וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרהי ימזג בין מירס ל-HOT

אמיתי זיו

3.5.2010 / 8:45

המשקיע הצרפתי פטריק דרהי אמור לקבל בקרוב אישור ממשרד התקשורת לרכוש את השליטה במירס. לאחר האישור הוא צפוי לבצע מיזוג בין HOT שבשליטתו לחברת הסלולר

עסקת מירס-דרהי, שנחתמה בדצמבר האחרון, תקבל בתוך כמה שבועות אישור ממשרד התקשורת. זו המשוכה האחרונה בעסקה, שבה ישתלט המשקיע הצרפתי פטריק דרהי על מירס. כבר לפני כשבועיים קיבלה העסקה אישור מהממונה על ההגבלים העסקיים.

עם השלמת העסקה יעביר דרהי לבעלת הבית הנוכחית של מירס, מוטורולה העולמית, 170 מיליון דולר. בנוסף, לאחר העסקה יתחיל דרהי בהליך למיזוג מירס אל תוך האחזקה הנוספת שלו - חברת הכבלים HOT, שבה הוא מחזיק 45%. לאחר תהליך של כמה חודשים תיהפך מירס לזרוע הסלולרית של HOT. בכך תיהפך HOT לקבוצת תקשורת עם ארבע זרועות: תשתית אינטרנט, טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית וסלולר - בדומה למתחרה בזק. על רקע המיזוג הצפוי, HOT אינה פועלת כעת לקבל רישיון של מפעילה סלולרית וירטואלית במודל ה-MVNO.

לאחר השלמת המהלך, תוכל HOT להרחיב את חבילת הטריפל שלה, ולהציע לראשונה ללקוחות בישראל חבילת תקשורת מרובעת, הכוללת גם שירותי סלולר.

מניות או מזומן

בימים אלה מאיצה חברת הכבלים בכל דרך אפשרית במשרד התקשורת לסיים את הבדיקות הנחוצות לאישור העסקה. לפני שבוע וחצי אף התקיימה פגישה בעניין אישור העסקה אצל שר התקשורת, משה כחלון, ונכחו בה דרהי והרצל עוזר, מנכ"ל HOT. ככל הנראה, השניים הציגו לשר את התוכנית למיזוג חברת הכבלים עם מירס, וטענו כי אישור העסקה ישפיע לטובה על מצב התחרות בשוק.

האישור נמצא כעת בידי המחלקה המשפטית של המשרד, שעמוסה במשימות נוספות - ולכן העניין מתעכב. במשרד התקשורת וברשות ההגבלים העסקיים יש רצון לסייע לאישור מהיר של העסקה, מכיוון שבשני המוסדות רואים בדרהי גורם שיכול לעורר תחרות בשוק התקשורת המקומי בכלל, ובשוק הסלולר בפרט. לא מן הנמנע כי דרהי - תושב זר שאינו יכול לשלוט במירס לבדו - שילב בבקשת האישור ממשרד התקשורת את תוכנית המיזוג בין מירס ל-HOT, מכיוון שהדבר עשוי לפתור את בעיית היותו משקיע זר.

לאחר שתושלם העסקה יתחילו אנשיו של דרהי לבחון כיצד למזג את מירס לתוך HOT וליצור סינרגיות בפעילות החברות. התסריט הסביר ביותר הוא שמירס תמוזג ל-HOT בעסקת החלפת מניות. המשמעות היא שדרהי, בעל הבית במירס, ימכור את מירס ל-HOT ובתמורה יקבל מניות ב-HOT. בצורה זו יגדיל דרהי את אחזקותיו ב-HOT (45%), ואילו שאר בעלי המניות בחברה - נוני מוזס (16.8%), אליעזר פישמן (12.6%) והציבור - ידוללו.

חישוב הדילול, באופן גס, הוא כדלהלן: השווי של HOT בבורסה הוא 3.2 מיליארד שקל. השווי של מירס, לפי עסקת הרכישה, הוא 170 מיליון דולר - כ-650 מיליון שקל. משמעות הדבר הוא שאחזקותיו של דרהי ב-HOT יגדלו בכ-17%, ובשיעור זה ידוללו שאר בעלי המניות. על פי החוק, מכיוון שדרהי יעבור את רף 45% מהמניות, הוא ייאלץ לפרסם הצעת רכש לציבור של 5% מהמניות. לכן, בסופו של דבר הוא יגיע לאחזקה בחברה של 67%. פישמן, יירד לאחזקה של 8.7%, מוזס לאחזקה של 11.5% והציבור לאחזקה של 12.8%.

התסריט השני והפחות סביר הוא ש-HOT תרכוש את מירס מידי דרהי במזומן - ולא במניות. תרחיש זה הוא בעל סיכוי קלוש, בין השאר מכיוון של-HOT יש חוב גדול והשקעה במירס במזומן תכביד את נטל החוב שלה. בנוסף, יש להביא בחשבון שלאחר רכישת מירס היא תזדקק להשקעה ענקית נוספת ברכישת תדרי GSM והקמת רשת חדשה (טכנולוגיה זהה לשלוש החברות המתחרות) - השקעה שמוערכת בסכום של בין 800 מיליון שקל למיליארד שקל.

פישמן ומוזס ייצאו?

בשנים האחרונות פועלת HOT באינטנסיביות להפחתת החוב שלה לבנקים. נכון לתום 2009 הסתכם החוב ארוך הטווח של HOT בכ-2 מיליארד שקל, לעומת כ-2.8 מיליארד שקל ב-2008.

על פי הסכם המימון המקורי של HOT מול הבנקים, יכולה החברה להרחיב את האשראי שלה ב-700 מיליון שקל. ההערכות הן כי HOT תשתמש באשראי זה כדי לבצע את ההשקעות בתשתית חדשה במירס, אם וכאשר ימוזגו שתי החברות.

ייתכן כי דרהי ינצל את המומנטום של דילול בעלי המניות האחרים כדי לקנות את חלקם בחברה ולהוציא אותם ממנה, כדי שיוכל לפעול בחברה ללא הפרעות.

מצד שני, אם פישמן ומוזס לא ירצו לדלל את אחזקותיהם בחברה, הם יכולים לעכב את המיזוג ולטעון שדרהי רכש את מירס במחיר גבוה משוויה האמיתי של החברה, ויש לבצע לחברה הערכת שווי חדשה באמצעות מעריך חיצוני.

באשר לשאלה אם המותג מירס יישאר או ש-HOT תקים מותג סלולרי חדש, העריך גורם בשוק כי עבור הצרכן הפרטי תקים HOT את HOT-סלולר, אך עבור המגזר העסקי, שבו HOT אינה חזקה, היא תשמור על המותג מירס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully