וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנוי על האהבה

מעיין כהן

20.6.2008 / 12:27

אתרי ההכרויות הישראלים באינטרנט מגלגלים עשרות מיליוני שקלים בשנה, שרובם מתנקזים לאתרים JDate וקופידון. אודי לוי נפרד

לא לעתים מזומנות נופלת בחיקה של עיתונאית חטטנית בעיתון כלכלי ההזדמנות לשאול מרואיין מכובד כיצד הכיר את אשתו. במקרה של אהוד לוי, השאלה כמעט מתבקשת. מי שמנהל בארבע השנים האחרונות את החברה המפעילה את JDate, המותג שנהפך זה מכבר לשם גנרי להיכרויות באינטרנט, כבר רגיל לשמוע אותה כל יום.

התפקיד הרשמי של לוי הוא מנכ"ל ספארק נטוורקס ישראל-אירופה, המפעילה את המותגים JDate, קופידון ולאב דווקא (לאנשים בעלי מוגבלויות) בישראל, Dateuk באנגליה ו-JDate FR בצרפת. רוב הפעילות, גם במותגים האירופיים, נעשית מישראל - כולל שירות הלקוחות.

לוי הגיע ל-JDate מעולם התקשורת, לאחר שניהל את המקומון "על השרון" מקבוצת ידיעות תקשורת, ואחר כך שימש סמנכ"ל שיווק, סחר ופיתוח עסקי ב-ynet בתקופה שאותה הוא מגדיר כחשובה ביותר באינטרנט הישראלי, "שבה התעצב הפרסום באינטרנט וכל מה שמסביב". כעת, קצת יותר מארבע שנים לאחר שמונה לתפקיד מנכ"ל ספארק, לוי עוזב את עסקי הדייטינג וממשיך הלאה.

בוא נתחיל מהסוף: למה אתה עוזב?

"ארבע שנים עברו, עשינו קדנציה יפה ומהנה, אבל אני פונה להזדמנויות חדשות. אני מתכוון להישאר בתחום האינטרנט בפעילות בינלאומית, ייתכן שמיזמים בינלאומיים, אבל מוקדם מדי לחשוף את הפרטים. זה מה שמעניין אותי. אני עוזב את התפקיד בסוף יולי, וממשיך במתכונת של ייעוץ בחברה".

מה קרה בספארק ישראל בארבע השנים האלה?

"הגעתי לכאן אחרי ש-JDate רכש את קופידון, והיה אז אתר חינמי. הקמנו את החברה והתחלנו לגייס עובדים. כבר אז חשבנו על התשתית לאירופה, כי ידענו שהשוק הישראלי יכול למצות את עצמו. אנחנו עובדים עם שני מותגים נפרדים - JDate וקופידון - ומנסים לכסות את כל הקהלים. כבר אז זיהינו שעולם הדייטינג הולך למקום יותר סקטוריאלי. אם JDate מטפל ביהודים בעולם, בישראל הנישה הזאת לא רלוונטית, ובעצם אתר JDate נבנה למערכת יחסים רצינית. במקביל פיתחנו את קופידון, שהוא אתר מאס מרקט (שיווק המוני), ואתה מרגיש נוח אתו לכל מטרה. המותגים עובדים במקביל, והם גדלו בכל הפרמטרים".

את 2007 סיימה ספארק נטוורקס עם הכנסות של 65 מיליון דולר ורווח נקי של 9 מיליון דולר. לפי הערכות, הפעילות בישראל תרמה ב-2007 הכנסות של 20 מיליון שקל, והרווח עומד על כ-25% מההכנסות. "החל מהשנה הראשונה אנחנו גדלים בקצב של כ-20% בהכנסות וברווחים. להערכתי, אנחנו מחזיקים כיום כ-80% מנתח השוק של הדייטינג בישראל", אומר לוי.

בשני האתרים פעילים כ-300 אלף חברים, רובם המכריע בני 28-40. מחציתם גברים ומחיצתם נשים. "המספרים גדלים מדי שנה במקביל לתהליך הלגיטימציה שהחברה הישראלית עוברת בהתייחסותה לאתרי היכרויות", אומר לוי. "אם פעם זה נחשב לברירת מחדל אחרונה, כיום זה האמצעי הראשון לחיפוש בני זוג".

מה היקף השוק הזה?

"שוק ההיכרויות בישראל מגלגל להערכתי 25-30 מיליון שקל בשנה. זה שוק קטן לכאורה, אבל אם מסתכלים על מחזורים של פורטלים בינוניים, זה דומה - ואנחנו לא נהנים מהכנסות מפרסום. זו הצלחה כלכלית גדולה. חצי מאוכלוסיית הפנויים בישראל עושה שימוש באתרים שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ואיפה החצי השני?

"אין לי מושג. לא כולם הם קהל רלוונטי בעבורנו. יש כאלה עם תפישות אחרות. כשאתה סטודנט, למשל, אתה נמצא בין אנשים, והכלי הזה פחות רלוונטי בעבורך. הצורך בשירותים כאלה עולה מהרגע שעוזבים את האוניברסיטה, מפני שכמות החברים והאנשים שאתה מכיר פוחתת והולכת".

אין יותר סטיגמה להיכרויות באתרים?

"אנחנו מתמודדים בעיקר עם פן מסוים של סטיגמה - עם ההבטחה. כשמשתמש נכנס לאתר ולא מוצא את בחירת לבו, ההרגשה שלו היא שהאתר לא עובד בעבורו. ההאשמה הזאת מאוד מאפיינת את הענף הזה. אנחנו מנסים להבהיר לקהל שזו עוד דרך להכיר. זה לא מתחרה בהיכרויות בברים, אלא עוד כלי להכיר על מנת להגדיל את הסיכויים למצוא זוגיות.

"אני בטוח שיש אכזבות, אבל יש גם כמה סיפורים יפים - וזה מה שנותן לנו את הלגיטימציה. זה המבחן האמיתי".

מה מצבת החתונות שלכם?

"בשנה שעברה חגגנו בקופידון את החתונה ה-5,000, וב-JDate העולמית הקצב הוא חתונה ליום. אנחנו מעריכים שיש כאלה שלא מדווחים לנו".

אתה הולך לחתונות האלה?

"בטח. הייתי לפחות בארבע. הייתי בהרבה חתונות שאליהן הוזמנתי לא כמנכ"ל JDate אלא כאורח, והתברר שהזוג הכיר ב-JDate. מדהים שיש אנשים שכבר התחתנו ויש להם ילד, ועדיין מתביישים להגיד שהכירו שם".

באים לבד, יוצאים בזוג

עם פריצתן של הרשתות החברתיות, ובראשן פייסבוק, נידונה לא פעם שאלת נחיצותם של אתרי היכרויות בתשלום: האם לא אבד הכלח על מודל התשלום בעבור היכרויות, כאשר כל-כך הרבה אתרים ופלטפורמות מאפשרים היכרות חינם, ובכלים משוכללים הרבה יותר מאשר עמוד הפרופיל החדגוני של JDate?

מבחינת לוי, התקשורת ממהרת להספיד בטרם עת. "יש הרבה דיסאינפורמציה וחוסר הבנה לגבי ההבדלים המהותיים בין אתרי מדיה חברתית לאתרי היכרויות בתשלום", הוא קובע. "יש נטייה להספיד פלטפורמות. כבר ראיתי כותרות שמכריזות שפייסבוק מת, שמייספייס מת. צריך לזכור ששוק ההיכרויות העולמי מגלגל יותר ממיליארד דולר בשנה, ואני מעריך שמדובר אפילו ביותר, כי ההערכות מתייחסות רק לאתרים הגדולים.

"על-פי חברת המחקר ג'ופיטר, ב-2012 שוק ההיכרויות יגיע להיקף של 2 מיליארד דולר. אני לא מכיר הרבה ענפים באינטרנט שמרוויחים כל-כך הרבה, וכל הזמן כותבים עליהם שהם נעלמים. זה מפתיע אותי כל פעם מחדש".

למה לשלם כשיש כל-כך הרבה אופציות חינמיות?

"יש הבדל מהותי בין אתר מדיה חברתית לאתר היכרויות. במדיה חברתית, פרמטר הזמן הוא פקטור לכמה אתה פעיל. אתה בא בשביל להישאר ולא לצאת. באתרי היכרויות זה הפוך: אתה בא כבודד, בלי חברים, מאוד ממוקד מטרה. אתה יודע מה אתה רוצה, וברגע שאתה מוצא אתה יוצא מהאתר. לכן אתר היכרויות טוב הוא פרדוקס - אין בו שימור לקוחות. זה תהליך הפוך למדיה חברתית. אני מאמין שבפייסבוק יש הרבה היכרויות, אבל זה קורה בכל מקום. גם מייספייס לא פגע בהכנסות של אתרי ההיכרויות הגדולים, שמצאו את המיצוב שלהם או פנו לכיוונים של נישה.

אילו סוגי פגיעות יש?

"פנייה לא יפה ופוגעת, או דיווחים על אנשים שמציגים את עצמם כמישהו שהם לא - למשל גבר נשוי שמתחזה לרווק. המקרים האלה פוחתים והולכים. זה כבר ממש נדיר כיום".

הקהל התבגר?

"האינטרנט מוציא מהבקבוק את השד שבכל אחד מאתנו, ובתחילת הדרך אנשים שיחררו את כל הפנטזיות שלהם באתרי היכרויות. הקהל התבגר, הרצין, גם האתרים עשו מהלכים שונים, וכיום מתנהל שיח אחר, הרבה יותר בוגר. אנחנו רוצים שהחברים שלנו ירגישו בנוח.

"עורכי דין הם לכאורה נישה, אבל כמו מאס מרקט. אין יום שלא מתקשר אלינו לקוח שהוא עורך דין. זה מתחיל מזה שהוא אומר 'אני עורך דין ואני חבר באתר', ואז הוא מצטט את החוק כלשונו ואת תנאי השימוש כלשונם. לרוב זה מלווה במכתב מנוסח היטב - והתלונה יכולה להיות בקשה לזיכוי על חודש שלא נעשה שימוש במנוי. אנחנו מגיבים מהר - ובכל זאת הוא שולח מכתב. שירות לקוחות הוא אחד הדברים הכי מצחיקים ומהנים שיש".

הגעתם לבית משפט?

"המקרה האחרון היה כשקיבלנו תלונות מנשים רבות על פנייה מלקוח שהטריד אותן והציק להן. הזהרנו את הלקוח, אבל הוא המשיך והמשיך. אמרנו לו שאנחנו מוכנים לתת לו את הכסף בחזרה ופיצוי - אבל שיעזוב את האתר. הוא תבע אותנו בבית משפט לתביעות קטנות, בטענה שברגע שסגרנו לו את הכרטיס, האינפורמציה על הבחורות מהשנה האחרונה נעלמה. הוא טען שפגענו בקשרים החברתיים שלו וגרמנו לו עוגמת נפש".

מה קורה לפרופיל אחרי שהמשתמש מוחק אותו?

"אם הוא מסיר את הפרופיל ולא מקפיא, לא נשמר שום פרט".

שמעת פעם טענות שלפיהן JDate מפרק משפחות?

"אפשר להגיד את זה על כל דבר. זו כותרת בלי בסיס. מי שבחר להיכנס ל- JDate כנראה שלא טוב לו בבית. JDate הוא בבואה. מה שמתקיים ב-JDate קיים בכל מקום ומי שרוצה לעשות פאן יכול ללכת למקומות טובים יותר. אני לא יכול לחנך קהל. יש אתרים מצליחים שההצהרה שלהם היא יחסים מזדמנים, וכל אחד בוחר לעצמו. בסופו של דבר זה כלי שעושים בו שימוש ולא יותר מזה. אני לא אחראי לשום דבר. אנשים מייצרים לעצמם הזדמנויות".

שואלים אותך הרבה איך הכרת את אשתך?

"כל יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully