וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלויותיה של רויאל דאץ'-של להקמת פרויקט הגז הטבעי סחלין ברוסיה צפויות להמריא ל-28 מיליארד דולר

TheMarker

22.10.2006 / 11:30

העלות הגבוהה יותר צפויה לפגוע בהכנסות ממשלת רוסיה מהפרויקט ולעודדה להפקיע הפרויקט מידי החברה הבריטית



עלויותיו של פרויקט סחלין עבור ענקית הנפט הבריטית-הולנדית רויאל דאץ'-של (סימול RDSA.L), ממריאות, לפי דו"ח פנימי של הממשל הרוסי שהודלף לעיתון הבריטי "אובזרוור". דו"ח זה עשוי לשמש את הממשל הרוסי כטיעון להשעיית רשיון ההפעלה של רויאל דאץ'-של, שכן העלויות הגבוהות צפויות לצמצם את הכנסות הממשל מהפרויקט. חברת הנפט לא מסרה תגובה ל"אובזרוור", ולא אימתה את המסמך.



לפי הדו"ח שביצעה מחלקה במשרד משאבי הטבע של רוסיה על בסיס נתוני רויאל דאץ', העלויות התפעוליות של הפרויקט צפויות עתה להגיע ל-28 מיליארד דולר, לעומת תחזיות מ-2003 לעלויות בסך 15 מיליארד דולר. עלויות הבנייה של הפרויקט, להפקת גז טבעי נוזלי (LNG) באי הנמצא לחופיה המזרחיים של רוסיה, כבר הוכפלו מתקציב בנייה של 20 מיליארד דולר, ויתכן כי ימשיכו לגדול.



בין ענקית הנפט הבריטית לממשל הרוסי כבר מתקיים למעשה מאבק שליטה על הפרויקט. באחרונה עלו מספר הערכות כי הממשל הרוסי צפוי להעניק לחברת הנפט והגז הממשלתית של רוסיה, גזפרום, נתח של כ-25% במפעל שיספק גז למזרח אסיה ולאמריקה. צעד שכזה למעשה ינטרל את נתח השליטה של רויאל דאץ'-של.



הרשויות ברוסיה מאשימות את רויאל דאץ'-של בפגיעה סביבתית משמעותית באזור האי סחלין. בין ההאשמות נגד החברה כלולים הרס יערות, פגיעה בלווייתנים, ופגיעה בנהרות בהם משריצים דגי הסלמון. על רקע האשמות אלה, השעה משרד משאבי הטבע הרוסי את רשיון הפעולה של החברה בפרויקט.



המשרד מגביר באחרונה את הלחץ על שלושה פרויקטים באזור, המופעלים על ידי ענקיות נפט זרות - רויאל דאץ'-של, אקסון מוביל האמריקאית וטוטאל הצרפתית. החברות קיבלו את רשיונות ההפעלה, הכוללים הסכמי שיתוף בייצור עם ממשלת רוסיה, בשנות ה-90, כאשר מחיר הנפט היה נמוך, וכלכלת רוסיה דישדשה. אך באחרונה פועלת ממשלת פוטין להגדלת השליטה הממשלתית במאגרי הנפט והגז של רוסיה, ומינוף רווחי תעשיית הנפט והגז.



במסגרת הגדלת השליטה הממשלתית, השתלט הממשל על החלק הארי של חברת הנפט יוקוס, וביצע מספר רכישות של חברות אחרות. הלחץ הנוכחי עשוי להביא לביטול רשיונן של מפעילות זרות, ולהשתלטות חברות בבעלות ממשלתית על פרויקט סחלין. האיום בהשעיית פרויקט סחלין 2 של רויאל דאץ'-של מעורר חששות בקהילה הבינלאומית לגבי המתרחש ביצואנית הנפט והגז הגדולה בעולם. בין היתר הביעו בשבועות האחרונים בכירים באיחוד האירופי וביפאן את חששותיהם מהנעשה בסחלין, שאמור לספק גז טבעי ליפאן ולקוריאה.



רויאל דאץ'-של צפויה לדווח השבוע על תוצאותיה הכספיות ברבעון. לאחר 3 שנים של תוצאות שיא, צפויה ירידה ברווחי החברה, על רקע הירידה החדה במחיר הנפט במהלך הרבעון. ממחיר השיא של הנפט שנרשם ביולי - 78.4 דולר לחבית, ירד בכ-25% למחיר הנוכחי של 59.33 דולר לחבית של נפט מסוג Light Crude בניו יורק. אנליסטים צופים כי רווחי רויאל דאץ'-של יירדו ב-1.7% ברבעון, ללא סעיפים חד פעמיים, ל-5.7 מיליארד דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully