וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלדים של שוקי ואיציק

אברהם טל

23.10.2006 / 16:53

מי שלא חי את שוק ההון מקרוב מגלה לפעמים תוך עיון אקראי במדורים העוסקים בכך "חידושים והמצאות" מפתיעים. כך למשל, הופתעו הדיוטות ללמוד כי די שכיח כיום להקים חברה ללא תוכן במטרה לגייס כסף מהציבור כדי לרכוש חברות פרטיות בתחומים כאלה או אחרים, לרוב חברות הזנק, למזגן, ולהשביח אותן לתועלת המשקיעים.

בשוק ההון האמריקאי בוצעו בשנים האחרונות עשרות הנפקות של חברות כאלה, שגייסו יותר מ-2 מיליארד דולר. לפי הכללים עליהן למזג פעולות של ממש תוך שנה וחצי מההנפקה, ולא - יתפרקו. רק חלק קטן מהן (פחות מעשר) מיזגו לתוכן פעולות; אחדות נמצאות בהכנות או בתהליך של מיזוג, ויש לפחות אחת שכבר התייאשה והחזירה את הכסף למשקיעים.

עשרות חברות נוספות ממתינות להשלמת תהליכי ההנפקה. בין החברות שכבר הנפיקו ובין אלה שממתינות להנפקה יש גם כמה ישראליות. באחרונה פורסם כי עוד חברה ישראלית מתכוונת לקום כדי לגייס הון בארה"ב - שלד בשם המרשים ATAC) Advanced Technology Acquisition) - והפעם לא כמה עשרות מיליוני דולרים, כחברות ישראליות אחרות שיצאו במתכונת זו לשוק האמריקאי, אלא לא פחות מ-200 מיליון דולר.

מכיוון שמדובר בחברות שלד ללא תוכן, ללא עבר וללא מוניטין, הרבה אם לא הכל תלוי באנשים שמובילים את היוזמה. במקרה זה מדובר בעיקר בשוקי גלייטמן, שהרקורד העסקי שלו במשק שנוי במחלוקת. אליו נוספים שמות מצמרת העסקים בישראל - אביגדור קפלן, מנכ"ל כלל ביטוח ואלישע ינאי, מנכ"ל מוטורולה ישראל, שיכהנו בדירקטוריון השלד. כל אחד מהם יחזיק פחות מ-1%. גלייטמן ועוד שני שותפים מחזיקים כל אחד ב-28% מהמניות ואמורים להשקיע 200 אלף דולר כל אחד. קבוצת שרפ"ק מחזיקה 1% ותשקיע לאחר הגיוס 1.4 מיליון דולר.

יהיה מעניין לראות אם משקיעים יקנו ב-200 מיליון דולר שלד ללא עבר, בתוספת כמה שמות ישראלים והבטחות כלליות; ואם כן - האם העצמות היבשות של השלד יקומו לתחייה ויהיו לייצור פעיל ופורה. אבל זו דאגה לאמריקאים, שיצטרכו להחליט אם לתת צ'ק פתוח למנפיקים הישראלים (בארה"ב החברות האלה נקראות לפעמים "בלנק-צ'ק").

בינתיים מתברר, שבעתיד הלא רחוק יופיעו שלדים כאלה גם בשוק ההון הישראלי. חברת החיתום של מגדל מתכוונת להנפיק בקרוב לפחות שתי חברות שלד, האחת בתחום הפיננסים והאחרת בתחום המלונאות. מנכ"ל מגדל חיתום, איציק בצלאל, שמסר על כך ל"ידיעות אחרונות" (12.10), אמר שההנפקה בכל גיוס תהיה 200 מיליון שקל לפחות - הסכום המינימלי שנדרש בהתאם לתקנות הבורסה מחברה שקיימת פחות משנה ללא פעילות. הוא ציין שלושה עקרונות שעליהם יש לשמור בחברות מסוג זה: איכות הניהול, אסטרטגיה ממוקדת בתחום מסוים ומנגנוני בקרה, "שיבטיחו מראש למשקיע איזה חלק יוכל לקבל בחזרה בכל זמן". מה נאמר על זה? אמן, אמן ואמן.

בעקבות יוזמתה של מגדל-חיתום יבואו בוודאי אחרות, ואוהבי הסיכון שעל גבול ההימור בשוק ההון יעמדו בפני אתגרים חדשים: האם להניח את כספם על שלדים שמקימים אנשי עסקים בהבטחה לגלות ולטפח עסקים מוסיפי ערך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully