וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכון הנפט: עתודות הנפט בעולם יספיקו רק לעוד 40.6 שנה

שרון קדמי

31.10.2006 / 9:36

עמיר מקוב: הנתונים חייבים להדליק נורה אדומה ביותר בקרב קברניטי העולם וגם אצל גורמי התכנון בארץ



יחס עתודות לתפוקה העולמית של הנפט עמד בסוף 2005 על 40.6, כך עולה מהסקר הסטטיסטי של בי.פי שפורסם ביוני 2006. משמעות הדבר היא שללא שינוי ברמת התפוקה העולמית וללא תגליות נפט חדשות יספיקו עתודות הנפט העולמיות לעוד 40.6 שנה בלבד.



לדברי יו"ר המכון הישראלי לנפט ולאנרגיה, עמיר מקוב, עתודות הנפט הגלובליות נאמדו בסוף 2005 ב-1.2 טריליון חביות, אולם בכמה מדינות יתכלו העתודות מהר יותר והן צפויות לנשור מרשימת מפיקות הנפט כבר בעשור הבא, אם לא יצליחו לגלות עוד נפט בתחומן כך למשל נורבגיה ומקסיקו. במדינות אחרות יספיקו העתודות לשנים רבות יותר. בערב הסעודית, המחזיקה ב-22% מעתודות הנפט העולמיות, יחס עתודות לתפוקה הוא 66 שנה.



עתודות הנפט של מדינות הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD) נאמדו בסוף 2005 ב-80.6 מיליארד חביות, כ-11.2% מעתודות הנפט העולמיות, והן צפויות להתכלות בתוך 11 שנה. מנגד מחזיקות מדינות אופ"ק ב- 902.4 מיליארד חביות, כ- 75% מעתודות הנפט העולמיות. תפוקת מדינות אופ"ק ב-2005 הסתכמה ב-33.8 מיליון חביות ליום בממוצע, ומנתוני הסקר עולה כי הארגון יוכל לשמור על רמת תפוקה זו 73 שנים נוספות.



נתונים אלה, אומר מקוב, חייבים להדליק נורה אדומה ביותר בקרב קברניטי העולם וגם אצל גורמי התכנון בארץ. התלות בנפט של המזרח התיכון תלך ותגבר עם השנים. מקוב קורא לממשלה ליצור מיידית תנאים כלכליים נאותים לפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים בישראל, עם דגש על ניצול אנרגיית השמש, יבוא גז טבעי נוזלי (LNG) ועידוד השימוש בדלקים מתחדשים כמו ביו-דיזל. אם לא נזדרז, אומר מקוב, נמצא את עצמנו לפני שוקת אנרגיה שבורה וריקה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully