וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי מסביר את רכישת מאות המיליארדים

4.11.2010 / 9:50

נגיד הבנק הפדרלי התייחס באופן נדיר לשוק המניות וניסה להסביר את רכישת 600 מיליארד הדולרים. בדברים שכתב ל"וושינגטון פוסט" אמר: החששות מהשפעות שליליות מופרזים

בן ברננקי, נגיד הבנק הפדרלי, התייחס באופן נדיר לקשר בין מדיניות ההרחבה המוניטרית של הבנק הפדרלי לבין שוק המניות במאמר שכתב ל"וושינגטון פוסט" אמש. המאמר נועד להסביר את צעד רכישת הנכסים בסך 600 מיליארד דולר עליו הכריז הבנק הפדרלי. ברננקי אמר שהציפיות להרחבה כמותית הובילו לעליות בשוק המניות - ואלו, מבחינתו, תורמות לצמיחה הכלכלית בארה"ב. ברננקי הסביר כי רכישת הנכסים תוריד את הריבית לטווח הארוך, כולל ריבית משכנתאות, וטען נגד רואי השחורות שאומרים כי ההרחבה תוביל לאינפלציה.

"הבנק הפדרלי הגיב במהלכים חזקים ויצירתיים לסייע לייצב את המערכת הפיננסית והכלכלה", כתב ברננקי במאמר, "כולל הורדת ריבית סמוך לאפס ורכישת אג"ח ממשלתיות ואג"ח מגובות משכנתאות ביותר מטריליון דולר - שסייעו להוריד את הריבית לטווח ארוך. צעדים אלה סייעו לבלום את הצניחה החופשית בכלכלה וסללו את הדרך לחזרה לצמיחה כלכלית באמצע 2009.

"למרבה הצער, שוק העבודה נשאר חלש, שיעור האבטלה הלאומי קרוב ל-10%, מספרם של האנשים היכולים למצוא רק עבודה במשרה חלקית עולה, וחלק נכבד מהמובטלים לא עובד כבר ששה חודשים או יותר. המחיר הכבד של חוסר התעסוקה כולל לחץ על מצבן הפיננסי של משפחות, יותר עיקולים ואובדן כישורי עבודה.

"האינפלציה נמוכה מהשיעור שעולה בקנה אחד לדעת אנשי הבנק הפדרלי עם צמיחה כלכלית בריאה בטווח הארוך. אינפלציה נמוכה מדי מסכנת את הכלכלה, ועלולה ליהפך לדפלציה".

"ההקלה תקדם צמיחה"

ההרחבה הכמותית, הסביר ברננקי, הביאה לשיפור במצב הפיננסי בעבר. "מחירי המניות עלו ושערי הריבית לטווח ארוך ירדו לקראת הפעולה הנוכחית. ההקלה במצב הפיננסי תקדם צמיחה כלכלית. לדוגמה, ריביות נמוכות יותר על משכנתאות יאפשרו לאנשים לרכוש בתים ולבעלי בתים למחזר משכנתאות. ריביות נמוכות יותר על אג"ח קונצרניות יעודדו השקעות. ומחירי מניות גבוהים יותר יגדילו את עושרם של הצרכנים, ואת הבטחון שלהם, וזה יעודד את הצריכה. צריכה מוגברת תוביל להכנסה ורווחים גבוהים יותר, וזה, במעגל חיובי, יוביל לצמיחה כלכלית משופרת".

בהתייחסו לסיכונים המיוחסים להרחבה הכמותית, כתב ברננקי: "למרות שרכישות של נכסים הן יחסית כלי בלתי מוכר של מדיניות מוניטרית, חלק מהחששות אודות גישה זו מופרזים. המבקרים חוששים, לדוגמה, כי היא תוביל להפרזה בהיצע הכסף, כולל פקדונות בנקאיים, ותגביר את האינפלציה.

"אולם השימוש שעשינו עד כה בשיטה זו לא השפיע על כמות הכסף שבמחזור... וכן לא יצר אינפלציה גבוהה יותר. נקטנו בכל ההכנות הנדרשות, ואנו בטוחים שיש לנו הכלים הנדרשים כדי לסגת ממדיניות זו בזמן המתאים... הבנק הפדרלי לא יכול לפתור את כל בעיות הכלכלה לבדו. זה ידרוש זמן ומאמצים משולבים מצדדים רבים, כולל הבנק המרכזי, הקונגרס, הממשל, הרגולטורים והמגזר הפרטי. אולם לבנק הפדרלי יש מחויבות מיוחדת לקדם את התעסוקה ולשמור על יציבות המחירים. הצעדים שנקטנו השבוע יסייעו לנו לעמוד בהתחייבות זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully