וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופיר פינס התפטר מהממשלה בעקבות צירוף ליברמן; יתמודד על ראשות מפלגת העבודה

גדעון אלון

30.10.2006 / 17:39

פינס הבהיר כי מצפונו אינו מאפשר לו לשבת בממשלה עם "מפלגה שלה מצע בעל סממנים גזעניים"



מאת גדעון אלון, מזל מועלם ושירות "הארץ"



שר התרבות, המדע והספורט, אופיר פינס (עבודה), הודיע אחר הצהריים (שני) על התפטרותו מהממשלה, בעקבות אישור ההסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו ומינויו של מנהיגה, ח"כ אביגדור ליברמן, לשר לענייני איומים אסטרטגיים. בנוסף, הודיע פינס על כוונתו להתמודד על ראשות מפלגת העבודה.



"קיבלתי החלטה על פי צו מצפוני", אמר פינס במסיבת עיתונאים שכינס, ושבעטיה נעדר מישיבת סיעת העבודה. הוא הסביר כי אינו יכול לשבת בממשלה עם "מפלגה שלה מצע בעל סממנים גזעניים, ומנהיגיה נגועים באמירות הפוגעות במהות הדמוקרטית של מדינת ישראל". לדבריו, פעל ככל שיכל למנוע את צירוף ישראל ביתנו, אך הצבעת מרכז מפלגת העבודה בעד הרחבת הממשלה הותירה אותו ללא ברירה, למרות הפצרות עמיתיו. "לא נותרה לי דרך אלא לשמור על הדרך", אמר במסיבת העיתונאים.



לדברי פינס, בההחלטה למנות את ליברמן יש גם "פגם קשה" מהבחינה הפוליטית. "מה יש בעברו של ליברמן שמכשיר אותו? מה עשה בחייו שמכשיר אותו להיות שר-על לענייני ביטחון?", שאל, והשיב: "פרט לנוחיות קואליציונית, אין סיבה, אבל עבור זאת אי אפשר לוותר על דרך (...). די לקומבינות ולעסקאות".



"האם זהו הפתרון ליציבות ולבעיות אחרות?", הוסיף. "אם ליברמן הוא התשובה לאובדן הדרך שאחרי מלחמת לבנון השנייה, הרי שהממשלה כולה צריכה להתפטר ולאפשר לליברמן ולחבריו לדרך - הליכוד, האיחוד הלאומי והמפד"ל - להוביל את המדינה".



פינס הוסיף כי הוא מאמין באחריות קולקטיווית, בקבלת החלטות הרוב ובדין התנועה, אולם "לשום רוב אין יכולת להראות למצפון את הדרך". לכן, הסביר, כיוון שהוא עדיין רואה את מפלגת העבודה כביתו הפוליטי, בחר להתמודד על הנהגתה, "ולהוביל אותה חזרה לנתיב הנכון, עד שתהווה אלטרנטיבה של ממש לשלטון". הפריימריס במפלגה מתוכננים להתקיים במאי 2007.



הממשלה אישרה המינוי; הגמלאים תמכו



הממשלה אישרה בצהריים ברוב גדול את מינויו של ליברמן לסגן ראש הממשלה ולשר לענייני איומים אסטרטגיים, וכן את ההסכם הקואליציוני עם סיעת ישראל ביתנו. פינס היה השר היחיד שהצביע נגד המינוי.



שרי הגמלאים הצביעו בממשלה בעד צירוף ליברמן, לאחר שהובטח להם כי יכובד הסעיף בהסכם הקואליציוני עמם בנוגע לקצבאות הזקנה. בעקבות החלטת הממשלה יובא היום המינוי לאישור מליאת הכנסת. בכנסת מתקיים אחר הצהריים דיון סוער שבו משמיעים חברי כנסת מסיעות השמאל - בעיקר מהמפלגות הערביות - ביקורת חריפה נגד המינוי.



על פי החוק, אישור מינויו של ליברמן מחייב רוב רגיל בכנסת. בעד המינוי יצביעו נציגי קדימה (29) ש"ס (11) וישראל ביתנו (12), וכן מרבית השרים וחברי הכנסת של העבודה. ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) תתקזז עם ח"כ מהאופוזיציה, בנימוק שמצפונה אינו מאפשר לה לתמוך במינוי, אך היא אינה רוצה להפר את המשמעת הקואליציונית.



לאחר אישור מינויו של ליברמן על ידי הכנסת, הוא יעלה לדוכן הנואמים כדי להישבע אמונים, ומיד לאחר מכן יתפוס את מקומו בשולחן הממשלה.



שלוש המפלגות הערביות: חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד, הגישו הצעות אי אמון בממשלה בשל מינויו הצפוי של ליברמן לשר. ההצעות עלו לדיון בתחילת הדיון בכנסת. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אומר היום בראיון ל"הארץ", ש"ליברמן הוא המקבילה הישראלית של לה-פן". הכנסת דנה גם בהצעת אי אמון של האיחוד הלאומי-מפד"ל ויהדות התורה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully