וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"צ: לבטל מינוי שבעה סגני נשיא בתל אביב

ענת רואה

24.10.2006 / 9:55

העתירה הוגשה בעקבות ביקורת על חשאיות המינויים שפורסמה ב-TheMarker





שורת המינויים הביאה לסיומה של מסכת מאבקים ארוכה שהתחוללו בין השופטים בשאלה מי מהם יזכה בתפקיד; השופטת פלפל, למשל, יצאה לחופשה לא מתוכננת כאשר נודע לה כי לא מונתה כסגנית נשיא כחודשיים לפני כן.



ב-TheMarker פורסם אז כי ההודעה על הוספת סגני הנשיא הצליחה להפתיע גם חלק ניכר משופטי ביהמ"ש עצמו, שלא היו בסוד העניינים. הסיבות לצורך בסגנים רבים לא נמסרו. על אף שהמינוי נכנס לתוקפו מיד, דוברות ביהמ"ש מסרה כי סמכויותיהם של הסגנים החדשים ייקבעו רק לאחר פגרת הקיץ של ביהמ"ש.



התנועה לאיכות השלטון כותבת בעתירתה כי הכתבה עוררה מספר שאלות בעניין הליכי המינוי ולפיכך היא פנתה אל מנהל ביהמ"ש לשעבר, בועז אוקון, ואל הנשיא גורן בבקשה לקבל את התייחסותם. לאחר שפניותיה נדחו פנתה התנועה לנשיא בדימוס ברק ובהמשך גם לשר המשפטים.



לפי המפורט בעתירה, ממלא מקום שר המשפטים, מאיר שטרית, הגיב למכתב התנועה באומרו כי בכוונתו לבחון את הסוגיה יחד עם נשיאת ביהמ"ש העליון, דורית ביניש, ולקבוע כללים שיסדירו את ההליך. עם זאת, שטרית הבהיר כי "כוונתי היא הסדרת הכללים לגבי העתיד בלבד", והוא אינו מתכוון להתערב במינוי שכבר נעשה של שבעה הסגנים.



לפיכך, טוענת התנועה, לא נותרה לה ברירה אלא להגיש את העתירה לבג"צ. בעתירה נטען עוד כי מינוי שופט לתפקיד סגן נשיא מהווה קידום לשופט, שבא לידי ביטוי בין היתר במעמד ובסמכויות הניתנות לו, ואשר הופכות את התפקיד לנחשק.



לטענת התנועה, לא סביר כי ייעשה שימוש במינוי לתפקיד זה לצרכים שאינם צרכיה הניהוליים הקונקרטיים של המערכת המשפטית וכי גם מערכת המשפט מחויבת להכפיף את מינוייה לנורמות המנהליות במדינה. לפי הנטען, לכאורה התבצעה בחירת המועמדים באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הנורמות המחייבות בשירות המדינה, ותוך פגיעה באמון הציבור במערכת המשפט, ולכן ההחלטה בלתי סבירה ויש לתקנה.



באשר לעובדה שלא התנהל הליך גלוי לאיוש התקנים, נטען בעתירה כי בכך ממילא נחסמה האפשרות של יתר שופטי המחוזי להתמודד באופן שווה והוגן על התפקיד ונפגע עקרון שוויון ההזדמנויות. לפי הנאמר, עד כה לא ברור על סמך מה ולמה נבחרו דווקא שבעת השופטים הללו ולא שופטים אחרים המכהנים בתפקיד. יצוין כי ב-TheMarker פורסם בזמנו כי בין השופטים שנשארו מחוץ לרשימה, למרות שהם עומדים בדרישות הוותק, השופטים עודד מודריק ושלי טימן.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully