וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי של ארה"ב הותיר את הריבית ללא שינוי

25.10.2006 / 20:30

החלטה זו מדגישה את העובדה כי האינפלציה מהווה סיכון גדול יותר מאשר ההאטה בכלכלה

הבנק הפדרלי החליט להותיר את ריבית הבסיס של ארה"ב ללא שינוי ברמה של 5.25%, זה החודש השלישי ברציפות, בפגישתו בת היומיים שהסתיימה היום. החלטה זו מדגישה את העובדה כי האינפלציה עדיין מהווה סיכון גדול יותר מאשר ההאטה בכלכלה.

בהתבסס על המסחר בחוזים העתידיים על הריבית, העניקו המשקיעים סיכוי של 2% להעלאה של 0.25% ברמת הריבית, שעומדת כעת על 5.25%. מרבית הכלכלנים מאמינים, כי הבנק לא ישנה את רמת הריבית עד סוף השנה בשל רצון להימנע מפגיעה בצמיחה הכלכלית, שהואטה נכבדות השנה.

לפי הערכות, צמחה כלכלת ארה"ב ב-2.1% ברבעון השלישי, האטה ניכרת לעומת קצב כפול שרשמה בשנה שעברה. הבנק הפדרלי העלה את הריבית 17 פעמים רצופות מאז יוני 2004, מרמת שפל היסטורית של 1%. החשש העיקרי הוא שהחולשה הניכרת בשוק הדיור תפגע בצריכה הפרטית ובהתקדמות של הכלכלה הגדולה ביותר בעולם. חששות להתחממות האינפלציה החלו לדעוך עם ירידתו של מחיר הנפט מתחת ל-60 דולר לחבית לאחר שהגיע כמעט ל-80 דולר לחבית.

השארת הריבית קבועה מאז אוגוסט זיכתה את בן ברננקי באחדות דעים בוועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי. עם זאת, נשיא הבנק הפדרלי בריצ'מונד, ג'פרי לאקר, הצביע בעד העלאת הריבית בשלוש הפגישות האחרונות על רקע המשך הסיכון לעלייה באינפלציה. לאקר העדיף עלייה של עוד 0.25% בריבית.

המדד המועדף לאינפלציה על ידי הבנק הפדרלי מראה סימנים של האטה. מדד המחירים לצרכן, לא כולל מזון ואנרגיה (מדד הליבה) עלה מיוני ועד אוגוסט בקצב שנתי של 2.4% לעומת 2.7% בשלושת החודשים הקודמים. עדיין, באוגוסט המדד היה גבוה ב2.4% לעומת השנה שעברה - אז נרשמה הצמיחה הגדולה ביותר מאז אפריל 1995, שחצתה את הרף המקובל על ברננקי של 2%.

למרות הצניחה של 16% במחיר הבנזין הקמעוני מאוגוסט לספטמבר, מדד הליבה סירב לרדת לעומת השנה שעברה. המדד רשם עלייה של 2.9% בספטמבר לעומת השנה שעברה - הקפיצה הגדולה ביותר מאז פברואר 1996.

במקביל, ממשיכה ההאטה בצמיחת כלכלת ארה"ב למשוך את תשומת הלב של הבנקאים בבנק הפדרלי לריבית. הצמיחה ברבעון האחרון, ככל הנראה, הואטה לקצב שנתי של 2% לעומת 2.6% ברבעון הקודם ו-5.6% בשלושת החודשים הראשונים של השנה, לפי הערכות כלכלני בלומברג. דו"ח הממשלה לתמ"ג ברבעון השלישי יתפרסם רק ב-27 באוקטובר.

למעט ההאטה בשוק הדיור, חלקים אחרים בכלכלה מצביעים על נתונים חיוביים. מדד האבטלה רשם שפל של 5 שנים עם שיעור של 4.6% בספטמבר בעוד שמדד סנטימנט הצרכנים עלה החודש לשיא מאז יולי 2005. בדו"ח הבנק הפדרלי, המכונה גם "הספר הבז'", שהתפרסם ב-12 באוקטובר, נאמר כי הוצאות הצרכנים והביקוש לשירותים עלו ברחבי ארה"ב בחודש האחרון על אף ההאטה בשוק הדיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully