וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה מתנגדת למסקנות ששינסקי

צבי זרחיה

4.1.2011 / 16:45

בתום דיון סוער, קיבלה ועדת הכלכלה החלטה המתנגדת להמלצות ועדת ששינסקי בנוגע לגובה התמלוגים מאוצרות הטבע של מדינת ישראל. יו"ר הוועדה שאמה: יש לבצע חריש עמוק מול הלוביסטים

ועדת הכלכלה קיבלה בצהריים החלטה המתנגדת להמלצות ועדת ששינסקי. בעד המלצות ששינסקי הצביעו רק 3 ח"כים: יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד), ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) וח"כ דב חנין (חד"ש). נגדה הצביעו 4 ח"כים: נסים זאב (ש"ס), רוברט אילטוב ואנסטסיה מיכאלי (ישראל ביתנו) ויוליה שמאלוב-ברקוביץ (קדימה). להחלטת הוועדה אין משמעות מעשית אלא רק הצהרתית. יו"ר הוועדה שאמה הכהן אמר כי הגיש את הצעת ההחלטה על מנת לאותת לשר האוצר ולממשלה שאם ברצונם לישם את המלצות ועדת ששינסקי עליהם לבצע חריש עמוק בקרב הח"כים כמשקל נגד לעבודת הלוביסטים ובישול הטייקונים.

ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה לדון במסקנות הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי המדינה. בדיון השתתפו נציגי משרדי האוצר והתשתיות, חברי ועדת ששינסקי, נציגי חברות הנפט והגז וחברי כנסת נוספים. הדיון נערך יום לאחר שוועדת ששינסקי הגישה את המלצותיה לשר האוצר בדבר מדיניות מיסוי מאגרי הגז הטבעי בישראל מהכנסות תגליות הנפט והגז עליו שקדה, המבטאים נסיגה מהותית מעמדותיה המקוריות.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, פתח את הדיון בפנייה לחברי ועדת ששינסקי שיסבירו מדוע רוככו מסקנות הוועדה ביחס למסקנות הביניים. שאמה הזהיר כיח הסכנה אינה שיטת השקשוקה, אלא "שיטת הסלאמי", שלפיה מסקנות הוועדה ירוככו עוד, עד מצב שהן ייזרקו לפח של ההיסטוריה.

שר האוצר יובל שטייניץ ופרופ' איתן ששינסקי לא הגיעו לישיבה. שאמה אמר כי הם החליטו לא להופיע כעת בשום פורום של הכנסת.

"אין בעיה מימונית לפרויקט תמר"

שאול מרידור מאגף התקציבים באוצר אמר כי הוועדה הוקמה לנוכח העובדה שחוק הנפט נחקק בשנות ה-50. המצב כיום של מיסוי הגז נמוך בכל השוואה בינלאומית. לפני 10 שנים היה ניסיון לבצע תיקון במסוי על חברות הגז אבל הוא לא צלח. כמו כן, ציין מרידור כי למעשה אין בעיה מימונית לפרויקט תמר. במהלך דיוני הוועדה התקיימו שימועים בהם הוצגו בפנינו עמדות אשר בסופו של דבר הביאו לשינוי העמדה. אנחנו מאמינים בתוצאות. הלכנו לכולם, ונתנו שולי רווח מספיקים לפיתוח הקידוחים, כמו תמר. ברמה המקצועית נכון לגוון את מקורות האנרגיה של ישראל ואין בעיה מהותית לקבל גז ממצרים או ממקומות אחרים בעולם".

במהלך הדיון התפתח ויכוח סוער בין ח"כ ברקוביץ' לבין ח"כ יחימוביץ'. הוויכוח התפתח להטחת האשמות וצעקות. יחימוביץ' טענה כי הדיון הופך להיות שימוע עוין לנציגי משרד האוצר. ברקוביץ' הטיחה ביחימוביץ כי "כל מה שמעניין אותך זה עוד תמונה ועוד תמונה - את מי את בכלל מייצגת". יחימוביץ' בתגובה אמרה כי טענותיה של ברקוביץ' הן פארסה וכי "כל פארסה יש לתחם בזמן. גם המסקנות המרוככות של ועדת ששינסקי יתקלו במערך משומן של בעלי הון ושלוחיהם שילחמו על כל שקל השייך לציבור. למרבה הצער חלק ניכר מחברי הכנסת שכחו שהם מייצגים את הציבור והם מחבקים חיבוק מביך וחסר בושה את בעלי ההון".

"לתמוך במאגר נוסף ולחבר אותו למשק הגז"

נציג משרד התשתיות בוועדת ששינסקי, שאול צמח, שהציג את דעת המיעוט של הוועדה, אמר כי נעשית דה-לגיטמציה לנציגי משרד התשתיות. "משרד התשתיות מופקד על אינטרסים של משק האנרגיה בישראל, ומתוך כך מונו נציגים של המשרד בוועדת ששינסקי. אי אפשר להפריד בין משק הגז למשמעויות הפיסקליות של ההחלטות. יש כיום מאגר פעיל אחד בישראל וגם הוא הולך ונגמר. אנחנו דוחפים את משק החשמל של ישראל לצריכת גז טבעי, וכמויות הצריכה הולכות וגדלות. אם נמצא את עצמנו שהמאגר היחידי בישראל הולך ומצטמצם ומצד שני הביקוש עולה, זהו מצב מסוכן. אמרנו את זה בוועדה, אך לא ניתן לזה פתרון. את הבעיות שייווצרו, מצב הכשל במשק האנרגיה, גם הרבה כסף לא יוכל לפתור.

"אנחנו צריכים לחשוב על האינטרסים של הציבור, ולא של גורם כזה או אחר. אנחנו במשרד התשתיות חושבים שבעיתוי הנוכחי הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לתמוך במאגר נוסף ולחבר אותו למשק הגז. ייצור החשמל הוא האינטרס המוביל. בנסיבות אלו, בסדר העדיפויות שלנו צריך לשים קודם כל את התמיכה במאגר הזה. חייבים לתת לפרויקט הזה ודאות, ומסים ושיעורי מס מקסימליים מהפרויקט זה חלק מהוודאות הזאת. אנחנו לא רוצים להיכנס לוויכוח עם היזמים אם יש או אין מימון לפרויקט הזה. כרגע אין ודאות.

מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי, אמר בוועדה כי ועדת ששינסקי חוטאת לתפקידה "המשך פיתוח משק הגז הישראלי". אמש דיברתי עם מנכ"ל חברת גז גדולה שהזמנתי אותו לקידוח עם תשואה של 12%. המנכ"ל, לאחר שקרא את מסקנות ועדת ששינסקי - סירב. גם המשקיע הקטן מאבד את כספו, כשהוא משלם 70% מס. המשקיעים הקטנים איבדו את השקעתם.

ח"כ יוליה ברקוביץ' אמרה בדיון כי "אני שמחה שהמסקנות הסופיות אינן כמו מסקנות הביניים". אם התקשורת לא היתה עושה חגיגה משר האוצר יכול להיות שהמסקנות היו יותר הוגנות. אך בגלל ששר האוצר רץ וצועק בכל מקום שהגז שייך לציבור ולא למשקיעים. אך הציבור שכח ששר האוצר מנהל מדיניות ציבורית חסרת חמלה ושמגדילה פעמים. שכחו לו את זה כי פתאום יש גז.המדינה מעלימה את מעמד הביניים ושר האוצר תוםס כותרות על חשבון הגז. הוא פוגע בחלשים, אך כולם שכחו את זה. כולם אוהבים את הכותרות של שלי יחימוביץ'. אך מה עם הציבור שמשקיע וחוסף לפנסיה - מי מייצג את הציבור הזה?. המדיניות הפיסקלית אכן היתה צריכה להשתנות, ולגבי המשקיעים החדשים, ששינסקי אפילו הטיב איתם יותר מדי. אבל צריך לכבד הסכמים מול מי שכבר השקיעו על פי החוק שהיה קיים. אנחנו מחלקים את עור הדב לפני שתפסנו אותו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"יש סטייה מהמנדט שנקבע לוועדה"

גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה: יש כמה בעיות בהמלצות של ששינסקי. יש סטייה מהמנדט שנקבע לוועדה. אם הוועדה היתה עומדת במנדט שניתן לה, לא היינו נמצאים במקום הזה עכשיו ושואלים שאלות לגבי עתיד משק הגז. נקבע כי יש להשוות את ישראל למדינות ה-OECD. אך מה שנעשה זה השוואה למדינות הזויות וגם בהשוואה בתוך ה-OECD ההשוואה לא באה לידי ביטוי. כמו כן, ההשוואה לא לקחה בחשבון את ההתאמות לישראל, כפי שהוועדה היתה צריכה לעשות. כמו כן, היתה הסכמה בוועדת הכלכלה על החרגת "תמר", וזה לא קרה.

"אנחנו רואים שימוש בנתונים לא אמיתיים. הוועדה לא מבינה את עולם הנפט ואת עולם חיפושי הנפט. זה לא אפקטיביות של גבייה אלא דפקטיביות, שיטה שלא לוקחת את הדי.אנ.אי של השוק. האם מישהו חושב שאפשר לבטל לאינטל או לטבע את ההטבות שניתנו להן? כמו כן, יש בעיה מימונית בקידוח תמר ויש חוסר וודאות. ניתנה כאן העדפה ברורה של גז מיובא ואפליה של תוצרת הארץ. איבדנו 4 מיליארד שלא יחזרו לישראל.

"הלחצים עבדו על ששינסקי, אך כעת הם ייגברו יותר ויותר"

ח"כ יחימוביץ אמרה כי היא מביעה צער שהפורום האגרסיבי והלוביסטים שלא נתנו לנציגי הממשלה לדבר. איפה הם היו בזמן דיונים אחרים של הוועדה כמו בדיוני קצבאות הזקנה. כעת זה דיון על כסף והרגשות מגיעים לממדים חסרי תקדים. הלוביסטים ואנשי העסקים ניהלו קמפיין לא לגיטימי, ממומן בהרבה כסף ומתוזמן. היתה התנפלות ברוטלית שממומנת בהרבה כסף נגד ח"כ ועובדי מדינה. הלחצים עבדו על ששינסקי, אך כעת הם ייגברו יותר ויותר.

נציג נובל אנרג'י בארץ אמר כי רק החרגה של תמר תאפשר הפקת גז מהמאגר.

ועדת ששינסקי פירסמה אמש את מסקנותיה לפיהן נתח המדינה (Government take) מתגליות הגז והנפט, שעמד במסקנות הביניים בטווח של 60%-70%, יופחת בדו"ח הסופי לטווח של 52%-62% בלבד. זאת, בין היתר, בזכות הפחתת שיעורו המקסימלי של ההיטל המגזרי שיוטל על התגליות מ-60% ל-50%, הבטחה לפחת מואץ ודחיית מועד גביית ההיטל. המאגר המתרוקן של ים-תטיס מול אשקלון יזכה להנחה של 50% בגביית ההיטל, ומאגר תמר יזכה לדחייה של כשנתיים בגביית ההיטל המקסימלי במידה שיפותח עד 1 בינואר 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully