וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלובקול נאבקת על מעמדה בקבוצת אי.די.בי: מזדרזת לפרסם מכרז להקמת רשת WiMax

ערן גבאי

23.10.2006 / 11:00

החברה מנסה להגן על הערכת השווי המחמיאה שקיבלה כמפעילת הטלפוניה הפנים ארצית של אי.די.בי



שלושה ימים לאחר שמשרד התקשורת החליט לקדם את הרעיון להקמת רשת אלחוטית בטכנולוגיית ה-WiMax, החליטה חברת התקשורת גלובקול מקבוצת אי.די.בי להיות הראשונה להודיע על פרסום מכרז לקבלת הצעות מחיר (RFP) מספקים להקמת רשת WiMax.



המשרד שלח בסוף השבוע האחרון לכמה חברות תקשורת את טיוטת הרישיון לניסוי בטכנולוגיית ה-WiMax, והוא עשוי לבחון מתן אישור לביצוע הניסוי כבר בפרק זמן קרוב.



רשת ה-Wimax היא טכנולוגיית אלחוט בפס רחב שנועדה בעיקר לשחרר עומסי רשת. הרשת זוכה במגזר האזרחי ללא מעט ביקורת וחשש מפני השקעה מסיווית בה, בעיקר כתוצאה מהלחץ והחשש של חברות הסלולר מכניסת רשתות מתחרות בעלויות נמוכות שייתרו חלק גדול מהשקעות העתק שלהן בדור 3.
פריסת תקשורת ניידת אלחוטית בטכנולוגיית ה-WiMax תאפשר אספקת שירותי אינטרנט, טלפוניה ווידיאו בפרישה רחבה ובעלויות שמסתכמות בפרישה ארצית בכמה עשרות מיליוני שקלים בודדים.



אלא שמדיניות הכנסת רשתות ה-WiMax לישראל לא יכולה ולא תהיה מנותקת מההחלטה על פתיחת רשתות תקשורת של מפעילים בפני מפעילים חדשים, כך שהאחרונים יוכלו לרכב על התשתיות הקיימות ולהעביר באמצעותם שירותים מתחרים לצרכן הסופי.



בין שתי החלופות שעומדות היום בפני מפעילי התקשורת הגדולים ? בזק, הכבלים וחברות הסלולר ? הדילמה לא פשוטה כלל. פתיחת רשתותיהן בפני מפעילים חדשים תוליד עליהן מתחרים חדשים, שכבר נקראים בפיהן "טפילים"; מנגד, המשך התנגדות להעברת מתחרים על גבי רשתותיהן תאיץ את הקמתן וכניסתן של רשתות WiMax ודומות לה שיוצעו כחלופה להעברת תקשורת זולה יותר לבתי הלקוחות.



בבזק, כך נדמה, כבר עשו את הבחירה, ומבין האופציות המאיימות מעדיף מונופול התקשורת לבקש אישור להפעלת רשתות WiMax באופן עצמאי ובאמצעות החברות הבנות, גם אם הדבר יהיה כרוך בחובת בזק לפתוח את הרשת שלה למתחרות כסלקום ופרטנר, מהלך שיביא בהכרח גם לאיבוד יתרונה היחסי של קבוצת בזק בזירת התשתיות.



עד כה הדירו כאמור בזק וחברות הסלולר את רגליהן מפריסת רשתות WiMax, אך כעת מתכוון משרד התקשורת לקדם את המהלך לפרישת ושימוש ב-WiMax על בסיס תדרי 3.5 ג'יגה הרץ ברוחב פס של 18 מגה בייט. הניסויים, אם יאושרו, יוגבלו ל-500 מנויים בלבד, ורשתות WiMax מסחריות יפעלו בישראל לא לפני 2008.



בשבוע שעבר הושק רשמית הניסוי בטכנולוגיה האלחוט Wireless Mesh של נורטל בעיר אריאל, מהלך שעושי אף הוא לשמש כאבן דרך לקראת המעבר של ערים נוספות לשימוש ברשתות WiMax בפרישה רחבה כדי לאפשר שיחות מוזלות לתושבים באמצעות האינטרנט, ולקדם בדרך זו גם אינטרסים פוליטיים.



למה גלובקול הראשונה לצאת בהכרזות?



חברת הגלובקול היא הגלגל השלישי במיזוג המתוקשר של קבוצת התקשורת החדשה של נוחי דנקנר לצד נטוויז'ן וברק, אבל היא גם הקטנה והלחוצה מבין השלוש. לפני כחודשיים חשפנו ב-TheMarker את התוכנית האסטרטגית של גלובקול ואת התוצאות הכספיות של החברה, שהעמידו בסימן שאלה את הערכת השווי שנקבעה לחברה לצורך המיזוג עם נטוויז'ן-ברק ? כ-70-90 מיליון שקל.

מהתוצאות הכספיות התגלה כי גלובקול, המספקת שירותי תקשורת לעסקים, היא חברה לא רווחית, עם חוסן פיננסי נמוך ומיתוג חלש. החברה צפויה, על פי תוכניותיה שלה, לרשום השנה הכנסות של 90-87.5 מיליון שקל, והיא פועלת על סמך שני תרחישים - שמרני ואופטימי - ובהתבסס על שניהם היא תעבור לרווח תפעולי רק ב-2009, ול-EBITDA (רווח תזרימי) ב-2007 לכל המוקדם.



גלובקול נמצאת בצומת דרכים שבו כניסתה לעולם ה-IP יכולה להיות הזדמנות גדולה עבורה, אך גם סיכון לא מבוטל. מנכ"ל גלובקול, אמנון שקד, חייב להותיר בידיו כמה שיותר "מנועי צמיחה" שנתפשים כסקסיים בעיני משקיעים כדי להותיר את גלובקול אטרקטיווית. זו הסיבה שהוא אזר אומץ והיה הראשון לצאת נגד לוחות הזמנים של חברות הסלולר בכל הקשור להיערכות ליישום תוכנית ניידות המספרים (שתאפשר לכל מנוי תקשורת לעבור בין מפעילים שונים בלי להחליף את מספר הטלפון האישי שלו) וקבע כי הן יכולות לעמוד ביעדי זמן קצרים בהרבה. שקד הבין היטב מה הוא עושה. הוא יצא בכך נגד האחות הבכירה בקבוצת התקשורת של אי.די.בי, סלקום, כדי להוכיח שמן הראוי לתת לגלובקול את ההובלה של שירותי המפ"א (טלפוניה פנים ארצית) בקבוצה, ולא לפצל את הכוחות מול סלקום.



גלובקול קיבלה בחודש מארס השנה את הרישיון לאספקת שירותי מפ"א (מפעיל פנים ארצי) ולפני כחודשיים השלימה הקמת רשת VoIP. גלובקול חיברה בינתיים כ-40 מגדלי עסקים לרשת ה VoIP.



גם כעת, בעניין טכנולוגיית ה-WiMax מנהלת גלובקול קרבות שקטים מול החברה האחות והשותפה למיזוג הקרוב, ברק. השתיים הצהירו כי הן מתכוונות לבצע ניסוי בטכנולוגיה, והעובדה ששקד מקדים את ברק היא ניסיון נוסף לנכס לגלובקול עוצמות חדשות, אותן היא חייבת כדי לשפר את מאזנה הפיננסי.



שקד אומר כי "הקמת רשת גישה עצמאית תאפשר לגלובקול להגיע ליותר לקוחות כאשר באמתחתה סל שירותים רחב ומתקדם יותר ותהפוך את פעילות המפ"א לכלכלית ביותר במתמחי העסקים. הגישה האלחוטית ב-Last Mile WiMax / LMDS / Ex) WiFi) מתאימה מאוד לחברה כמו גלובקול הפועלת במתחמי עסקים מוגדרים. WiMax היא טכנולוגיה פס רחב בשלה ואני מאמין כי הסדרה רגולטורית של הנושא תיתן דחיפה חזקה לתחרות בשוק התקשורת".



גלובקול חוותה בשנים האחרונות פגיעה בתוצאות לאור התחרות הקשה מול חברת בזקכל, מקבוצת בזק. המיצוב של גלובקול כמפעילת תקשורת טלפוניה פנים ארצית ו-WiMax של קבוצת אי.די.בי היא זריקת עידוד משמעותית לחברה שמנהל שקד, ויש מי שרומזים כי אם תיכשל תקשה על החברה להמשיך ולשרוד במתכונתה הנוכחית.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully