וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר האג"ח היווני - שאלות ותשובות

דפנה מאור

29.4.2010 / 8:20

משבר החובות האירופי אינו מסתכם ביוון. מדינות נוספות באירופה - בהן ספרד, פורטוגל ואירלנד - סובלות גם הן מבעיות קשות של גירעונות וחובות

מדוע יוון בקשיים?

הוצאות ממשלתיות לא מרוסנות והעלמות מס נרחבות גרמו ליוון לשקוע בחובות של 300 מיליארד יורו. הגירעון הזה שקול ל-14% מהתמ"ג (הגודל של כלכלת יוון). הציבור ביוון מתנגד לקיצוצים בשכר ובשירותים הסוציאליים, הנדרשים כדי להקטין את הגירעון.

מדוע זה נחשף כעת?

מכיוון שיוון, בעזרתם של יועצים פיננסיים, הצליחה להסתיר את מצבם האמיתי של ענייני הכספים שלה. אפילו קבלתה לגוש היורו הסתמכה על נתונים כלכליים ופיננסיים כוזבים.

בורסה פרנקפורט. Mario Vedder, GettyImages
יועצים פיננסיים הסתירו את מצבה האמיתי של יוון/GettyImages, Mario Vedder

מדוע היוונים מתנגדים לקיצוצים בתקופה שנראה שהם חיוניים?

איגודים מקצועיים חזקים ואינטרסים פנימיים מכתיבים במידה רבה את ההתנגדות לקיצוצים, בניגוד למה שקרה, למשל, באירלנד. ואולם קיצוצים ומדיניות צנע בתקופת משבר כלכלי עלולים לפגוע בכושר הצמיחה וביכולת ההתאוששות, חשש שמעלים גם כלכלנים בכירים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

מדוע ירד דירוג האשראי של יוון?

האנליסטים של סוכנויות דירוג האשראי חוששים כי יוון לא תצליח לפרוע את החובות, שהסיוע שמציע לה האיחוד האירופי לא יספיק לה, ושהיא תצטרך להגיע להסדר נושים - מה שאומר שמי שמחזיק באג"ח שלה יפסיד חלק ניכר מכספו.

מה קורה בעקבות הורדת דירוג אשראי?

דירוג האשראי החדש, "זבל", משמעותו שהאג"ח של יוון בסיכון גבוה. משקיעים מוסדיים כמו קרנות פנסיה וקרנות נאמנות מסוימות לא מורשים לרכוש אג"ח בדירוג כזה. בהיעדר ביקוש מצד המשקיעים, יוון לא יכולה להמשיך ללוות בשווקים, לפרוע חובות קיימים ולממן תקציבים עתידיים.

מה זה אומר שתשואות האג"ח של יוון עולות?

תשואה היא למעשה הריבית שמבקשים מי שמלווים ליוון (משקיעי האג"ח) על כספם. ככל שההשקעה נראית מסוכנת יותר, התשואות עולות, ובמקביל המחיר של האג"ח יורד. נכון לאתמול, מי שקנה אג"ח לשנתיים דרש 20% ריבית. ככל שהתשואה עולה, יוון צריכה להחזיר למלווים יותר כסף, והחובות שלה גדלים.

אילוסטרציה. ShutterStock
דירוג האשראי החדש, "זבל", משמעו כי האג"ח של יוון בסיכון גבוה/ShutterStock

למה זה משפיע על יתר אירופה?

מדינות נוספות באירופה - ספרד, פורטוגל, אירלנד - סובלות מבעיות דומות של גירעונות וחובות. אובדן האמון ביוון יוצר השפעה פסיכולוגית מידבקת. החשש הוא שגם אם יוון תחולץ, האיחוד האירופי יתקשה לממן חילוץ של מדינות אחרות.

למה תגרום חדלות פירעון של יוון?

מי שקנה אג"ח של יוון יפסיד חלק ניכר מכספו. חדלות פירעון עלולה ליצור כתם על גוש היורו, ואפילו לגרום לפאניקה כלל עולמית ולמפולת בשווקים.

מדוע גוש היורו לא מחלץ את יוון?

חילוץ יוון יבוא על חשבון משלמי המסים במדינות העשירות והיציבות יותר באירופה. בגרמניה, בעיקר, יש התנגדות של ציבור הבוחרים לממן את הבזבוזים של היוונים. קנצלרית גרמניה הציגה תנאים מחמירים לאישור מתן הסיוע ליוון, כולל שיתוף של קרן המטבע הבינלאומית. בנוסף, החבילה שהציע גוש היורו, של 60 מיליארד דולר, אינה מספיקה לדעת כלכלנים לחלץ את יוון מהבור.

מדוע מעורבותה של קרן המטבע בחילוץ האפשרי עוררה מחלוקת?

קרן המטבע הבינלאומית מעורבת בעיקר בחילוץ של כלכלות מתעוררות וכלכלות חלשות במיוחד. מעורבותה מטילה צל על האחדות והאמינות של גוש היורו, שאמור לתמוך בחברותיו ללא צורך בסיוע נוסף.

האם זוהי הזדמנות טובה לבקר ביוון?

היורו הנחלש הוזיל את החופשות ביורו לישראלים בכל המדינות שמשתמשות ביורו, וגם בשווייץ, שהפרנק שלה נחלש בשיעור דומה. יוון לא מתבלטת מבחינה זו כיעד אטרקטיבי, ואולי להיפך, לנוכח השיבושים בתחבורה, השביתות וההפגנות. אם יוון תתנתק מהיורו ותחזור לדרכמות, קרוב לוודאי שתהיה לזה השפעה דרמטית על המחירים, אולם הסבירות לכך היא נמוכה.

רודוס. ShutterStock
האם יוון יעד אטרקטיבי בימים אלו? לא בטוח/ShutterStock

מי יהיה הבא בתור אחרי יוון?

פורטוגל, אירלנד וספרד מצוינות תדירות כמדינות שהגירעונות שלהן מאיימים על כושר פירעון ההלוואות. בפורטוגל כבר הונהגה מדיניות צנע כדי לקצץ בגירעון, אבל בעיות מבניות הובילו להורדת דירוג האשראי שלה.

באירלנד הונהגו קיצוצים משמעותיים, ובניגוד ליוון יש בה מנוע צמיחה משמעותי בדמות מגזר ההיי-טק ותמריצים לחברות זרות - ותשואות האג"ח שלה נמוכות משמעותית. ספרד היא כלכלה גדולה בהרבה מיוון, אך חובותיה אינם גדולים באופן יחסי.

האם יש השפעות חיוביות לקשיים של יוון?

הדולר האמריקאי זינק מאז תחילת משבר האג"ח באירופה. האג"ח של גרמניה, בריטניה וארה"ב רושמות עליות, מכיוון שהמשקיעים בעולם נוהרים אליהן כאל מקלט בטוח. גם האג"ח של ישראל עשויות ליהנות מרוח גבית זו, אם המשקיעים יאמינו שישראל בטוחה ביחס לאירופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully