וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור אלון תחלק דלק בעזה ופז תחלק דלק בגדה המערבית

שרון קדמי

31.10.2006 / 14:14

הדברים סוכמו בפגישות חשאיות בין בעל השליטה בפז, בינו צדיק, ליו"ר דור אלון, דודי ויסמן

שיתוף פעולה יוצא דופן ונדיר בין שתי חברות הדלק פז ודור אלון. ל-TheMarker נודע, כי שתי החברות סיכמו ביניהם על שיתוף פעולה בכל הקשור לאספקת דלקים לשטחי הרשות הפלשתינית, בכלל זה חלוקה של שטחי הרשות בין שתי החברות. על פי ההבנות שהושגו במספר פגישות חשאיות ונדירות לא פחות, בין בעל השליטה בפז, בינו צדיק, ויו"ר דור-אלון, דודי ויסמן, הוסכם כי דור אלון תקבל את אספקת הדלק לרצועת עזה ואילו פז תהיה זו שתספק דלקים לשטחי הגדה המערבית.

מדובר בשיתוף פעולה חריג שכן שתי החברות מתחרות מרות בשוק הישראלי ובעליהם לא חוסכים איש מרעו דבר במישרין או בעקיפין. מקור שיתוף הפעולה בין היריבים הוא הרשות הפלשתינית, שנתבעה על ידי דור אלון בשל הפרת הסכם מולה. דור אלון גם שיגרה התרעה לפני תביעה לחברת פז כצד שלישי להפרה. ראשי החברות הסכימו לפי שעה להניח בצד את היריבויות האישיות ולמצוא פתרון יצירתי עבור הצדדים. דור אלון לא תאבד חלק ניכר מתזרים המזומנים שלה, לפז תינתן דריסת רגל בשטחי הרשות והרשות הפלשתינית תזכה לאספקה סדירה של תזקיקים משני ספקים.

דור אלון נהנתה עד לאחרונה מבלעדיות באספקת הדלקים לשטחי הרשות. החברה היתה למעשה מונופול באספקת דלק וגפ"מ (גז לבישול) לשטחי הרשות משנת 1994. על פי דיווחיה של החברה, היקף ההכנסות שלה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו בכ-1.2 מיליארד שקל. לפני שבועות ספורים, הודיעה הרשות הפלשתינית לחברת דור אלון, כי החל מראשית שנת 2007 היא תפסיק את ההתקשרות עמה. זאת, מאחר שדור אלון סירבה לשפר את התנאים בהם היא מספקת תזקיקים לרשות.

פז נכנסה מיידית לנעליה של דור אלון וחתמה על הסכם מול הרשות הפלשתינית, לפיו היא תחל לספק לה תזקיקים החל מראשית 2007 במקומה של דור אלון. עבור דור אלון, מדובר במכה כואבת שעשויה לפגוע בתזרים המזומנים של החברה, שכן אספקת הדלקים לרשות אחראית על פי הערכות לכ40% מתזרים המזומנים של החברה.

שיתוף הפעולה בין פז לדור אלון עשוי להקל על המכה. חוזה האספקה הוארך לפני כשנתיים לתקופה של חמש שנים, וכיום דור היא הספקית הבלעדית של תזקיקים לרשות. במשק האנרגיה מעריכים, כי מדובר באספקה של 1.5 מיליארד שקל לשנה בממוצע. דור אלון מכרה לרשות הפלשתינית תזקיקים בהיקף של 1.19 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2006. מבחינת פז, מדובר בהזדמנות מצוינת לנצל את עודף כושר הזיקוק של בית הזיקוק באשדוד, הנאמד בכמיליון חביות נפט בשנה.

פז תזקק את הנפט הגולמי ותעביר את התזקיקים לידי הרשות. בכוונת הרשות הפלשתינית לייבא נפט גולמי בעיקר ממדינות המפרץ שעשויות לספק לה נפט במחיר אטרקטיווי.

הרשות הפלשתינית רוכשת מישראל 50 מיליון ליטר בנזין וסולר מדי חודש. הרשות רכשה ב-2005 513 אלף טון סולר ו-87 אלף טון בנזין ו-117 אלף טון גפ"מ (גז בישול).

מחברת פז נמסר בתגובה, כי לא ידוע לחברה על כל הסכם. מחברת דור אלון סרבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully