וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: שיעור התמותה בקרב עובדים בייצור רכיבי מחשבים גבוה יותר מכלל האוכלוסייה

נמרוד הלפרן

22.10.2006 / 17:11

מחקר שפירסם כתב העת "Environmental Health" התבסס על נתוני 32 אלף עובדי IBM לשעבר



שיעור התמותה בקרב עובדים בייצור של רכיבי מחשבים גבוה באופן ניכר משיעור התמותה בקרב כלל האוכלוסייה. כך עולה ממחקר חדש שפירסם כתב העת המדעי המקוון, " Environmental Health".



המחקר, שאותו ערך פרופ' ריצ'רד קלאפ מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בוסטון, בדק נתונים לגבי סיבות המוות של 31,941 בני אדם שעבדו בענקית המחשוב האמריקאית איי.בי.אם (סימול IBM), ואשר מתו בשנים 2001-1969.



מתוך 27,272 גברים שמתו באותה תקופה, 7,697 מתו כתוצאה ממחלת הסרטן - 7% יותר משיעורם לפי הממוצע הארצי. מקרב 4,669 נשים שהלכו לעולמן, מתו 1,667 כתוצאה מסרטן,כ-15% מעל לממוצע בארה"ב.



המחקר, שהוא הגדול מסוגו שנערך מעולם, איתר מספר סוגי סרטן שמהם סבלו העובדים במיוחד. כמו כן, מספר מקרי המוות כתוצאה מטרשת נפוצה ומחלת פרקינסון היה אף הוא גבוה מהממוצע.



עובדים רבים של IBM נחשפו בעבודתם לרמות קרינה גבוהות במיוחד כמו גם לכימיקלים ותמיסות. עם זאת, לא ניתן היה במסגרת המחקר לזהות את סוג הכימיקלים שאליהם נחשפו עובדים, או אלו עובדים נחשפו לאלו כימיקלים. יתר על כן, המחקר גם לא כלל מידע לגבי מידת בריאותו של אורח החיים של העובדים, כמו למשל האם עישנו או לא.



IBM ניסתה במשך זמן רב למנוע את פרסום הנתונים, אשר הגיעו לידי קלאפ במסגרת הופעתו כעת בתביעה שהוגשה נגד החברה. IBM דחתה את ממצאי המחקר בטענה כי הנתונים שעליהם התבסס היו חלקיים וכי המתודולוגיה שלו היתה לקויה.



המחקר מצטרף לביקורת גוברת הנשמעת לאחרונה על מגזר הטכנולוגיה בגין זיהום סביבתי שגורמת פסולת אלקטרונית. מגזר ההיי-טק אחראי לכמות גדלה והולכת של זיהום סביבתי, וכמות הפסולת האלקטרונית הרעילה שמייצרות חברות טכנולוגיה ברחבי עולם מגיעה ל-35 מיליון טונות בשנה (4,000 טון מדי שעה - או שווה ערך למשקל של 1,000 פילים), לפי נתוני התוכנית הסביבתית של ארגון האומות המאוחדות (UNEP). חברות טכנולוגיה אמריקאיות, אירופיות ויפאניות מעבירות את הפסולת באופן קבוע, ולעתים קרובות באופן בלתי חוקי, למדינות שבהן קיימות הגבלות חוקיות מועטות יחסית על זיהום הסביבה, בהן גם הודו וסין.



ארגון גרינפיס חשף בשנה שעברה אתרי פסולת בהודו ובסין, בהם מפורקים באופן ידני מוצרי אלקטרוניקה שיצאו מכלל שימוש, תוך חשיפת העוסקים בכך למספר רב של כימיקלים רעילים. "התנאים באתרי פסולת בהודו ובסין מחרידים", לדברי המדען קווין בריגדן מגרינפיס. "בדרום מזרח בסין, באזור גואיו, נמצאו מכלי חומצה שדלפו לתוך נחלים סמוכים. רמת החומציות שלהם היתה כה גבוהה, עד כי מטבע שהושלך לתוכם התמוסס בתוך שעות ספורות. רבים מהכימיקלים המשמשים את תעשיית האלקטרוניקה מסוכנים ועלולים לפגוע בבני אדם גם ברמות חשיפה נמוכות ביותר", הוסיף.



דו"ח אחר שפירסם בשנה שעברה ארגון בזל אקשן נטוורק (BAN), המנהל מעקב אחר סחר בחומרים רעילים ברחבי העולם, חשף כי מאות מכולות של פסולת אלקטרונית מארה"ב ומאירופה נשלחות מדי חודש לניגריה, שם נשרפת הפסולת תוך גרימת זיהום סביבתי קשה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully