וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: מס הכנסה שלילי יפחית את העוני

טל לוי

17.10.2006 / 11:34

מחקר בבנק: "הניסיון במספר מדינות שהפעילו תוכניות מס הכנסה שלילי, מלמד כי הן תרמו משמעותית לצמצום העוני"

"בעקבות הנתונים על שיעור העוני בקרב משפחות שראשיהן עובדים בשכר נמוך, תומך בנק ישראל בהפעלת תוכנית להגדלת הכנסתם של עובדים אלה במימון הממשלה (מס הכנסה שלילי)" - כך הודיע בנק ישראל לפני מספר דקות. "הניסיון במספר מדינות שהפעילו תוכניות מס הכנסה שלילי, מלמד כי הן תרמו משמעותית לצמצום העוני בקרב משפחות שיש בהן עובדים, ולשיפור מצבן הכלכלי של אלו שנותרו עניות", נאמר בהודעת הבנק.

בבנק ישראל מציגים מחקר על המשק הישראלי, המצביע על כך שהפעלת תוכנית זו בישראל צפויה לצמצם משמעותית את העוני בקרב משפחות עובדות. יתר על כן, השפעתו הצפויה של מס הכנסה שלילי על התעסוקה היא חיובית - גם אם קטנה - בעוד שנמצא כי השפעתן של תוכניות אלטרנטיוויות להקטנת העוני - כמו הבטחת הכנסה - על התעסוקה, היא שלילית.

בבנק מציגים את עקרונות היישום, לפיהן, התוכנית תתמקד במשפחות עם ילדים, שיש בהן לפחות מפרנס אחד ותכלול, לפחות בשלב הראשון, מענק שנתי על בסיס השכר בשנה הקודמת. כאשר יש יותר ממפרנס אחד במשפחה, תחושב ההטבה המשפחתית על בסיס שכרו של ההורה בעל השכר הגבוה יותר ובכך תמנע פגיעה בתמריץ לעבודה של ההורה בעל ההכנסה הנמוכה יותר.

בבנק ישראל סבורים שיש חשיבות לכך שהתשלום יתבצע ישירות מהממשלה לעובד, ולא באמצעות המעסיק, שכן הניסיון בעולם מלמד שבדרך זו ההטבה אכן מגדילה את הכנסת העובד ואינה מביאה להפחתה מקבילה בשכר. עלות המנגנון הנדרש נאמדת בכמה עשרות מיליוני שקלים לשנה, כולל הפעלת לשכות סיוע מיוחדות ופרסום. המענק ישולם רק למי ששכרו מעל לסף שייקבע, כדי להבטיח שהזכאים עובדים בהיקף משרה משמעותי.

על בסיס עקרונות אלה, מוצע בבנק ישראל להפעיל החל משנת 2008 תוכנית מענקים למשפחות שכירים, שבעל ההכנסה הגבוה בהן משתכר לפחות 1,000 שקל בחודש.

"תוכנית כזאת תוכל להקטין בשישית את מספר המשפחות העניות שבהן יש עובד, בעלות תקציבית של כ-1.2 מיליארד שקל", כותבים בבנק ישראל, "מהם כ-70% הוצאה תקציבית וכ-30% הקטנת תקבולי מס הכנסה.

בנוסף, תפחית התוכנית משמעותית את עוצמת העוני בקרב משפחות העובדים שיישארו עניות גם אחרי יישומה. "ראוי לציין כי 85% מהמקורות שיוקצו לתוכנית המוצעת, יגיעו למשפחות של עובדים בקרב ארבעת עשירוני ההכנסה הנמוכים - הרבה יותר מאשר בתוכניות אלטרנטיוויות בעלות מטרות דומות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully