וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התשתיות בן אליעזר יצא לקהיר לקידום יבוא הגז הטבעי לישראל

שרון קדמי

18.10.2006 / 15:09

לאחרונה, הואצו השיחות בין EMG לצרכנים ישראלים; מצרים צפויה להיות הספקית המרכזית של הגז הטבעי לישראל



שר התשתיות הלאומיות, בנימין בן אליעזר, יצא הערב לקהיר לסדרת פגישות עם גורמים מדיניים וכלכליים, על מנת להאיץ את יבוא הגז הטבעי לישראל. בן אליעזר צפוי להיפגש עם ראש המודיעין המצרי, עומאר סלימאן, שר האנרגיה המצרי, סאמח פהאמי, שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל ריט וכן עם ראשי ספקית הגז הטבעי המצרית-ישראלית, בהם בעל המניות המרכזי בחברה ומקורבו של הנשיא חוסני מובארכ, חוסיין סאלם.



במרכז ביקורו יקדם בן אליעזר את סוגיית הגז הטבעי, שכן מצרים צפויה להיות הספקית המרכזית של הגז הטבעי לישראל בשני העשורים הקרובים, אך באחרונה המו"מ בין EMG לצרכנים בישראל התנהל בעצלתיים, ללא התקדמות משמעותית. בתוך כך נודע, כי בימים האחרונים הואצו המגעים בין הצדדים, בהן צרכניות גז דוגמת דוראד, המבקשת להקים תחנת כוח גדולה דרומית לאשקלון, דליה אנרגיות המבקשת להקים תחנת כוח בצפון הארץ, בית הזיקוק בחיפה שצפוי לעבור לפעול על גז טבעי בדומה לבית הזיקוק באשדוד, חברת המלט נשר ואחרות.



בן אליעזר צפוי להתמקד בשתי סוגיות מרכזיות בנושא הגז: הכמות והמחיר. ממשלת מצרים ו-EMG התחייבו לקדם העברת 140 מיליארד מ"ק גז טבעי בשני העשורים הקרובים, אך עד עתה נחתם הסכם בודד מול חברת החשמל שכולל כ-25 מיליארד מ"ק בלבד. המחיר עליו חתמה חברת החשמל נחשב לאטרקטיווי ביותר, הוא נע סביב 2.75 דולר למיליון BTU, לעומת מחירים גבוהים מהותית כיום הנעים בין 7-4 דולר בהתאם למיקום ולצרכנים השונים. על פי הערכות, נוסחת המחיר המקורית צפויה להתעדכן ולשקף גמישות מסוימת לצרכנים הישראלים, סוגייה שבן אליעזר יבקש להבהיר.



הגז המצרי צפוי להגיע לחופי ישראל ברבעון הראשון או השני של 2008, במקום במועד המקורי שנקבע לספטמבר 2007, בשל אילוצים שונים של EMG - אותם הגדירו באחרונה "ככוח עליון", כשכוונתם להתפתחויות השונות בישראל.



כרגע, המשק הישראלי שיתבסס בעשור הבא ברובו על גז טבעי, צורך גז מחברת ים תטיס המשותפת לקבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י האמריקאית, אך המאגר שלהם נמכר ברובו והספק היחיד שנותר הוא EMG. עתידו של הגז המצוי בשטח הימי מול הרשות הפלשתינית המשותף לרשות, לחברת CCC ולבריטיש גז, לא ברור - שכן בימים אלה מתקיים מו"מ אינטנסיווי להבאת הגז הפלשתיני למשק הישראלי.



בתוך כך, נשמעה באחרונה ביקורת נוקבת בקהיר על העובדה שמצרים תספק לישראל גז טבעי במחיר אטרקטיווי, למרות שלמצרים עצמה צפוי מחסור בגז זמין. למצרים יש אמנם מאגרים גדולים, אך אלה דורשים פיתוח. כמו כן, יש לה התחייבויות בינלאומיות לחברות הפועלות בתחום הגז הטבעי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully