלו עם נתניהו, שלום נע בחוסר נוחות בכיסאו. "היחסים קורקטיים", הוא אומר, אבל שוב ושוב בעת הראיון הוא מצביע במפורש או במרומז על כישלונותיו של נתניהו, ועל כך שלא ידע להסיק את המסקנות הראויות מכישלון הליכוד בבחירות, כשהידרדר מ-40 ל-12 מנדטים.



נתניהו אשם בכישלון?



"הליכוד ספג בבחירות האחרונות את התבוסה הקשה בתולדותיו. חלק מהאנשים אמרו 'לא' לליכוד בשל דרכו המדינית, הכלכלית-חברתית ובשל העומד בראשו. הדרך הכלכלית, כפי שהליכוד הציג בבחירות האחרונות, קיבלה סטירת לחי מצלצלת מהבוחר, ולכן צריך ללכת לדרך אחרת של צמיחה כלכלית ומשק חופשי, ששומרת על כבוד האדם ולא פוגעת בו.



"הפערים החברתיים מדירים שינה מעיני. הנושא החברתי צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. מספר העניים הולך וגדל, והפערים הולכים ומתרחבים. בתחום המדיני עלינו להבהיר שאנו מוכנים לעשות שלום ולהיות מוכנים לפשרות תוך שמירה על הביטחון".



נתניהו היה צריך להתפטר?



"בכל מדינה אחרת, ראש מפלגה שספגה מפלה כזאת היה קם והולך, אבל אצלנו אין תרבות שלטונית כזאת. המאבק ביני לנתניהו איננו אישי, אלא על דרך. יש פערים בתפישה בינינו גם מבחינה כלכלית-חברתית וגם מבחינה מדינית. גם היום, כשהליכוד נראה טוב יותר בסקרים ומקבל 24 מנדטים, יש לשים לב שיותר מ-60% מבוחרי הליכוד עדיין לא חוזרים לשורותיו".



אתה מתכונן לשוב ולהתמודד מולו?



"המינימום שנתניהו היה צריך לעשות אחרי הכישלון בבחירות היה להעמיד את עצמו לבחירה מחודשת. במפלגת העבודה החוקה קובעת שאם המועמד לא נבחר לראשות הממשלה, חייבים בתוך 15 חודשים לקיים בחירות חדשות לתפקיד היו"ר. אצלנו בליכוד אין חובה כזו. כשמועלית הדרישה לקיים בחירות חדשות, טוענים אנשי נתניהו שזה ניסיון הדחה. נכון שיש לי אופציה לכנס את המרכז על ידי החתמה של 600 חברי מרכז, אבל אני אחליט מתי העיתוי המתאים ביותר לעשות זאת".



לפי הסקרים, נתניהו הוא מועמד מוביל לתפקיד ראש הממשלה.



"הליכוד צריך לחזור לדרכו ההיסטורית. אני מאמין ביכולתי לדבר עם אנשים באוניברסיטאות, בשווקים ובמפעלים. צריך להחזיר לשורות הליכוד את ההמונים שעזבו אותו. מיליון מצביעים עזבו אותנו. רק מהבחירות האחרונות רבע מחברי הליכוד עזבו. צריך לעצור את הסחף. אני מאמין שלדרך שלי יש יותר סיכוי לקבל מחדש את אמון העם. צריך להחזיר את העם לליכוד, אבל לא פחות חשוב הוא להחזיר את הליכוד אל העם. אני מאמין ביכולתי לצרף לליכוד ביטחוניסטים, אנשי אקדמיה, אנשי תעשייה וכלכלה, וגם אנשים מהשכונות".



מה אתה אומר על חזרת פלד לשורות הליכוד?



"יש לברך כל מי שמצטרף לליכוד, ואני מברך את פלד על החלטתו. מאוד אשמח אם אנשים נוספים יחזרו".



אתה מעריך שאביגדור ליברמן יצטרף לממשלה?



"מדובר בכוונות רציניות. השאלה היא מה הסיבה להצטרפות. ייתכן שהוא מאמין שהצעד שלו ירסק את הליכוד, שיישאר באופוזיציה כמפלגה מצומקת להרבה שנים. אין ספק שהצטרפותו תחזק את הממשלה ותחליש את האופוזיציה, אבל הדבר יציב בצורה ברורה את הליכוד כאלטרנטיווה היחידה של המחנה הלאומי לשלטון".



השעיית הנשיא מיותרת



אתה תומך במעבר למשטר נשיאותי?



"אני מתנגד להצעה ואפעל בכל כוחי להפיל אותה. מדובר במקסם שווא. אנחנו מדלגים כל הזמן כאחוזי תזזית בין הצעות לשינוי שיטת הממשל. בארה"ב אישרו את החוקה לפני יותר ממאתיים שנה. מאז הוכנסו בה 27 תיקונים בלבד. שם יש תרבות שלטונית, וכשהחוק קובע כי חל איסור על נשיא שסיים לכהן שתי קדנציות, להתמודד בפעם השלישית, לא משנים את החוק כדי לאפשר לו לעשות זאת".



תומכי השינוי טוענים שראש הממשלה והשרים אינם יכולים לתפקד בגלל העדר יציבות שלטונית.



"אפשר להגביר את היציבות השלטונית על ידי העלאת אחוז החסימה. אני מתכוון להניח היום על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית להעלאת אחוז החסימה ל-4% וכן להציע להגביל בצורה משמעותית את מספר הצעות האי-אמון בממשלה שכל סיעה תוכל להגיש. לא ייתכן שכל רגע יוגשו הצעות אי אמון. זו ממש פארסה. העלאת אחוז החסימה תביא למצב שיהיו בכנסת שש מפלגות בלבד".



מדוע כל כך הרבה פוליטיקאים מעור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully