וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרן של דיקלה ומגדל ראשונה? רק בשלטים ובמודעות

חגי עמית

26.10.2006 / 9:11

מלחמת הפרסום בין בתי ההשקעות משתוללת. התוצאה - פרסומות שגויות המטעות את הציבור

חידה ישנה מדברת על רחוב אחד שבו עמדו זה לצד זה שלושה דוכני פלאפל: "הפלאפל הכי טוב ברחוב", "הפלאפל הכי טוב בשכונה" ו"הפלאפל הטוב במדינה". החידה המתבקשת היא מי מביניהם היה הפלאפל הטוב ביותר.

חידה זו היא אנלוגיה למלחמת הפרסום המשתוללת בשוק ההון בחודשים האחרונים. בתי ההשקעות מתחרים ביניהם בקמפיינים מושקעים בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים, וכלי התקשורת מתמלאים בפרסומות לקרנות הנאמנות ולקופות הגמל השונות.

צרכן השואף להיות נבון, יתקשה לברור בין המסרים השיווקיים את האמת הפיננסית. "קופת הגמל המובילה", "קרן הנאמנות הראשונה", אומרות כותרות המודעות - אבל הכוכבית הצמודה אל הכותרת מובילה את הקורא אל תחתית העמוד. שם מופיעה שורה קטנה המציינת "מבין הקרנות בקבוצת 'שקליות אחרות כללי'", או "בין התאריכים ספטמבר 2003 עד אוגוסט 2006".

אבל אם לא די בכך שבתי ההשקעות בוחרים לפרסם רק את תשואות הקרן המובילה שלהם, בקטגוריה הנכונה ובטווח התאריכים האופטימלי מבחינתם, מתברר שגם על נתונים אלה אי אפשר לסמוך בכל מקרה. בית ההשקעות מגדל שוקי הון יצא בשבועות האחרונים בקמפיין שיווקי ברדיו, באינטרנט ובשילוט חוצות שבו נטען, בין היתר, כי הקרן האג"חית של בית ההשקעות - דיקלה אג"ח חברות, השיגה את התשואה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה - 7.2%.

הנתון הזה אולי מרשים, אך שגוי. תשואתה של דיקלה אכן היתה כפי שדווח, 7.2%, בין 29 בספטמבר 2005 ל-29 בספטמבר 2006, רק שבמקום הראשון בדירוג לאותה תקופה נמצאת הקרן "ישיר יהב מסד אג"ח חברות", עם תשואה של 8.4%.

ל-TheMarker נודע כי בישיר בית השקעות גילו את הטעות כאשר חיפשו אחר קמפיין נכון עבור החברה. הם זעמו ופנו למגדל שוקי הון. הנושא אף הובהר בשיחה בין מנכ"ל מגדל שוקי הון, דן ללוז, לבין מנכ"ל ישיר שוקי הון, גיורא סרצ'נסקי, וסוכם כי הפרסום של מגדל יוסר עד סוף החודש.

במגדל שוקי הון טענו אתמול כי הטעות נבעה מהנתונים שבהם השתמשה החברה. המערכת שבה משתמשים במגדל שוקי הון היא של חברת ביזפורטל (Bizportal).

ואולם כדי שטעות כזו תקרה צריך להתרחש רצף של כשלי מערכות, ולכן זה נראה קצת מוזר להאשים את מערכת הנתונים. תהליך פרסום המודעות בשוק ההון אינו פשוט כיום. כל מודעה בשוק הפיננסי צריכה לעבור תחת פיקוחו של נאמן, האחראי בין היתר לאימות הנתונים. הנאמן של מגדל שוקי הון הוא פירמת רואי החשבון דלויט-ברייטמן-אלמגור. בנוסף, מרבית בתי ההשקעות גם מעסיקים עורכי דין כדי שיבדקו כי אין במודעות בעיה חוקית.

טעות בפרסום דוגמת זו של מגדל, עלולה להביא גם להטלת קנסות גבוהים מצד רשות ניירות ערך על בית ההשקעות שפירסם את הנתונים.

בישיר שוקי הון סירבו אתמול להתייחס לידיעה. דובר מגדל שוקי הון מסר בתגובה כי החברה פעלה על פי ההנחיות המקובלות מול הנאמן. "בפועל נפלה טעות שנעשתה בתום לב. עם היוודע הטעות, בדקנו את הנושא והקמפיין הורד באופן מיידי - ואנו מתנצלים על כך".

מבדיקת נתוני מערכת ביזפורטל שערכנו אתמול עולה כי קרן דיקלה אג"ח חברות ממוקמת לפי נתוני המערכת במקום השני בתשואותיה - אחרי הקרן של ישיר בית השקעות.

מביזפורטל נמסר בתגובה כי "מבדיקה ראשונית שנערכה במערכת החברה לגבי נתוני שתי הקרנות עולה כי לא נפלה טעות בנתוני המערכת בשום שלב - והם משקפים נאמנה את ביצועי הקרנות ואת דירוגן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully