וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא קצב: אין לבג"ץ סמכות לדון בעתירה להשעותי

יובל יועז

30.10.2006 / 18:14

יועמ"ש בית הנשיא: יש למחוק את הנשיא כמשיב לעתירה ואין לבית המשפט סמכות להורות לנשיא המדינה להתפטר



מאת יובל יועז ועמירם ברקת



נשיא המדינה, משה קצב, הודיע אחר הצהריים (שני) לבג"ץ, כי לבית המשפט אין כל סמכות לדון בעתירה נגדו או לתת לו הוראות. בהודעה שהגישה עורכת הדין יונה שיינדורף, היועצת המשפטית של בית הנשיא, נאמר כי "יש למחוק את הנשיא כמשיב לעתירה, ואין מקום להפנות אליו כל צו המחייבו לעשות דבר בכל הנוגע לתפקידיו ולסמכויותיו, שלא לדבר לעצם כהונתו כנשיא".



בהודעה מטעם קצב מפנה שיינדורף גם לתגובת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לעתירה שבה קובע מזוז גם הוא שלבג"ץ אין סמכות לדון בעתירה התוקפת באופן ישיר את נשיא המדינה. "לנוכח הנימוקים המפורטים", כותבת שיינדרוף בשם קצב, "המתבססים על המשפט החוקתי של מדינת ישראל, מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על מחיקת נשיא המדינה כמשיב לעתירה זו ואין לבית המשפט סמכות לדרוש מנשיא המדינה להגיב לעתירה ואף לא להורות לנשיא להתפטר או להשעות את כעצמו".



הנשיא לא התייחס במסמך המשפטי שהוגש לבג"ץ לשאלה העיקרית שבבסיס העתירה - אם בדעתו להשעות את עצמו או אם ראוי שימשיך לכהן בתפקידו לפני קבלת החלטתו הסופית של היועץ המשפטי.



מזוז לבג"ץ: על הנשיא לשקול התפטרות



בא-כוחו של קצב, עו"ד ציון אמיר, הבהיר אתמול כי קצב אינו מתכוון להתפטר מתפקידו לפני שתתקבל החלטה סופית על ידי מזוז על הגשת כתב אישום, כלומר - לאחר תום הליך השימוע לסניגוריו. לדברי אמיר, גם אם מזוז יחליט בתוך כמה שבועות להגיש כתב אישום נגד קצב, מתכוונים עורכי-הדין לקבל לידיהם את חומר החקירה נגד הנשיא, לבחון אותו ולנצל את זכותם לשימוע אצל מזוז.



משמעות עמדתו זו של קצב היא שאין בדעתו לעזוב את בית הנשיא לפחות במשך חמשת-ששת החודשים הקרובים: החלטתו של מזוז על הגשת כתב אישום אמורה להתקבל בתוך כמה שבועות, לאחר מכן סנגוריו, על פי ההערכות, יעיינו בחומר החקירה כארבעה-חמישה חודשים, ייערך שימוע ולהחלטה סופית יידרש עוד כחודש. כלומר - גם אם קצב יפרוש, הוא יעשה זאת רק זמן קצר לפני תום הקדנציה, ביולי 2007.



היועץ מזוז הודיע אתמול לבג"ץ, בניגוד לעמדתו של קצב, כי על הנשיא לשקול להשעות עצמו מתפקידו כבר עכשיו, וכי יהיה זה לא תקין שהנשיא ימשיך לכהן אחרי שתתקבל החלטה עקרונית להעמידו לדין, עוד לפני השימוע. בתגובה פירסם אתמול הנשיא, לאחר היוועצות עם עורכי הדין שלו, הודעה לפיה "חובתן של הרשויות לעשות הכל כדי להגיע לחקר האמת ולא לתת ללינץ' התקשורתי לשבש את חקר האמת".



"נקרא את כל חומר הראיות", אמר עו"ד אמיר, "ואם נחשוב שהיועץ טעה, איש מאיתנו לא יתבייש לצאת בהצהרה ברורה בעניין זה. אם נגלה בראיות שנרקמה נגד הנשיא עלילת זדון, הוא לא יגיש את ראשו על מגש. למה שהוא יעשה זאת? כדי שכולם בסוף יגידו 'סליחה, שפכנו את דמו?'".



טיוטת כתב האישום - בימים הקרובים



בהודעתו לבג"ץ אתמול כתב מזוז ש"על נשיא המדינה לשקול לנקוט הליך של הפסקה זמנית של כהונתו, על-ידי פנייה לכנסת לקביעת נבצרות זמנית". זאת, לדברי היועץ, בשל "החקירה המשטרתית בחשד לעבירה פלילית חמורה, שעל-פי טיבה, מהותה ונסיבותיה יש עמה קלון". לשיטתו של מזוז, "ככל שמדובר בעבירות חמורות יותר וככל שההליכים מצויים בשלב מתקדם יותר, מתעצמת החובה המוטלת על הנשיא לנקוט הליך של הפסקה זמנית של כהונתו".



ואולם, היועץ המשפטי לא הסתפק ב"עצה" במישור ה"ציבורי" לקצב כיצד ראוי שיפעל כעת, אלא גם הביע את עמדתו המשפטית באשר לצעד הראוי מצד קצב בשלב שבו תתקבל החלטה להגיש נגדו כתב אישום - עוד לפני שימוע. "ככל שתתגבש החלטה עקרונית על הגשת אישום נגד הנשיא בכפוף לשימוע", כתב מזוז, "יהיה זה לא תקין ולא ראוי שהנשיא ימשיך בכהונתו. מן הדין שהנשיא ינקוט אז הליך של קביעת נבצרות זמנית עד להחלטה הסופית".



חומר החקירה בפרשה נמצא כעת עדיין בידי פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, המשמש פרקליט מלווה לחקירה נגד קצב. פרקליטות המחוז צפויה להשלים את חוות דעתה ואת טיוטת כתב האישום נגד קצב בימים הקרובים ולהעבירם לידי פרקליט המדינה ערן שנדר ולידי מזוז. היועץ עידכן כי ההחלטה על העמדה לדין צפויה להתקבל "בשבועות הקרובים". לדעת היועץ, השעיה זמנית של הנשיא מכהונתו אין משמעותה גריעה מחזקת החפות של קצב. "מטרותיו של הליך הנבצרות שונות לחלוטין", כתב מזוז, "והוא נועד להבטיח את האינטרס הציבורי של שמירת אמון הציבור במוסד הנשיאות".



להפסקת כהונתו של קצב יש לדעת מזוז יתרון נוסף - מניעת יכולתו לפגוע בחקירה שעדיין מתנהלת. מדובר בחשדות להטרדת עד ושיבוש מהלכי חקירה, שבהם עדיין מתקיימות השלמות חקירה. "נוכח מעמדו הייחודי של נשיא המדינה והיותו סמל הריבונות והממלכתיות של המדינה", כתב היועץ, "מן הראוי שנשיא המדינה יגזור על עצמו סטנדרט התנהגות מחמיר שיהיה בו כדי לשקף את הציפייה הראויה ממי שממלא תפקיד רם שכזה, ולהגשים את האינטרס הציבורי של שמירת אמון הציבור במוסד הנשיאות". לדעת היועץ, אם הנשיא לא יפעל לקביעת נבצרות זמנית, על הכנסת יהיה לשקול שימוש בסמכותה ולנקוט הליך תקדימי של הדחת הנשיא מכהונתו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully