וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע מתניעה מנוע צמיחה נוסף: מכירות המשאפים הידידותיים לסביבה של איווקס הוכפלו בארבעה חודשים

יורם גביזון

18.10.2006 / 7:23

אורי הרשקוביץ: מכירות המשאפים יתרמו לטבע רווח של 100 מיליון דולר בשנת 2007



רכישת חברת איווקס סייעה לחברת טבע להציג רווח גדול ברבעון השני של 2006, בעקבות שיווק תרופת הזוקור להפחתת רמת הכולסטרול בדם. דבר דומה היה גם ככל הנראה ברבעון השלישי של 2006, כתוצאה מתחילת השיווק של תרופת הזולופט בבלעדיות לשישה חודשים.



דווקא המכירות והרווחיות הגבוהה ב-2006 מעיקות על מניית טבע, שכן אנליסטים מעריכים כי טבע תתקשה להציג צמיחה משמעותית במכירות וברווח ב-2007, בהשוואה לשנת "הפיצוץ", כפי שמגדיר אותה בית ההשקעות המברכט.



נתוניה של סוכנות המחקר הרפואי IMS חושפים את אחד ממנועי הצמיחה של טבע ב-2007, שיאזן במקצת את מיעוט ההזדמנויות הגנריות שיעמדו בפני החברה ב-2007, בשל ירידה משמעותית במספר ובהיקף הכספי של התרופות שיאבדו את הגנת הפטנט בשנה הבאה.



מספר המרשמים ל-Albuterol HFA, שהיא תרופה לאסתמה שניתנת במשאף מתוצרת איווקס (שמשווקת בארה"ב תחת השם המסחרי ונטולין), קפץ מ-13,309 בשבוע שהסתיים ב-24 במארס ל-22,049, בשבוע שהסתיים ב-23 ביוני, ול-45,809 בשבוע שהסתיים ב-6 באוקטובר. הגידול החד במכירות התרופה הביא לעלייה בנתח השוק של איווקס מהשוק הכולל של משאפי ה-Albuterol מ-3.5% ביוני ל-6% ולעלייה בחלקה מהשוק של משאפי Albuterol HFA מ-52% ל-75%.



הגידול במספר המרשמים נובע ממחסור המתפתח במשאפים לאסתמה הפועלים על בסיס פורמולציה נוזלית ועושים שימוש בגז CFC כדי לספק את האנרגיה הדוחפת את החומר הפעיל שבמשאף לדרכי הנשימה.



באחרונה התפתח מחסור במשאפי אסתמה על בסיס CFC בשל הפסקת הייצור שלהם על ידי חלק מהחברות. חברת שרינג פלאו, שהיא אחת החברות המובילות בתחום זה, הודיעה על הפסקת השיווק של משאפים אלה ב-1 בנובמבר ומעבר לייצור משאפי Albuterol HFA.



הגז CFC גורם לפגיעה בשכבת האוזון, ועל כן השימוש בו נאסר על פי פרוטוקול מונטריאול. אחד החריגים לאיסור זה היה השימוש ב-CFC לצרכים חיוניים, כמו משאפי אסתמה.



השימוש לצורך זה הותר עד לפיתוח מספר סביר של משאפים שאינם מבוססים על חומר הפוגע בשכבת האוזון באופן שהזמינות של הוונטולין לחולי האסתמה לא תיפגע.



לאחר שהגיעו לשוק שלוש גרסאות של משאפים מבוססי HFA שאינם פוגעים בשכבת האוזון, המיוצרים על ידי חברת שרינג פלאו, חברת גלקסו סמית' קליין ואיווקס, שהיא חברה בת בבעלותה המלאה של טבע, הוחלט לאסור את השיווק של משאפי CFC בסוף דצמבר 2008.



לכאורה, כל החברות ששיווקו את המשאף על בסיס CFC מסוגלות לבצע את המעבר למשאפים ידידותיים לסביבה, אך סביר להניח שחלק מהן לא יטרחו לעשות זאת.



הסיבה לכך היא עלויות הפיתוח הגבוהות של פורמולציה של החומר הפעיל שתתאים לשימוש עם הגז הידידותי לסביבה.



אורי הרשקוביץ, אנליסט בקרנות ספירה שבשליטת קבוצת שרם-פודים-קלנר, מעריך כי השוק לאלובטרול בארה"ב יצמח מ-200 מיליון דולר ב-2006 ל-1.2 מיליארד דולר ב-2007 והדבר יתרום לטבע מכירות של 350 מיליון דולר ורווח נקי של 100 מיליון דולר ב-2007 - כלומר 12 סנט למניה.



הרשקוביץ מסביר כי בניגוד למצב הנוכחי, שבו מספר המתחרים על שיווק Albuterol CFC גדול ועל כן רמת המחירים ירדה ל-2 דולרים למרשם, הרי ש-Albuterol HFA, כלומר המוצר שאינו פוגע בשכבת האוזון, נמכר במחיר של 20 דולר למרשם בשל מיעוט המשתתפים.



מנכ"ל טבע, ישראל מקוב, העריך עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2006 שמכירות המשאפים והתרופות לטיפול בדרכי נשימה יגיעו למיליארד דולר בשנה בתוך ארבע שנים בעקבות רכישת איווקס, שפיתחה משאף המופעל אוטומטית על ידי נשימת החולה.



מנכ"ל טבע אירופה, חררד ואן אודייק, אמר באחרונה בראיון ל-TheMarker שמכירות המוצרים והתרופות לדרכי נשימה יסתכמו ב-250 מיליון דולר ב-2006 באירופה ויכפילו את עצמן בתוך 4-3 שנים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully