וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל מחלקת לכם כסף - והשמש תשלם את חשבון החשמל

4.12.2017 / 10:09

בשנה הבאה צפוי משרד האנרגיה לאפשר מכירת חשמל מפאנלים סולאריים המותקנים על הגגות, במקום האפשרות להתקזז על חשמל זה מול חברת החשמל. האם המהלך יוביל לפריחה באנרגיה הירוקה? הדעות חלוקות. בדיקת וואלה! עסקים

צילום: אבי כהן

(בווידאו: חברת החשמל והרשות הפלסטינית חתמו על הסכם להגדלת אספקת הזרם לג'נין)

רוצים להרוויח אלפי שקלים בשנה, ללא מסים וכמעט ללא השקעה? משרד האנרגיה צפוי לאפשר בשנה הבאה הכנסות במזומן ממכירת חשמל באמצעות התקנת לוחות סולאריים על הגג. התשלום במזומן תמורת מכירת החשמל יחליף את שיטת הקיזוז עם חברת החשמל, ל לפיה ניתן היה לקבל בתמורה לחשמל המיוצר על הגג רק זיכויים בחשבון החשמל. רק בשבועות הקרובים יתברר אם מדובר בבשורה צרכנית שתקדם את ייצור החשמל הנקי בישראל, או בתרגיל שעלול לשתק מחדש את התפתחות הענף.

הרעיון המקורי היה מבטיח: במקום להיות מונח סתם כך מעל לראש, יכול הגג שלנו להרוויח עבורנו אלפי שקלים בחודש. השיטה היא להתקין עליו לוחות סולאריים ליצור חשמל. התקנת מערכת ביתית עולה כ-70 אלף שקל. זוהי הוצאה כבדה למשק בית אבל מכיוון שמדובר במערכת המכניסה כסף כמעט ללא סיכון, מוכנים בנקים לממן את התקנתה בהלוואה נוחה לטווח ארוך, בשיעור של עד 95% מההשקעה. עלות ההלוואה מתקזזת מול החיסכון בחשבון החשמל והלקוח ממשיך להרוויח, כמעט ללא הוצאה כספית.

באירופה ובארצות הברית משלימים כבר מיליוני תושבים מיליארדי דולרים מהגג שמעל לראשם. ישראל, עם מאתיים וחמישים ימי שמש בשנה, יכולה לעשרות אותו דבר ולהרוויח הרבה יותר.

ואכן, בישראל מנסים מזה שבע שנים ללכת בעקבות השמש, אבל אצלנו זה יצא קצת עקום. מכיוון שלא ניתן לחבר את הבית במקביל גם לרשת החשמל הכללית וגם לרשת חשמל ביתית, צריכים יצרני החשמל הביתיים למכור את החשמל שלהם לחברת החשמל. במקום לקבל כסף תמורת החשמל שהם מוכרים, הם צריכים להתקזז מול חברת החשמל: חברת החשמל תמשיך לשלוח חשבון חודשי, אולם רק על ההפרש בין החשמל שצורך בעל המתקן לחשמל שהוא מייצר עבור חברת החשמל.

חיש מהר התברר שלא כל הרשויות נרתמו כדי להביא את בשורת האנרגיה הנקייה לישראל. רשות המסים החליטה שמכירת חשמל לחברת החשמל היא עסק לכל דבר, ולא ניתן להתקין את המערכת אם לא נרשמתם כחוק כעוסק מורשה, רכשתם פנקסי קבלות וחשבוניות מס, שילמתם מע"מ ומס הכנסה כחוק על מאות השקלים שהרווחתם או לא מידי חודש. ואם הבירוקרטיה של רשות המסים לא שברה את חובבי האנרגיה הירוקה, באו רשויות מקומיות ודרשו מהמתקנים היתרי בניה ותשלומי ארנונה בתמורה לאישור ההתקנה. אם לא די בכך לא נמצא פתרון לקיזוז חשבונות החשמל בבתים משותפים, וכך נשארו מרבית הבתים והאזרחים מחוץ למיזם החשמל הירוק.

רק בשנה שעברה הושלמה החקיקה הפוטרת את בעלי ההתקנים הסולאריים מהמסים והטירדה הכרוכה בהקמת עסק לצורך מכירת חשמל בסכומים קטנים. ומתקיני הלוחות החלו לדווח על עליה חדה גם בהיקף ההתקנות בבתים וגם בהיקף ההתקנות עבור יזמים המייצרים חשמל על בסיס מסחרי בהתאם למכסות שהקציבה המדינה בתיאום עם חברת החשמל.

עוד באותו נושא

הצד האפל של השמש: מה הבעיה עם אנרגיה סולארית?

לכתבה המלאה
פועל בחוות אנרגיה של לוחות סולאריים בגאנסו, צפון סין. GettyImages
שיעור החשמל המיוצר מאנרגיות נקיות בישראל נאמד בכ-4%/GettyImages

רק 6,000 בתים בישראל התקינו מערכות סולאריות

דווקא כעת, לאחר שמשרד האנרגיה החליט להאיץ את קצב התקנת המערכות הסולאריות המסחריות, החלה עליה במחירים העולמיים של לוחות סולאריים

אבל ההסדרים האלה עומדים להשתנות. בקרוב אמורה רשות החשמל להציג לציבור את התוכנית החדשה, המציעה בין היתר תשלום במזומן ("תעריף הזנה") במקום קיזוז על חשבון החשמל. בעיית ההתקנה של מערכות סולאריות לייצור חשמל בבתים משותפים צפויה להיפתר מיד כאשר אפשר יהיה למכור את החשמל שייצרו המערכות ולחלק אותו בין דיירי הבית. התשלום במזומן עבור החשמל גם יקל על הבנקים בהסדרי המימון להתקנת המערכות. איתן פרנס, מנכ"ל איגוד יצרני האנרגיות הירוקות אופטימי. "אני צופה שעם ההכרזה על מכסות חדשות ושיפור התנאים יוכפל היקף ייצור החשמל הסולארי בישראל", אמר פרנס לוואלה! NEWS.

דני דנן, מנכ"ל "אנרפוינט" העוסקת בהתקנת מערכות סולאריות מסחריות וביתיות, פחות אופטימי: "אני חושש שההסדרה החדשה צפויה להוריד את המחיר שמשלמת חברת החשמל ליצרנים הביתיים והמסחריים", אומר דנן. "היום משלמת חברת החשמל ללקוחות בדיוק את מחיר החשמל לצרכן, כ-47 אגורות לקוט"ש בתוספת מע"מ. הלקוח המתקין מערכת ביתית בהספק 10 קילוואט נדרש להשקיע בממוצע כ-70 אלף שקלים ושווי החיסכון השנתי בחשבון החשמל הוא 9,124 שקלים. על פי ההערכות, יקבלו הצרכנים בעקבות ההסדרה המתוכננת רק 37 אגורות. כלומר, התשואה על ההשקעה תישחק ב-20% לכ-7,100 שקל בשנה. הכדאיות תצנח, ואיתה עלול לרדת קצב ההתקנות".

הניסיון של משרד האנרגיה להגדיל את היקפי ייצור החשמל מאנרגיית השמש נעשה על רקע מחדל מתמשך בתחום: ישראל היא אחת המדינות הנחשלות בעולם המערבי בתחום השימוש באנרגיות מתחדשות, בעיקר על רקע הזנחה ממשלתית וניהול הכושל של רשות החשמל, האחראית לפיתוח השימוש באנרגיות מתחדשות.

שיעור החשמל המיוצר מאנרגיות נקיות בישראל נאמד בכ-4%, כ-40-50% מבמדינות אירופה המערבית. מספר הבתים בישראל בהם הותקנו לוחות סולאריים לייצור חשמל מסתכם ב-6,000 בלבד, לעומת כשני מיליון בתים באירופה. בוועידות האנרגיה הבינלאומיות נוהגים נציגי ישראל להכריז על יעדים שאפתניים ועל הכוונה ליישר קו עם העולם המתקדם, אולם ההצהרות וההתחייבויות אינן מגובות בפעולות של ממש. לאחרונה הודה משרד האנרגיה בכישלונם של מרבית המיזמים לייצור חשמל באמצעות טורבינות רוח.

דווקא כעת, לאחר שמשרד האנרגיה החליט להאיץ את קצב התקנת המערכות הסולאריות המסחריות, החלה עליה במחירים העולמיים של לוחות סולאריים, שייצורם הזול איפשר את המהפכה העולמית בתחום אנרגיית השמש. חלק גדול מהביקוש המתעורר בישראל ללוחות סולאריים הגיע דווקא מרצועת עזה – שם מצליחים התושבים להתגבר על המחסור החריף בחשמל באמצעות שימוש נרחב באנרגיה מתוצרת ביתית – באמצעות לוחות סולאריים. הפלסטינים, אומרים בתעשיית האנרגיות המתחדשות, מתקדמים יותר מאיתנו, ולא רק בכדורגל.

תגובת רשות החשמל לא נמסרה עד מועד פרסום הכתבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully