וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: לא שולל אפשרות שהנשיא הבא לא יהיה פוליטיקאי

הארץ

17.10.2006 / 21:01

החל ניסוח כתב האישום נגד קצב, החשוד ב-4 מעשי אונס בשתי נשים; גוברת ההיערכות לבחירת מחליף לנשיא



מאת יוסי מלמן, יובל יועז, יהונתן ליס, מזל מועלם ורוני זינגר-חרותי



בפרקליטות מחוז ירושלים החלו בימים האחרונים לנסח את טיוטת כתב האישום נגד נשיא המדינה, משה קצב, ובמקביל מתחממת ההתמודדות על זהות הנשיא הבא. ראש הממשלה, אהוד אולמרט לא שלל את האפשרות שהנשיא הבא לא יהיה אישיות פוליטית. בשיחה עם עיתונאים היום (שלישי) בדרכו למוסקווה, אמר אולמרט, עם זאת, כי אינו עוסק בנושא כעת, וכי יעסוק בנושא עם שובו לישראל.



ל"הארץ" נודע שבתוך כשבועיים אמורה הטיוטה לעבור לידיהם של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז ופרקליט המדינה, ערן שנדר. המשטרה גיבשה תשתית ראייתית להעמדת קצב לדין על ארבעה מעשי אונס שונים בשתי עובדות: שלושה מהם בעובדת בית הנשיא לשעבר, א', והרביעי באשה שעבדה בכפיפות לו במשרד התיירות. ניסוח טיוטת כתב האישום הינו אינדיקציה לכך שחוות דעתה של פרקליטות המחוז תהיה דומה להמלצות המשטרה שהוגשו שלשום למזוז. בפרקליטות ובלשכת מזוז ייערכו סימולציות בניסיון למצוא פרצות במבנה המשפטי של כתב האישום, וזאת כדי למזער את הסיכוי שעדויות התביעה יתמוטטו וקצב לא יורשע.



עדיין לא ברור האם קצב יתפטר מיד עם הגשת הודעת מזוז על כוונתו להעמידו לדין, או רק לאחר שייערך לו שימוע וההחלטה תהפוך לסופית. סניגורו של קצב, עו"ד ציון אמיר, הבהיר אתמול כי קצב יתפטר אם יועמד לדין ו"לא ייאחז בקרנות המזבח". לדברי אמיר וגורמים בסביבת קצב, אם יוחלט להגיש כתב אישום, הנשיא יבקש לממש את זכות השימוע המגיעה לו בטרם הגשתו. חלק מיועציו של הנשיא ינסו לשכנעו להשעות את עצמו כבר במועד שבו תתקבל החלטתו העקרונית של היועץ.



בקדימה מעוניינים בפרס, אך חוששים שיפסיד



לנוכח הסבירות הגוברת שקצב יסיים את כהונתו בקרוב, הולך ומתחמם הדיון במערכת הפוליטית על זהות הנשיא הבא. בכירים בקדימה מעוניינים במשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, שהתמודד מול קצב בעבר והפסיד, ואולם הם חוששים כי יהיה קשה להבטיח רוב בכנסת לבחירתו. שמו של פרס עלה כמועמד דווקא במפלגתו הקודמת, מפלגת העבודה. ח"כים במפלגה העלו את היוזמה לאחר ששר התשתיות, בנימין בן אליעזר, זנח את הרעיון להתמודד, ולמעשה לעבודה לא נותר מועמד מוביל. עם זאת, גם בעבודה עשויים חברי כנסת להצביע נגד פרס כדי להביך את יו"ר המפלגה, עמיר פרץ.



אם יבשיל רעיון ההתמודדות של פרס, הוא ימצא עצמו מתמודד מול ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), יו"ר הכנסת לשעבר. ריבלין זוכה לפופולריות רבה בקרב חברי הכנסת מכל הסיעות, ובכללם יו"ר הקואליציה ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה), שהמליץ לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לתמוך בריבלין כמועמד מוסכם. בלשכת אולמרט אומרים כי הוא אינו עוסק בנושא, עד שלא יתברר עתידו של קצב.



נראה כי גם הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי של תל אביב ומי שהיה הרב הראשי לישראל, מצטרף למרוץ לנשיאות. לדברי גורמים בש"ס, ריבלין הוא כרגע המועמד המועדף גם עליהם, אולם אם פרס יצטרף להתמודדות, "זו תהיה החלטה קשה". בש"ס אמרו כי אם גם לאו יתמודד, תהיה למפלגה בעיה ציבורית, כמפלגה דתית-חרדית, שלא לתמוך בו.



על ארבע תלונות נגד קצב חלה התיישנות



צוות החקירה והפרקליטות עדיין לא החליטו סופית אילו מבין כל עדויות הנשים שהתלוננו נגד קצב יאומצו בכתב האישום נגדו. ארבע תלונות שהגישו נגד קצב עובדות משרד התחבורה על הטרדה מינית לא ישמשו בסיס לכתב האישום, משום שחלה עליהן התיישנות.



המשטרה והפרקליטות גם עדיין לא גיבשו החלטה אם להעמיד לדין עובדים בכירים במשכן הנשיא ואנשי עסקים המקורבים לקצב, שנחקרו בחשדות השונים. כך, לא הוחלט עדיין אם יש מקום להעמיד לדין את מנכ"ל בית הנשיא, משה גורל, החשוד כי נטל חלק בהתקנת מערכת להאזנות סתר בבית הנשיא. חשדות נוספים שנחקרו ועדיין לא הוכרעו נוגעים למעורבותו של ידידו של קצב, איש העסקים אורי יואלי, בכמה פרשיות שבגינן נחקר הנשיא. בפרשת החנינות, המשטרה אמנם לא מצאה ראיות לפלילים בהתנהלות הנשיא, ואולם גורמים המקורבים לפרשה אמרו אתמול כי החקירה חשפה אי סדרים בנושא הרגיש. עדיין לא הוחלט האם יש מקום להעמיד גורמים אחרים לדין בפרשה זו.



במשטרה ובפרקליטות יש מחלוקת באשר לסוגיית העמדתה לדין של א', שנחשדה בסחיטתו של הנשיא. קצב העביר לחוקרים קלטת שאמורה היתה להפליל את א', אולם בצוות החקירה התקשו לקבוע בוודאות כי דבריה של א' הם בגדר סחיטה. בפרקליטות, לעומת זאת, השמיעו עורכי דין המלווים את הפרשה הערכה סותרת, שלפיה ניתן להעמיד את א' לדין בגין סחיטה. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יידרש להחליט אם לאמץ את החלטת המשטרה או להגיש נגדה כתב אישום.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully