וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל משרד התשתיות: חברת החשמל פועלת לפי קריטריונים בלתי יעילים ואינה מנצלת נכון את כל משאביה

שרון קדמי

18.10.2006 / 15:44

שר התשתיות בן אליעזר: "עבורי חברת החשמל חשובה כמו צה"ל, ואין בכוונתי להפריטה"



מאת צבי זרחיה ושרון קדמי



"חברת החשמל פועלת כיום לפי קריטריונים בלתי יעילים, ואינה מנצלת נכון את כל המשאבים שהמדינה מעמידה לרשותה. אם החברה תאמץ את הכלים הניהוליים שמשרד התשתיות מציע לה, היא תחסוך לעצמה מיליוני שקלים ברכישת דלקים", כך תקף היום מנכ"ל משרד התשתיות חזי קוגלר את חברת החשמל, בדיון שקיימה ועדת הכלכלה של הכנסת.



קוגלר הוסיף, כי החברה חייבת לאמץ כלים ניהוליים שיאפשרו הקמת תחנות נוספות כדי לעמוד בביקושים ל-7-5 השנים הקרובות. לכשתושלם מערכת ההולכה ויגיע גז טבעי ממקורות נוספים, ניתן יהיה להקים תחנות נוספות בניצול אנרגיה יעיל וזול גם עם יצרנים פרטיים, כדי להביא את רזרוות החשמל ל-15%-20% - יעד הרזרווה של מדינת ישראל.



שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, אמר בדיון: "צריך להבין שחברת החשמל היא מותג אסטרטגי. עבורי, לחברת החשמל יש חשיבות דומה לזו של צה"ל, ולכן אין בכוונתי להעבירה לידיים פרטיות. מדינת ישראל הינה מדינת אי - איננו כמו מדינות בארה"ב או באירופה, שלהן היכולת לקחת חשמל משכנותיהן. איננו יכולים להרשות לעצמנו מצב של הפסקות חשמל. אין לי כוונה לתת יד להפרטת החברה, והיא תישאר בשליטת הממשלה - שליטה של 51%, כאשר 49% יונפקו בבורסה. אנו צריכים להבין שברגע שנפריט את החברה לא ניתן יהיה להתחרט. זהו תהליך שאם נגלה שטעינו בו, לא ניתן יהיה לתקנו. אין בכוונתי לומר שאני מתנגד לעניין הרפורמה. ההיפך הוא הנכון - אני מצודד ברפורמה. יש צורך בהתייעלות בחברת החשמל".



מנכ"ל חברת החשמל, אורי בן נון, טען כי העיכובים בהקמת תחנות כוח נגרמים בשל דחייה בקבלת רשיונות מגורמי התכנון. בעניין הרזרוות אמר בן נון, כי "ישראל נמצאת במקום טוב מעל הממוצע העולמי בנושא רזרוות החשמל והן יגיעו ל-5%-4%. איננו בשווייץ, אלא במקום טוב מעל הממוצע בעולם, ואנו חולקים על היעד של 20%-15%.



יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה כחלון מהליכוד, דרש מבן נון להגיש לוועדה מסמך המבהיר את הנתונים הסותרים שנמסרו לה על הרזרווות ביכולת יצור החשמל. זאת לאחר שבדיון קודם שקיימה הוועדה בעניין, לפני 3 חודשים, הודיע בן נון כי הרזרווה בשנת 2011 תעמוד על 1% בלבד. כחלון קרא למשרד האוצר לסיים בהקדם את המו"מ עם חברת החשמל, ולהתחיל בהליכי השינוי המבני בחברה.



כחלון הדגיש, כי לפי התחזיות צפוי להיווצר מחסור בחשמל כבר בשנת 2009, אם לא תחול הרחבה במשק החשמל. החברה אינה מקימה תחנות כוח חדשות, בעיקר בשל הקושי לגייס את ההון הדרוש לצורך הרחבת הייצור. בנוסף, הקמת תחנות כוח על ידי משקיעים פרטיים נעשית בעצלתיים, ועמדה בשנת 2005 על פחות מ-1% מסך צריכת החשמל, לעומת רשיונות שניתנו בהיקף של 25% מסך הצריכה, בשל חוסר כדאיות כלכלית לספקים פרטיים.



ח"כ אליהו גבאי (מפד"ל) הציע להפריט מיד את חברת החשמל. הוא יצא נגד האווירה ששררה בדיון, שאופיינה, לדבריו, ב"התיישרות כמעט טוטלית של הח"כים עם חברת החשמל. אני מרגיש כמו במסיבה של ועד חברת החשמל", אמר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully