וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי: המלצות הוועדה אינן רטרואקטיביות

לדברי ראש הוועדה לבחינת תמלוגי הגז בישראל, איתן ששינסקי, שינוי גובה המיסוי על רווחי מאגר הגז אינו מהווה החלטה רטרואקטיבית. "יש למדינה זכות לשנות את המדיניות הפיסקאלית"

"המצב הנוכחי בשוק האנרגיה בישראל הוא לא מידתי ועל המדינה הייתה החובה לבחון את הדבר", כך אמר היום (שלישי) ראש הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז בישראל, הפרופ' איתן ששינסקי. לדברי ששינסקי, בעבר נגבה שיעור מס גבוה שירד לכ-30% בשל הפחתת מס החברות ואף צפוי להמשיך ולרדת בשנים הקרובות. לשם כך ציין, בדקה הוועדה את הנהלים בעולם בנוגע לחלק המדינה באוצרות הטבע שברשותה.

בפתח דבריו בכנס בנושא התחזית לשנת 2011 במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמר ששינסקי כי אינו חש בטוב וכי גופו אינו בקו הבריאות: "אולי הגוף שלי מתחיל לאותת לי לאחר התקופה האחרונה", אמר ורמז לגל ההתקפות האישיות נגדו על רקע פרסום דו"ח הוועדה.

לדבריו, "כשהתחלנו לעבוד, בדקנו שאנו על קרקע מוצקה מבחינה משפטית – שיש למדינה זכות לשנות את המדיניות הפיסקאלית במאגרים". ששינסקי הוסיף כי השינויים שהציעה הוועדה, לפיה יעלו תמלוגי הגז לשיעור של בין 52% ל-62% - לא מהווים שינוי רטרואקטיבי, מאחר שמדובר על רווחים עתידיים ולא על הרווחים שכבר התקבלו לשותפויות הקידוח השונות בישראל.

הפגיעה במימון תמר - שקר

ראש ועדת ששינסקי הוסיף, כי הטענה שיש פגיעה אפשרית במימון מאגר תמר – שקרית. לדבריו, הוועדה בחנה בעיקר את מה שייקרה ב-25 השנים הבאות, באופן ספציפי על מאגר תמר. "רצינו להיות בטוחים בנושא המימון ובחנו אותו מול כל הגורמים הרלוונטיים. עד השנה העשירית אין פגיעה בתזרים המזומנים", אמר.

"הלכנו רחוק מאד לשמור על מימון תמר. הסיכון הוא בעיקר ברמת החיפוש וההקמה ונתנו לזה את הפקטור המתאים?" אמר והוסיף כי "המיסוי הסופי יהיה על רווחי יתר. אני חושב שהמסקנות מאוזנות, המתחשבות בסיכונים, ולכן הן מידתיות".

לדבריו של ששינסקי הוא מרוצה מהקונספציה של הדו"ח שחיברה הוועדה בראשותו. "אפשר להתווכח על המספרים אבל לא על הקונספציה", אמר. "תמלוג הוא מס מוצרים ולכם יש לו השפעות שאינן קשורות ישירות לקידוח. היתרונות של התמלוג הוא בכך שהוא על הפדיון ולכן הוא מהדולר הראשון. אך ככל שהרווחים גדלים, ניתן ליצור מניפולציות על הנתונים. לכן - הקונספציה הנכונה היא תמהיל של מיסוי שאינו מתבסס על תמלוגים בלבד".

"לא נהפוך לרפובליקת בננות"

בשעות הבוקר הביע שר האוצר יובל שטייניץ תמיכה בששינסקי ואמר כי לא ייתן למדינת ישראל להפוך לרפובליקת בננות. לדבריו, "אין שום סיבה שחברות האנרגיה בישראל ירוויחו סכומים גבוהים בהרבה ממדינות אירופה". שטייניץ הוסיף והתייחס לטייקונים הישראלים הפועלים בתחום האנרגיה: "אם מישהו ממילא ירוויח מיליארדי דולרים ואולי עשרות מיליארדי דולרים, לתבוע עוד מהמדינה? איזה סיבה והצדקה יש לדבר? מדוע שהמיליארדרים הישראלים ירוויחו יותר מהמיליארדרים בהולנד אמריקה ובריטניה על חשבון המדינה? יש גבול לחמדנות".

שר האוצר הוסיף ואמר כי היזמים במאגר הגז "תמר" המבקשים להחריגם מדו"ח ועדת ששינסקי - מגזימים. "המשמעות היא לקחת 40-50 מיליארד שקלים שמגיעים למדינה ואזרחיה ולהעביר אותם לכיס של חברות האנרגיה והמשקיעים המיליארדרים. זו עזות מצח להגיד דבר שכזה. אין לזה הצדקה חוקית או מוסרית", אמר.
מאוחר יותר היום ייפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי חברות חיפושי הגז במטרה לשמוע את עמדתם בכל הנוגע למסקנות ועדת ששינסקי. כזכור, בתחילת השבוע אמר נתניהו כי בכוונתו לבחון בעצמו את מסקנות הוועדה ולהיפגש עם כל הצדדים המעורבים לפני הכרעתו בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully