וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל לשעבר דן שומרון יעמוד בראש צוות שיחקור את תפקוד המטכ"ל במלחמה

עמוס הראל

17.10.2006 / 20:57

שומרון נענה לבקשת הרמטכ"ל, דן חלוץ, וקיבל עליו את התפקיד



הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במילואים דן שומרון, יעמוד בראש צוות תחקיר נוסף של צה"ל, שייבחן את תפקוד המטה הכללי במלחמת לבנון השנייה. שומרון נענה היום (שלישי) לבקשת הרמטכ"ל, רב אלוף דן חלוץ, וקיבל עליו את התפקיד.



פורום המטה הכללי קיים היום דיון נוסף, זה היום השלישי ברציפות, בממצאי הביניים של תחקירי מלחמת לבנון. הדיונים יימשכו בשבוע הבא, ומסקנות סופיות יגובשו עד תחילת דצמבר.



אתמול הוצגו לפורום המטה הכללי מסקנות צוות התחקיר בפרשת פגיעת הטיל בספינת חיל הים אח"י חנית. ארבעה חיילים נהרגו ומספר חיילים נוספים נפצעו בשריפה שפרצה כתוצאה מפגיעת הטיל. אף שהתחקיר כולל ביקורת קשה על תפקוד מפקדי הספינה ומפקדת חיל הים בפרשה, טרם ננקטו צעדים נגד המעורבים בתקלה. הרמטכ"ל, רב-אלוף דן חלוץ, ביקש מהצוות לערוך שורה של השלמות לתחקיר, בטרם יוחלט אם לנקוט בצעדים פיקודיים.



מעבודת הצוות שהיה אמון על התחקיר, בראשותו של תת-אלוף (מיל') ניר מאור, עולה כי ארבע מערכות הגנה שונות בספינה - ובהן הטיל נגד טילים "ברק" - לא הופעלו, ואף לא היו במצב של מוכנות להפעלה ("סטנד-ביי"). הספינה הפליגה במרחק קצר יחסית מן החוף, באופן שהגביר את הסכנה לאח"י חנית ולאנשיה. זאת גם משום שבחיל ראו חשיבות ב"הפגנת נוכחות" שתיראה היטב מחוף לבנון. בניגוד לנהוג בשיט באזורים דומים, עמדות הקרב בסטי"ל כלל לא היו מאוישות, והצוות היה שקוע בארוחת ליל שב ת חגיגית בעת פגיעת הטיל.



ויכוח חריף התעורר בין חיל הים לאמ"ן בשאלת ההתרעה המודיעינית. כפי שפירסם זאב שיף ב"הארץ", העביר אמ"ן למודיעין חיל הים אזהרה. בדיון שהתקיים באפריל 2003, הזהיר אמ"ן כי הטיל הסיני נמצא בידי איראן וכי יש לקחת בחשבון שהוא יעבור לידי חיזבאללה. בחיל הים טוענים כי האזהרה לא היתה ממוקדת דיה, ולכן לא הועברה הנחיה לספינות להיערך לירי הטיל ולהתגונן מפניו בעת שיט מול חופי לבנון.



ביום ראשון הציג האלוף במיל' יורם יאיר לפורום המטה הכללי את ממצאי התחקיר על תפקוד אוגדה 91 (עוצבת הגליל) במלחמה. יאיר מתח ביקורת חריפה על כשלים שהתגלו באוגדה בעת הלחימה, אולם לא הסתפק במסקנות על הגזרה שהופקד על חקירתה. לדבריו, צה"ל כולו לא הפנים שמדובר במלחמה ולא בפעילות ביטחון שוטף בלבנון. לדבריו, המלחמה, לא נוהלה כמבצע צבאי עם מטרות ויעדים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully