וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"חות הבנקים יושפעו לרעה מהייסוף בשקל

יורם גביזון

18.10.2006 / 8:01

מיטב: התחזקות השקל כלפי הדולר תפגע ברווח התפעולי של חברות היצוא שמדווחות בדולרים

השינוי הנומינלי בשער השקל מול המטבעות המרכזיים יגרום להשפעה מהותית על התוצאות הכספיות של פירמות יצוא שמדווחות דולרית - כך מעריכים בבית ההשקעות מיטב.

ההתחזקות הניכרת של השקל זה הרבעון השני ברציפות היתה המאפיין המרכזי של הרבעון השלישי, סבורים במיטב. על אף שלא חל שינוי דרמטי בשערו הממוצע של השקל מול המטבעות המרכזיים ברבעון השלישי של 2006 לעומת הרבעון המקביל ב-2005, הרי שלעובדה ששער הדולר כלפי השקל היה הנמוך ביותר בסוף הרבעון השלישי - תהיה השפעה שלילית על השערוך של התחייבויות שקליות כלפי העובדים וספקים מקומיים. זאת, בנוסף להשפעה השלילית שתהיה על הגידול בעלויות השכר השקליות במונחי דולר של חברות, כגון כי"ל, טבע, נייר חדרה, תדיראן קשר, אלביט מערכות, תפרון, דלתא ומרבית חברות ההיי-טק.

להערכת מיטב, מרבית הנזקים יתבטאו ברווח התפעולי של חברות אלו, שמרכז את מרבית העניין בשוק ההון, בעוד פעולות גידור שיקטינו את החשיפה יתבטאו בסעיף המימון וברווח לפני מס.

במיטב מציינים שחברות, שעיקר הכנסותיהן בדולרים אך מטבע הדווח שלהן הוא השקל (כגון, החברות חלל תקשורת ואבנר), צפויות לפרסם תוצאות מצוינות מבחינת הרווח הנקי. זאת, בשל שערוך שלילי של החוב הפיננסי בשיעור של 3.1% ולמרות שהשווי הכלכלי של החברות ירד. חברות יבוא, כמו רשתות הטקסטיל גולף, קסטרו, ופוקס; וכמו דלק רכב (יבואנית מכוניות מאזדה ופורד), שתיהנה מהחולשה של הין - יציגו תמונה הופכית.

הירידה בשער הדולר תשפיע לרעה גם על רווחיות הבנקים, בשל הירידה בתרומה של השלוחות של הבנקים בחו"ל. ההשפעה נטו של התחזקות השקל על רווחיות החברות צפויה להיות שלילית, ולהצטרף למלחמה בצפון כגורם שימתן את השיפור ברווחיות הפירמות.

במיטב מעריכים שהירידה המצטברת של 0.8% במדד המחירים ברבעון השלישי של 2006 בהשוואה לעלייה של 1.4% ברבעון המקביל ב-2005, תגרום לרישום רווחים נמוכים יותר על הרכיב הצמוד בהון העצמי של הבנקים, בעוד החברות יספגו הוצאות מימון נמוכות יותר - שיתבטאו בעיקר בדו"חות הכספיים של חברות עתירות מימון, כמו חברות נדל"ן וחברות ליסינג תפעולי.

להערכת מיטב, חברות הביטוח צפויות לרשום רבעון חיובי כתוצאה מהתשואות היפות במרבית אפיקי ההשקעה בשוק ההון, אם כי יש לזכור כי הרבעון המקביל ב-2005 היה חזק באופן יוצא דופן בשוק ההון. במיטב מעריכים שעיקר השפעת הירידה במחיר חבית הנפט מ-75 ל-64 דולר לחבית ברבעון השלישי תורגש ברבעון הרביעי וב-2007. הסיבה לכך היא שעלויות האנרגיה משפיעות בדרך כלל על המלאי, כך שהרבעון השלישי עוד יושפע מרכישת דלקים במחירים גבוהים יחסית.

החברות שייפגעו באופן מיידי מירידת מחירי האנרגיה הן דלק US ואלון USA, בשל הירידה במרווחי הזיקוק. חברות הדלק המקומיות, כמו סונול (שהיא חברה פרטית בבעלותה המלאה של חברת גרנית וחברת דלק ישראל מקבוצת דלק), צפויות, אם כי לא מיידית, ליהנות מתזרימי מזומנים חיובי בשל ירידת יתרת הלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully