וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום: אם הריבית לא תותאם למקובל בעולם, האבטלה עלולה להגיע ל-10%

הארץ

8.8.2001 / 9:40

לדבריו, הגופים החשובים בעולם תומכים בתחזית הצמיחה של האוצר

מאת מוטי בסוק

הגופים החשובים בעולם, בהם קרן המטבע הבינלאומית, בנקי ההשקעות הגדולים וכן בנק ישראל, תומכים בתחזית האוצר ל-2002, ולפיה הצמיחה תהיה כ-4% - כך אמר אתמול שר האוצר, סילבן שלום, בישיבת הממשלה שהוקדשה למצב המשק ב-2001 וב-2002.

דברי שלום באו כתגובה לביקורת שרים, כי התחזית אופטימית מדי ותלושה מהמציאות. שלום אמר כי התחזית הוכנה ע"י הצוות המקצועי של האוצר, והמשרד מתכוון לבנות את תקציב 2002 לפיה.

השר תקף את מדיניות הריבית של בנק ישראל ואמר כי אם הריבית לא תותאם למקובל בעולם, קיימת סכנה שהאבטלה תעלה מעל ל-10%. "המלחמה בעובדים הזרים בלבד לא תביא לירידה משמעותית במספר המובטלים. יש צורך בהשקעות מאסיביות בתשתית, ע"י הממשלה והסקטור הפרטי", אמר.

השר בלי תיק רענן כהן מתח בישיבה ביקורת חריפה על המלצות האוצר לתקציב 2002 . לדבריו, גם אם נכונה הערכה כי צפויה צמיחה של 4%, החשש הוא שפירותיה יפלו שוב בידי העשירים. "בשעה שישראל עומדת בפיתחו של הר געש חברתי, פגיעה בתקציב הרווחה עלולה לזרז את התפרצותו", אמר. כהן קרא לראש הממשלה, אריאל שרון, להנהיג מדיניות של פיתוח ועשייה, "כמו בימים הגדולים של מפא"י".

כהן אמר כי אם הצעת התקציב לא תשונה, יתקשו שרי העבודה לתמוך בה. הוא דרש להקדים את כל הפרויקטים הגדולים בתחום התשתיות, ובהם נתב"ג 2000, פיתוח הרכבת הקלה בירושלים ובתל אביב והקמת שדה תעופה בנגב.

שרת התעשייה והמסחר, דליה איציק, אמרה שעם פיטורי פועלי קרית הפלדה בעכו וסגירת המפעל, העיר עכו נמצאת על סף קריסה. "אנשי האוצר צריכים להבין כי לא הכל נמדד בערכים כלכליים. הם לא יחטאו, אם יביאו בחשבון גם את טובת העובד ויתגייסו למציאת פתרון תעסוקתי לעכו ולגליל כולו", אמרה.

מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני, אמר לאחר הישיבה, כי המשק הגיע השנה לתחתית, ולכן הערכה לפיה ב-2002 הצמיחה תגיע ל-4%, היא בהחלט ריאלית. זאת בהסתמך על גורמים שתומכים בהערכה זו: המשק נמצא על גרף מחזור העסקים במגמת עלייה; הנאסד"ק והייצוא הישראלי צפויים לעלות ב-2002, והתיירות לישראל רק יכולה לעלות מהשפל של 2001. מראני אמר כי בנק ישראל צריך לנקוט מדיניות ריבית מרחיבה, לנוכח המצב הכלכלי, הציפיות לאינפלציה והמדיניות הפיסקלית האחראית של האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully