וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית ירדה והדולר עולה ל-4.29 שקלים

טל לוי

24.10.2006 / 15:33

לראשונה: פער הריביות בין ישראל לארה"ב יימחק לזמן ארוך. בפעם הקודמת היו הריביות שוות למשך פחות משבועיים

הדולר מוסיף בשעה זו 0.2% והוא נסחר ברמה של 4.29 שקלים. היורו מוסיף 0.15% והוא נסחר תמורת 5.38 שקלים. בעולם נסחר הדולר ברמה של 1.254 דולר ליורו.

הצפי להורדת הריבית בידי בנק ישראל וביצוע ההורדה בפועל העלו בכ-1% את ערך הדולר בשבוע האחרון. ריבית נמוכה אמנם נחשבת לטובה עבור שוק המניות, אולם ההשפעה על המטבע דווקא הפוכה. הסיבה לכך היא שמטבע הנושא ריבית גבוהה יותר נחשב לאטרקטיווי יותר בעיני משקיעים זרים ובמיוחד כאשר האינפלציה נמוכה - כמו בישראל. מצב זה של אינפלציה נמוכה וריבית גבוהה היטיב בחודשים האחרונים עם השקל, שהציע למשקיעים ריבית ריאלית (ריבית בניכוי אינפלציה) גבוהה.

הורדת הריבית אינה מפתיעה לאור מדד המחירים לצרכן האחרון שהיה נמוך במיוחד, ובשוק העריכו בשבועיים אחרונים כי לא יהיה מנוס מהורדת הריבית. זו הסיבה שהדולר אינו מזנק דווקא הבוקר לאור ההחלטה על גובה הריבית שכן הורדה זו כבר מגולמת בשבוע האחרון.

הריבית בישראל עומדת כעת על 5.25% - זהה לריבית הנהוגה בארה"ב, כאשר מחר צפוי הפדרל ריזרב להכריז על גובה הריבית שם. מצב בו לא קיים פער ריבית בין ישראל לארה"ב התרחש לראשונה לפני מספר חודשים אולם נמחק כאשר הריבית בישראל הועלתה.

השאלה העומדת על הפרק היא האם הריבית בארה"ב תורד ל-5% או שמא תישאר ברמתה הנוכחית. פירושה של הותרת הריבית היא השוואת ריביות בין ישראל לארה"ב, כלומר מחיקת פרמיית הסיכון של ישראל.

פרמיית הסיכון הינה תוספת תשואה אותה מבקשים המשקיעים לקבל עבור השקעתם בנכס פיננסי. ככל שההשקעה בנכס נתפסת כמסוכנת יותר, כך תעלה תוספת התשואה הנדרשת על ידי המשקיעים. דוגמה לפרמיית סיכון שכזו היא פער הריביות בין ישראל לארה"ב: מאחר שההשקעה בישראל מסוכנת יותר מהשקעה בארה"ב, דורשים המשקיעים לקבל ריבית גבוהה יותר (כפיצוי על נטילת הסיכון), ומכאן החשיבות שבשמירה על פער ריביות חיובי לטובת ישראל.

בשוק מעריכים, כי גבוהים הסיכויים שהריבית בארה"ב דווקא תישאר ללא שינוי בשל רצון להימנע מפגיעה בצמיחה הכלכלית, שהואטה נכבדות השנה. במידה שאכן כך יהיה, מדובר בפעם הראשונה בה הריבית בישראל זהה לזו הנהוגה בארה"ב לפרק זמן ארוך יחסית של לפחות חודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully