וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט וליברמן מאיצים את הליך ההצטרפות של "ישראל ביתנו" לקואליציה

מזל מועלם

22.10.2006 / 7:14

השניים כבר סיכמו ביניהם על מרבית הפרטים; הממשלה תכריע היום אם לאשר הצעת החוק לכינון משטר נשיאותי



מאת מזל מועלם וגדעון אלון



הבוקר (ראשון) תכונס הממשלה לאשר את הצעת החוק של יו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן לכינון משטר נשיאותי. הערב יכנס ליברמן את סיעתו ואת הוועדה המדינית של "ישראל ביתנו" לדיון מכריע לקראת הצטרפות המפלגה לממשלת אולמרט. ליברמן אינו מעוניין יותר למשוך זמן, ואתמול העריך כי עד אמצע השבוע יתברר אם ישראל ביתנו מצטרפת לקואליציה.



גם ראש הממשלה מעוניין בזירוז המהלך לצירופו של ליברמן, וההערכה היא כי השניים ייפגשו השבוע; לדברי מקורבי אולמרט, "הגענו לקו הסיום ובקרוב מאוד הדברים ייחתכו. יכול להיות אפילו שזה ייגמר השבוע. ראש הממשלה קיבל החלטה להרחיב את הקואליציה וזה מה שהוא עושה".



אולמרט וליברמן כבר סיכמו ביניהם את מרבית הפרטים לכניסת ישראל ביתנו לממשלה, וליברמן עצמו אמר לפני כעשרה ימים, כי מרגע שתתקבל ההחלטה להיכנס לממשלה "ניתן יהיה לסגור זאת בתוך שעה-שעתיים", כדבריו. על-פי הסיכום, ליברמן ימונה לשר לאיום אסטרטגי.



מקורבי אולמרט ציינו בסוף השבוע כי ראש הממשלה נחוש לצרף את ליברמן לממשלה לצורך הרחבת הקואליציה וכי אינו רואה סיבה שהעבודה תפרוש. "אם עמיר פרץ יוביל את העבודה לאופוזיציה זה לא בגלל ליברמן, כי הוא כבר הסכים לכניסתו אלא בגלל שפרץ רוצה לפרוש", אמרו אתמול מקורבי אולמרט.



הדיון במוסדות ישראל ביתנו יתקיים לאחר שהבוקר צפויה להתברר עמדת הממשלה בנוגע להצעת החוק הפרטית של ליברמן למשטר נשיאותי, שמהווה שלב נוסף בהכנות לקראת הצטרפותו לקואליציה. הממשלה תצביע היום על הערר שהגיש השר איתן כבל (העבודה) בעקבות החלטת ועדת השרים לחקיקה, שהצביעה בעד החוק לפני שבוע.



העבודה, ש"ס והגמלאים מתנגדים להצעת החוק ובמהלך סוף השבוע נעשו מאמצים מצד אולמרט ואנשיו, ובראשם מזכיר הממשלה ישראל מימון, כדי לשכנע את השרים רפי איתן ויעקב בן יזרי מהגמלאים להימנע בהצבעה.



אולמרט הבטיח לליברמן כי יעשה כל מאמץ כדי לדחות את הערר שהגישה העבודה. ההערכה היא שכל השרים של קדימה יצביעו נגד הערר כדי שלא לפגוע במאמצים של אולמרט לצרף את ישראל ביתנו, ואולם השרים של העבודה וש"ס הודיעו כי הם מתנגדים להנהגת משטר נשיאותי ולכן יתמכו בערר.



יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, אמר אמש כי "אכן רצוי מהלך לייצוב המשטר, אבל מהלך כזה ראוי לעשות תוך תיאום בין כל הסיעות". השרים של מפלגת הגימלאים רפי איתן ויעקב בן-יזרי עשויים להיות אלה שיכריעו. ההכרעה צפויה להיות על חודם של קולות בודדים.



בסביבת אולמרט הביעו אמש ביטחון בכך שהערר יידחה, ולהערכתם לפחות השר איתן יימנע או יצביע נגד הערר - וכך ניתן יהיה להשיג תיקו "שיפיל את הערר", כדבריהם. עדיין לא ברור אם הצעתו של ליברמן תובא ביום רביעי הקרוב להצבעה בממשלה, לאחר שליברמן הסיר אותה בשבוע שעבר מסדר היום מכיוון שלא היה לה רוב.



מאחורי הקלעים נעשים מאמצים על ידי ליברמן ועל ידי יו"ר הקואליציה, ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה), כדי להשיג רוב להצעה. ולהערכתם, ניתן יהיה להשיג להצעה רוב אם יושג שיתוף פעולה עם הליכוד וסיעות נוספות המבקשות לקדם הצעות לשינוי שיטת הממשל - הצעות שיובאו להצבעה באותו היום ויוסכם מראש על תמיכה הדדית בהצעותיהם.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully