וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "נהיה אחת מ-15 הכלכלות המפותחות"

פנחס וולף ועומר רבין

10.5.2010 / 17:02

ראש הממשלה נתניהו לא הסתיר את גאוותו מהחלטת ארגון המדינות המתועשות לקבל את ישראל כחברה ה-32: "זהו רגע של ברכה ונחת עבורנו אבל גם רגע של הצבת אתגרים גדולים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

"זהו יום גדול לישראל ולכלכלת ישראל" - במילים מחייבות אלה הגדיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו את החלטת ארגון ה-OECD עת התייחס לראשונה לנושא, לא מסתיר את גאוותו מתוצאות ההצבעה.

במסיבת עיתונאים מיוחדת וחגיגית שכינס במשרדו, ביקש נתניהו להודות לשר האוצר יובל שטייניץ, לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, לשר התמ"ת בנימין בן אליעזר, ליועציו לענייני כלכלה, לאהוד אולמרט, לרוני בראון ולנגידי בנק ישראל מאז שנות ה-90 וכן לרבים אחרים שעסקו בזה. "זה רגע של ברכה ונחת אבל גם רגע של הצבת אתגרים גדולים. כוונתנו להגיע ולהיות ב-15 המדינות המפותחות והמובילות בעולם. זה אפשרי, כפי שהשגנו את היעד הזה שהיה נראה בהתחלה כמעט בלתי אפשרי", דברי ראש הממשלה.

לדבריו, להצטרפות לאירגון יש חשיבות אסטרטגית למיצובה של ישראל ככלכלה מפותחת ולמשיכת משקיעי חוץ לחברות בישראל. נתניהו מנה שלושה יתרונות עיקריים להצטרפות לארגון, ובראשם עצם קבלת התואר אשר מהווה לדבריו "תעודת הכשר" ליציבותה של הכלכלה הישראלית. יתרון נוסף אותו מנה ראש הממשלה הוא בסטנדרטים שקובע האירגון בתחומים שונים: "לאירגון יש סטנדרטים. לא לא כולם עומדים בכל הסטנדרטים אבל משתדלים לעמוד במירב הסטנדרטים בארגון ולהקפיד על המדינות המיושמת הדרושה בתחומים מסויימים - בשנה האחרונה ה-OECD עבר פה תחום תחום ונתן הערות שברובן המכריע הן חשובות מאוד והדבר הזה מייצר גם את ההסכמה הלאומית לפעילויות שונות ולרפורמות שונות".

לבסוף, טען נתניהו כי הצעד פותח בפני ישראל אפיקי השקעה שהיו סגורים בפני השוק המקומי קודם לכן: "יש הוראה שמנהלי השקעות חייבים להשקיע אחוז מסויים, נכבד, בכלכלות מפותחות – לא היינו על המפה ולכן עד כה נחסם בפנינו מקור השקעה עצום שהיום יכולים להיפתח בפנינו".

כשהוא קובע את היעד הבא כשילוב ישראל כאחת מ-15 הכלכלות הגדולות בעולם מבחינת הכנסה לנפש בתוך כעשור, פירט נתניהו את הצעדים בהם תנקוט ממשלתו בכדי להגיע ליעד המבוקש. בראש תכניתו ניתן למנות את הצורך בשליטה בהוצאות הממשלה, את צמצום הסקטור הציבורי בהתאם לאנלוגיית "האיש השמן והאיש הרזה" הידועה שלו נתניהו, את המשך הצעדים למעבר ממתן קיצבאות לעבודה וכן הפחתת שיעורי המס בישראל. נתניהו טען גם כי הכלכלה הישראלית סובלת מריכוזיות יתר ועל כן טען כי המדינה לצמצום האחזקות הרחבות של הטייקונים במשק הישראלי.

נתניהו רמז לאירופה: "תלמדו מאיתנו"

ראש הממשלה התייחס לאישור הצטרפותה של ישראל גם במישור המדיני וציין כי יש להחלטה זו השפעה רבה על דימוי המדינה בעולם: "לצד הקנאה ודברי הביקורת המתמשכים על מעמדה של ישראל העולם, אני מזכיר ש-31 מדינות הרימו ידן בעד", דברי נתניהו.

ראש הממשלה התייחס בדבריו, לשאלות כתבים, גם למשבר באירופה וטען כי עליהן לבחור באותו נתיב הפעילות שבו בחרה ישראל: "מדינות אירופה חייבות לנקוט בצעדים לא פשוטים. אני מכיר בקושי שלהם, אני מבין עד כמה זה קשה מבחינה פוליטית – אבל סיוע חיצוני ללא פעולה פנימית, ספק אם הוא יבוא, ופעולה פנימית תבוא כשיהיה ברור שאין לה תחליף".

נתניהו העריך כי כלכלת ישראל תושפע מהמשבר לאור העובדה כי שליש מהייצוא הישראלי הוא למדינות היבשת, אך לטענתו "הכלכלה הישראלית היא מאוד מהירה, היזמים הישראלים והחברות מאוד מהירים בתגובותיהם והם מכוונים לשווקים אחרים - על כן יידעו להתמודד היטב עם המשבר והשפעותיו". נתניהו הביע תקווה כי המשבר באירופה לא ייצור תגובה רחבה יותר בשווקים העולמיים, תגובה שעשוייה להיות בעלת השפעה משמעוית על ישראל".

עדכון ראשון: 15:19

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully