וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה עניין של גיאוגרפיה: מקום מגוריכם קובע גם את הבריאות

22.10.2016 / 19:31

רבים מאיתנו מנסים בכוח להפריד בין כסף לבריאות - הרעיון שעשירים בריאים יותר מעניים מעורר חרדה בקרב אנשים רבים. אבל אם מסתכלים על הנתונים ניתן לראות שהקשר בהחלט קיים

רופאת ילדים בודקת תינוק. ShutterStock
רופאת ילדים בודקת תינוק/ShutterStock

"העיקר הבריאות...".

"אדם מזניח בריאותו במירוץ אחר הכסף, אח"כ משקיע את כל כספו כדי להחזיר אליו בריאותו..." .

"לקבר אתה יורד איך שבאת, ערום ובלי כלום. לא תיקח את הכסף לקבר".

"אתה מכיר את א' העשיר? לא עזר לו כל הכסף בעולם, מחלה קפצה עליו ותוך שבועיים לא עימנו יותר".

"כסף בא וכסף הולך, אם אין בריאות שום דבר לא שווה".

כל כך הרבה דוגמאות לדיבור על הבריאות וכולם מנסים לנתק את הקשר בין בריאות ובין הכסף. אנשים נזהרים מלהודות באמת הפשוטה שיש קשר אמיתי וחזק בין בריאות לעושר. אנשים ממש נחרדים לקשור בין שני הנושאים, במובן מסויים על מנת להגן על עצמם מהידיעה שלא הכל מושלם בעולם. יהיו כאלו שייצמדו לכל מיני אנשים שלהם העושר לא עזר. זה נכון אבל הממוצע הוא שככול שתהיה עשיר יתר סביר להניח כי תאריך ימים ובריאותך תשתפר.

בואו נוכיח טענה זו. אינני מכיר מדד טוב יותר לבריאות מאשר תוחלת חיים. שוב פעם המצקצקים יאמרו: "מכיר את מזל ישראלי? כמה חייתה וכמה סבלה בסוף?" נכון, אבל שוב חוק המספרים הגדולים מציל אותי ואומר שבממוצע אנשים בריאים חיים יותר, לו רק בגלל שאם בודקים את הצד השני של הגרף – אנשים שחיים עד גיל 60 בדרך כלל לא מתים מזקנה בלבד אלא מחוסר בריאות.

הקשר של בריאות לכסף הוא אוניברסלי. מדינות עשירות כמו צפון ומערב אירופה יספקו לאוכלוסייתן מערכת בריאות טובה יותר, נגישות לתרופות טובות יותר וכו' – ולכן כסף אכן תורם לבריאות. במדינות עניות יחיו פחות זמן כפי שמוצג בגרף הבא:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חלק מלובשי משקפי השמש האטומים שיסרבו לראות כל עובדה יאמרו: מה הקשר – מדובר ביבשות שונות בעלי קווי מתאר פוליטיים ודתיים שונים ואין מקום להשוואה בין מדינות דמוקרטיות לבין מדינות טוטליטריות שבהן מערכת הבריאות מנוונת. אז ניקח עיקרון זה גם למישור הישראלי גופו.

את העושר היחסי יותר קל למדוד. במישור הלאומי יש חלוקה של הערים והמועצות בארץ לאשכולות על פי הלמ"ס. החלוקה משקפת בין השאר את רמת ההשכלה, רמת ההזדקקות לשירותי הביטוח הלאומי, מספר המובטלים ועוד פרמטרים רבים שמבטאים ברובם את רמת העושר (ובמידה רבה גם את האושר)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האמת המגעילה היא שאם יש לך כסף תהיה יותר בריא ואם אין לך כסף תהיה פחות בריא ואולי גם בממוצע תחיה פחות.

האמת העצובה הזו מגיעה מכיוונים כה רבים שקשה לכמת אותם. אם יש לך כסף תוכל לקצר תורים במוסדות הרפואיים ולהגיע לפרוצדורות יותר מהר, אם יש לך יותר כסף תוכל לאכול יותר בריא, ואם חס וחלילה תזדקק לתרופות וניתוחים בחו"ל, גם אז ממון בבנק יעזור.

מהגרף העירוני שלנו עולה כי גם כאשר נמצאים באותה מערכת בריאות, ועם אותן קופות החולים ואותה מערכת מיסוי ותמיכה – הכסף מוביל לבריאות טובה יותר. הערים המובילות הן בעיקר ערי השרון המבוססות. והערים שבהן חיים פחות שנים הן ערי המגזר הערבי וערי בהן רמת הפיתוח נמוכה.

ואולי עוד הערה בקשר לאיכות החיים שחסידי התקינות הפוליטית מטיחים בעובדות – נראה שרמת המעורבות הקהילתית גבוהה יותר בערים המבוססות מאשר בערים הנמוכות.

ראוי לציון גם את העובדה שדווקא ערי החרדים (בני ברק ובית שמש ואולי ירושלים) שבדרך כלל נמצאות ברמה נמוכה מבחינת עושר נמצאות במקום טוב יחסי מבחינת תוחלת החיים. יכול להיות שגם קהילה תומכת היא מסייעת.

אז כסף הוא לא המשפיע היחידי על תוחלת החיים, יש משמעות גם לקהילתיות, לאורח החיים ומה שהאדם עושה עבור עצמו – אבל כסף זה דבר טוב לבריאות – סליחה.




הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית –
מיילים – yehudam7@gmail.com

  • עוד באותו נושא:
  • בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully