וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפקות הנדל"ן בבריטניה שוב מתחממות: זיסר גייס בלונדון; פישמן, לבייב, תשובה וכצמן - הבאים בתור

אפרת נוימן

30.10.2006 / 7:14

אחרי כמה חודשים יבשים, מסמנת ההנפקה של אלביט הדמיה את החזרה של הנפקות הנדל"ן הישראליות



אחרי כמה חודשי בצורת, המשקיעים הבריטים שוב מראים תיאבון להנפקות נדל"ן, וגם הישראלים מגיעים בריצה. טייקוני הנדל"ן הישראלים - יצחק תשובה, אליעזר פישמן ולב לבייב, עובדים כבר חודשים על הנפקת פעילות הנדל"ן שלהם בלונדון, וההצלחה של מוטי זיסר בסוף השבוע רק מחממת את העניינים.



שבשליטת לבייב מתכננת להנפיק את הנכסים שלה במרכז ומזרח אירופה, ובטווח היותר רחוק מדובר על הנפקת עסקי הנדל"ן ברוסיה. דלק בלרון בינלאומי מ (שבשליטת תשובה) תנסה להנפיק ברבעון הראשון של 2007 לפי שווי מוערך של מיליארד דולר. קבוצת פישמן מתכננת להנפיק את פעילות הנדל"ן ברוסיה, וגם בסר אירופה הקטנה יחסית מתכננת להנפיק נדל"ן עד סוף השנה.



ההצלחה של זיסר היתה גדולה. שבשליטת זיסר גייסה בלונדון לחברת הקניונים פלאזה סנטרס כ-300 מיליון דולר לפי שווי של 700 מיליון דולר לפני הכסף ומיליארד דולר אחרי הכסף. הביקושים היו גדולים והסתכמו בסכום גדול פי חמישה מהכמות המונפקת. ביום שישי החלה המניה להיסחר ועלתה בכ-1% במחזור נאה של 60 מיליון דולר.



בנוסף לדלק, לאפריקה ולקבוצת פישמן שעליהם אנחנו כבר יודעים, מתברר עתה כי גם שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל, מתכננת הנפקה בלונדון. לפני כמה חודשים ציין בעל השליטה בחברה, חיים כצמן, כי יש כוונה להנפיק את גזית גלוב בבירה אירופית מרכזית, ובשוק מעריכים שמדובר בבורסה בלונדון. מלבד הנכסים של החברה הבת סיטיקון שנסחרת בפינלנד, כוללים הנכסים של גזית גלוב באירופה גם שלושה מרכזי קניות בגרמניה.



גם ב"פייננשל טיימס" הבריטי התייחסו החודש לחזרה של הנפקות הנדל"ן. הכתב ג'ים פקרד, שהתריע במאי על כך שלבריטים כבר נמאס מהנפקות הנדל"ן, מצטט גורמים בלונדון שאומרים כי הבחירה כעת תהיה יותר סלקטיווית ובחברות עם הנהלה מקצועית ומנוסה. זאת לעומת מקרים קודמים, של מנהלים שהיו לא ממש מנוסים בשווקים שבהם הם היו אמורים להתמצא.



פקרד מציין כי כמו בעבר, גם הפעם צפויות הנפקות רבות של השקעות נדל"ן במזרח אירופה ובשאר יבשת אירופה. חברות יותר הרפתקניות צפויות לקבוע יעדים לרכישות בסין והודו.



לפני שנה אפשר היה לסמן את הנפקות הנדל"ן כתחום הכי חם בסיטי של לונדון. ב-2005 גייסו חברות נדל"ן יותר מ-10 מיליארד ליש"ט בלונדון ובמחצית הראשונה של 2006 גויסו עוד 7 מיליארד ליש"ט. גם הישראלים הצטרפו לחגיגה ועד אמצע 2006 הנפיקו ארבע חברות ישראליות קטנות יחסית: אנגל מזרח אירופה, אטלס נכסים מקבוצת אלרון, סאמיט גרמניה ונאנט. אבל אז הגיעו הנפילות בשוקי העולם שקיררו את שוק ההנפקות בלונדון והביאו לדחייה של הנפקות ישראליות.



עו"ד מני גורמן, שותף במשרד עורכי הדין הישראלי חיים סאמט-שטיינמץ-הרינג ושות' המעורב בהנפקות נדל"ן בלונדון, אומר כי יש אמנם תחושה של התאוששות בשוק, אבל גם יש הקפדה יתרה מצד החתמים. לדבריו, אלו שיוכלו לגייס הן חברות מבוססות וגדולות. "כמי שעובר תהליך של הנפקה עם חברת נדל"ן גדולה, אני יכול לומר שהדרישות של החתמים הן מחמירות מבחינת מבנה ההנפקה והחשיבות לכך שהכספים ייכנסו לתוך החברה. החברה נדרשת לאמץ מדיניות של חלוקת דיווידנדים וגם נדרש ניהול פנימי, ולא ניהול חיצוני או קרן מנהלת (blind pools). אבל האופטימיות בשוק היא בעירבון מוגבל. זה אינו המצב של תחילת השנה, כשאז גם חברה שחיברה 3-2 נכסים הצליחה לגייס".



נקודה מעניינת שאותה מציין גורמן היא כי התחושה היא שהחתמים לוחצים לסיים הנפקות עד סוף השנה. הסיבה לכך היא כפולה. גם מכיוון שיש עכשיו חלון הזדמנויות שלא ברור מתי הוא שוב ייסגר וגם כי הם רוצים לדאוג לבונוסים שלהם בסוף השנה.



"אין ספק שהשוק יותר טוב היום ממה שהיה ביוני-יולי, בעיקר ברשימה הראשית. כשהמשקיעים חזרו מהחופש בספטמבר, השוק כבר היה יותר מוכן", אומר אמיתי ובר, ראש מגזר נדל"ן בפירמת רואי החשבון דלויט ברייטמן אלמגור שליוותה את הנפקת פלאזה סנטרס. "השוק רוצה חברות מגובשות, עם היסטוריה מוכחת ועסקות רציניות בקנה. חברות הנדל"ן המשמעותיות לא זנחו את התוכניות", הוא מוסיף.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully