וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד היתר 30: יש עוד מקום לעליות

ירון שקדי

22.10.2006 / 15:24

ביום רביעי האחרון פורסמה ידיעה מרכזית על כך שהגופים המוסדיים מגדילים את השקעתם במניות היתר תוך התמקדות במניות הנסחרות במדד יתר 30. "אנחנו רואים גידול ניכר במחזורי המסחר במניות מדד זה", ציינו מספר בכירים. עם פרסום הידיעה, החלו מחזורי המסחר במניות היתר 30 לעלות באופן חריג כאשר בלטו במיוחד תעודות הסל על מדד זה שחייבו את מנפיקם ללכת לשוק ולקנות מכל הבא ליד.

מדד יתר 30 מכיל בתוכו את 30 המניות הגדולות ביותר שאינן נמנות על מדד ת"א 100. על המדד נמנות חברות בתחום הטכנולוגיה, מסחר, נדל"ן, ביטוח, ביגוד ורכב - בהחלט מבחר לא קטן של סקטורים.

במרבית המקרים, נמנעים המנתחים הטכניים מלנתח מדדים שכאלו בגלל תנודות גבוהות שנובעות בדדרך כלל מהעדר סחירות במניות המכילות את המדד עצמו, מה גם שעל המדד אין נגזרים (אופציות) שיעשו אותו משוכלל הרבה יותר כמו למשל מדד המעו"ף.

באותו יום רביעי היה מחזור המסחר במדד היתר 30 כ-130 מיליון שקל - כ7% מסך כל המחזור אותו יום בבורסה. החצים הירוקים בגרף מראים את הפעילות החריגה במחזורי המסחר והמדד סגר בעלייה של 4%. בגרף עצמו רואים שהמדד עדיין רחוק 14% משיא כל הזמנים שלו שנקבע במארס 2005.

התנודות בגרף מראות, כי מדד זה סובל מחוסר סבלנות בולט של המשקיעים מאחר שבכל אירוע קשה הם מיהרו לממש אחזקותיהם במניות אלו.

כאשר בוחנים לעומק את המניות עצמן, עולה התמונה הבאה: רק 37% ממניות היתר 30 נמצאות בשיא כל הזמנים שלהן, כאשר מרביתן מסקטור הנדל"ן. אם כך ,מדוע לא להשקיע במדד הנדל"ן?

עוד נקודה מעניינת: בעוד שמדד היתר 30 רחוק 13% משיאו, הרי שהן מדד היתר 150 והן מדד יתר מניות והמירים (כל שאר המניות בבורסה) נמצאים בשיא כל הזמנים שלהם. אז מדוע המוסדיים רואים דווקא את מדד היתר 30 כאטרקטיווי יותר? מדוע לא ללכת על המניות האחרות?

התשובה כנראה נעוצה במחזורי המסחר הדלים בכל מה שאינו נכלל במדד זה. באותו יום רביעי, כאשר המחזור ביתר 30 היה 125 מיליון שקל, הרי שבשאר 120 המניות (הנמצאות ביתר 150) היה במחזור רק 40 מליון שקל. ברמות מסחר שכאלו, קל להיכנס אבל מאוד קשה לצאת.

עד אותה ידיעה, התנהגו מדד המעו"ף ומדד היתר באופן דומה: שניהם עלו ב-12% מהשפל של תחילת ספטמבר האחרון, אלא שלמדד המעו"ף חסרים 3% לשיא כל הזמנים בעוד שלמדד היתר חסרים 13%. המשמעות העולה מהמספרים הללו היא שלמדד היתר 30 יש יותר לאן לעלות מאשר למדד המעו"ף כי ידוע טכנית שבשיא כל הזמנים מחכה למעו"ף התנגדות קשה ביותר.

ניתן לראות כי מדד הבנקים אינו "מתפקד" לאחרונה למול שאר המדדים המובילים. בשבוע האחרון למשל, הוא ירד ב-1.25% לעומת עלייה בשיעור דומה במדד המעו"ף, כלומר כסף יוצא מהמניות הכבדות ועובר לקטנות יותר.

האמנם?

הציבור הרחב למוד ניסיון, וכל פעיל בשוק ההון יודע כי כאשר מניות השורה השלישית מתעוררות אז רמת האדרנלין מגיעה לשיא. הציבור שועט על כל סוגי המניות, מכל המינים והסוגים, כאילו אין מחר. מאידך, הציבור גם זוכר ויודע כי כאשר המניות האלו משתוללות, ועוד על חשבון המניות במדדים המובילים, צריך להיזהר מאוד שלא להיכוות מנפילות כואבות.

לגופים מוסדיים, לעומת זאת, יש נטייה להיצמד למניות הכבדות בבורסה - לאלו שקל לצאת מהן בגלל מחזורי המסחר הגבוהים אבל כאשר שוק ההון מתחמם אז גם הם רוצים ליהנות מהמגמה ומגדילים במקצת את הנתח במניות הקטנות יותר על מנת לייצר עודף תשואה.

לסיכום: מניות היתר נראות טוב ויש עוד מקום לעליות, אבל כדאי ללכת על הצד הבטוח - להיצמד למניות הסחירות יותר, הגדולות יותר, גם אם זה יבוא על חשבון אחוזי רווח נוספים.

** גילוי נאות: הכותב הוא מנהל חדר מסחר בחברת קואטרו שוקי הון. המידע המובא אינו מהווה בשום אופן המלצה לרכוש או למכור מניות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully