וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופרסל נקנסה ב-450 אלף שקל בגין חריגות מחירים

נופר סיני

29.10.2006 / 14:33

בין העבירות: הפקעת מחירים על מוצרים בפיקוח, הפרשי מחירים בין המדף לקופה ואי סימון מחירים

בית משפט השלום בראשון לציון הרשיע ביום חמישי את רשת שופרסל, בשורה של חריגות בנוגע למחירי מוצרים, וקנס אותה ב-450 אלף שקל. בין העבירות בהן הואשמה הרשת, הפקעת מחירים על מוצרים בפיקוח, הפרשי מחירים בין המדף לקופה, ואי סימון מחירים.

לדברי התביעה, עבירות אלה מהוות "הטעיה בנסיבות מחמירות, שכן הצרכנים לא יכלו לדעת כי הרשת גבתה מהם מחיר מעל המחיר המרבי".

בנוסף לקנס, חתמה שופרסל על התחייבות על סך של 400 אלף שקל, שלא לעבור עבירות דומות בשנתיים הקרובות. אמצעי הרתעה נוסף הוא קנסות בסכומים של 1,000 שקל עד 2,500 שקל, שהוטלו על שלושה מנהלים זוטרים ברשת: שני מנהלי סניפים, ומי שהיה מנהל קטגוריית מוצרי החלב ברשת.

באוגוסט 2004, חשף תחקיר המועצה לצרכנות כי רשת שופרסל מפקיעה מחירי מוצרים שבפיקוח, בשיעור של עד 5.5%, כשרוב ההפקעות הן על מוצרי חלב. ב-82% מסניפי שופרסל שנבדקו במסגרת התחקיר, נמצאו הפקעות מחירים. מכתב האישום, שהוגש על ידי עורכת הדין טלי קינן, עולה כי בסניפים שונים של שופרסל מכרו במהלך 2004 מוצרי חלב הנמצאים תחת פיקוח, במחיר גבוה מהמחיר המירבי.

כך, למשל, גבינת קוטג' 5% נמכרה ב-4.89 שקלים, במקום המחיר המירבי שעמד אז על 4.77 שקלים. כמו כן, מיונז 250 גרם נמכר בסניפי שופרסל ב-4.05 שקלים, במקום ב-4 שקלים - המחיר המרבי. לטענת משרד התמ"ת, הפקעת המחירים של הקוטג' והמיונז נמשכה כשלושה חודשים והניבה הכנסות של למעלה מ-70 אלף שקל לכיסי השופרסל.

עוד מעלה כתב האישום, כי בסניפים אחרים של הרשת היו פערים בין מחיר המוצר על המדף לבין מחירו בקופה. למשל, ממרח בטעם שוקו נמכר בסניף קוסמוס בראשון לציון ב-12.49 שקל, בעוד שהמחיר שרשום על המוצר היה 7.99 שקלים. שום גבישי 150 גרם נמכר ב-7.45 שקלים, במקום במחיר של 6.95 שקלים הרשום על גבי המוצר.

בנוסף, נטען בכתב האישום, הרשת כלל לא הציגה מחירים על מגוון מוצרים, גם במקררים וגם על מדפים בחנות, ובכך מנעה מהצרכנים לדעת את מחיר המצרכים.

במועצה לצרכנות ממהרים להבהיר כי התחקיר מתמקד בנקודת זמן אחת, וקיים חשש שמא גם בתקופות אחרות שלא נחקרו ונדגמו, היו הפקעות מחירים. ולכן המועצה מציעה לשופרסל לבצע בדיקה רטרואקטיווית של המוצרים שמחיריהם הופקעו, ואם יתברר שאכן היו תקופות נוספות שבהן הופקעו המחירים, הם ימצאו דרך לפצות את הציבור.

ואולם, הפקעות המחירים לא נעצרות רק ברשת שופרסל. לפני שנה בדיוק, ביצע TheMarker תחקיר בעקבותיו התגלה כי רשתות שיווק מפקיעות מחירי מוצרים בפיקוח, גם אחרי חשיפת המועצה לצרכנות (זו שבעקבותיה הוגש כתב האישום נגד שופרסל, נ.ס). הפקעה נמצאה אפילו באתר האינטרנט של רשת רבוע כחול. מהתחקיר עלה כי רבוע הכחול מפקיעה את מחירו של קוטג' 5% של חברת שטראוס. גם ברשת AM:PM נמצאו הפקעות של ארבעה מוצרי יסוד שונים.

ממשרד התמ"ת נמסר כי הצרכנים מתבקשים לשים לב לכל חריגה בנושא המחירים ולדווח למדור התלונות במשרד התמ"ת על כל חריגה בצרוף הקבלה.

משופרסל נמסר כי "היתה לנו לפני שנתיים טעות אנוש, רעננו את הנהלים על מנת שדברים כאלה לא יקרו בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully