וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק החיתום החדש: הרשות והאוצר נכנעו ללחצי הבנקים

שרון שפורר

23.10.2006 / 9:17

ובכל זאת רוב החתמים מרוצים: בחוק החדש יש בעיות, אבל בסך הכל זו התקדמות; הערכות: החתמים הגדולים ייחלשו מעט, הבינוניים יתחזקו והקטנים במיוחד ייעלמו כמעט כליל מהשוק או שייהפכו ליועצים





שינוי משמעותי נוסף על פי התקנות החדשות הוא הקלות לחתמים זרים בפעילות בישראל. ברק אינו חושש: "בדרך כלל נוטים השחקנים הזרים להשתתף בהנפקות של יותר מ-100 מיליון דולר - כמה הנפקות כאלו יש?". שלא כמוהו, פישמן ויצחקי סבורים כי התחרות בשוק צפויה לגבור וכי לא מן הנמנע שגופי חיתום זרים יחלו לפעול בישראל, אם התקנות הסופיות ישמרו על הקלות עבורם בסופו של התהליך. מנכ"ל כלל פיננסים חיתום, צחי סולטן, מעריך שהחתמים הזרים ייכנסו לתמונה, אבל רק בהנפקות גדולות.







בסך הכל מעדיפים בתמיר פישמן את המתכונת המקורית של החוק, אבל גם הם מסכימים: בהנחה שהתקנות יאושרו כלשונן, הרי שכל השחקנים בשוק יוכלו ליהנות מכך, הציבור יקבל מענה מסוים לבעיית ניגודי האינטרסים, המוסדיים יוכלו לקחת נתח נכבד יותר בהנפקות וייחשפו פחות לסיכונים והחברות המנפיקות יזכו למחירים הוגנים יותר בשל התחרות הצפויה לגבור בשוק.



ומפת החיתום? זו תעבור שינוי מהותי, להערכת פישמן ויצחקי, כשהחתמים הגדולים ייחלשו מעט, החתמים הבינוניים יתחזקו ואילו החתמים הקטנים במיוחד, אלו שלא נוהגים להוביל הנפקות, ייעלמו כמעט כליל מהשוק או ייהפכו ליועצים. זאת משום שללא הצורך במכרז ציבורי, כבר לא יהיה צורך ברשימת חתמים ארוכה.



גם סמרה מביע שביעות רצון, באופן כללי. הוא סבור כי יש כאן המשך של מגמה שמאפשרת לברוקרים הפרטיים להיות משמעותיים גם בשוק ההנפקות, ובכל מקרה מאפשרת לחתמים קטנים יותר לבוא לשחק במגרש של הגדולים. מצד שני, סמרה ספקן באשר ליכולת של החוק החדש לפגוע בחברות החיתום של הבנקים.



סולטן חושב שהחוק מוצלח, בעיקר בשל העובדה שהוא מיישר קו עם הנעשה בחו"ל, וסבור כי כעת יהיה קל להכניס משקיעים זרים להנפקות בטכניקה לא אחידה. הבאגים העיקריים שהוא רואה לנגד עיניו הם העובדה שלא יוכל להיות חתם מתמחר בחברה קשורה (ובמקרה של כלל מדובר בהרבה הנפקות) והאיסור על קביעת מחיר מרבי בשיטה האחידה - מה שלא יאפשר למוסדיים להרוויח מההנפקה, שכן הביקוש וההיצע ייפגשו.



מי שלא מוצא ולו באג אחד כמעט בתקנות החדשות הוא אורי וינברגר מדיסקונט שוקי הון. הוא סמוך ובטוח שהחוק יחזק את חברת החיתום שלו משמעותית, שכן בנק דיסקונט אינו שחקן אגרסיווי באשראי כמו פועלים ולאומי, והוא גם אינו מגובה במוסדיים כגופים אחרים. גם הוא מסכים כי החוק עשוי להגדיל את מספר הנפקות המניות ולהגביר את התחרות על ידי כניסת משקיעים זרים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully