וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חדש: הזיהום עקב דליפות נפט מקידוחים בדלתא של הניז'ר - פי 50 מאסון אקסון ואלדז

נמרוד הלפרן

30.10.2006 / 15:20

לפי הארגון הסביבתי WWF, עלות הדליפות לניגריה מגיעה ל-10 מיליון דולר ביום



כמות הנפט הגולמי שדלפה ממתקני נפט באזור הדלתא של נהר הניז'ר, מבוך של נהרות ונחלים שמהווה את אחד מאזורי עצי המנגרובה הגדולים האחרונים בעולם, הסתכמה בעד 1.5 מיליון טון - פי 50 מהכמות שדלפה באסון מכלית הנפט אקסון ואלדז מול חופי אלסקה בשנת 1989 - במהלך 50 השנים האחרונות. עלות דליפות הנפט לניגריה, יצואנית הנפט השמינית בגודלה בעולם, מסתכמת ב-10 מיליון דולר ביום. כך עולה מדו"ח של ועדת מומחים עצמאיים שבוצע בהזמנות ארגון שימור הסביבה WWF.



הדו"ח קובע, כי דליפות נפט גולמי בשל ציוד וצינורות מיושנים בדלתא של הניז'ר גובות מחיר כלכלי, חברתי וסביבתי קשה, אשר אותו משלמים כ-20 מיליון בני אדם המתגוררים באזור ומינים רבים של בעלי חיים נדירים החיים בו. תושבי אזור הדלתא הן מהעניים ביותר בניגריה. ההכנסה לנפש באזור נמוכה מהממוצע במדינה - 260 דולר בשנה - ושיעור האבטלה עולה על 90%.



הדו"ח של WPP קובע, כי קידוחי הנפט והגז הטבעי בדלתא של הניז'ר תורמים בצורה משמעותית להתגברות האלימות וחוסר היציבות באזור, ולגל הנוכחי של פעולות מחאה וחבלה נגד מתקני נפט מצד תושביו. הדו"ח מאשש בכך את המסקנה של דו"ח אחר, אשר הוכן בהזמנת ענקית הנפט הבריטית-הולנדית רויאל דאץ'-של - חברת הנפט הזרה בעלת הפעילות הנרחבת ביותר בניגריה, וגם זו שסופגת את עיקר הביקורת. הדו"ח, אשר פורסם לפני כשנתיים, קבע כי פעילות החברה בניגריה "מזינה" את האלימות באזור הדלתא, וגובה את חייהם של כאלף בני אדם בשנה. רויאל דאץ'-של מיהרה לחלוק על ממצאי הדו"ח לאחר פרסומו, והודיעה שבכוונתה להמשיך לפעול במדינה.



בית המשפט העליון של ניגריה הורה בחודש פברואר לחברה לשלם לשבטים בדלתא של נהר הניז'ר פיצויים בסך 1.5 מיליארד דולר בגין זיהום מקורות מים ואדמות באזור, אשר ממנו הספיקה החברה לשאוב נפט בשווי של כ-30 מיליארד דולר מאז שנות ה-50.



ארגונים להגנת הסביבה מאשימים את רויאל דאץ'-של באי עמידה בהתחייבויותיה להחליף את צינורות הנפט הישנים באזור הדלתא כדי למנוע את המשך דליפות הנפט הגולמי. מנגד, טוענת החברה כי 95% מדליפות הנפט בחמש השנים האחרונות נגרמו כתוצאה ממעשי חבלה. הדלתא של נהר הניז'ר מהווה יותר מ-70% מכלל שטחי עצי המנגרובה באפריקה, והאזור משמש לרבייה של כ-60% מהדגה של מערב אפריקה.



מאבק בלתי אלים שניהלו בני שבט האוגוני נגד גזילת וזיהום אדמתם בידי רויאל דאץ'-של עורר תהודה בינלאומית בשנת 1995 בעקבות תלייתם של 9 מבני השבט, בהם הסופר ופעיל זכויות האדם, קן סארו ויווה, בשל לחץ שהפעילה החברה על ממשלת ניגריה. בעקבות כשלון המאבק הלא אלים, גברו בשנים האחרונות פעולות המחאה וההתקפות של תושבים מקומיים נגד מתקני נפט באזור. מוקדם יותר השנה, נהרגו 17 בני אדם בהתקפה של אנשי "התנועה לשחרור הדלתא של הניז'ר" (MEND) על מתקן של רויאל דאץ'-של.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully