וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוחרים הישראלים עם יפן אומדים נזקים

אורה קורן

13.3.2011 / 8:55

נציגי חברת ישקר יצאו ליפן לאמוד נזקים וגם במגנ"א, שמיגנה את הכור הגרעיני שנפגע, עוקבים בדאגה. משלחת מתוכננת של התמ"ת בוטלה. "כל יפן נפגעה, גם הלקוחות שלנו", מספרים הסוחרים

רעידת האדמה ביפן תפגע ככל הנראה ביצואניות הישראליות הגדולות למדינה - ישקר, טבע, אורבוטק, מפעלי ים המלח, נטפים, חיפה כימיקלים וקומברס.

בסוף השבוע העריכו כמה ממנהלי החברות האלה כי בטווח הקצר יעסקו ביפן בהערכת נזקים ובשינוי סדרי עדיפויות, ולכן 2011 תהיה מבחינתם שנה קשה, ותיתכן בה ירידת במכירות. עם זאת, ב-2012 צפויה עלייה מחודשת במכירות של חלק מהחברות על רקע השקעות גדולות שצפויות בתשתיות היפניות. לאחר התייעצויות מתמשכות בסוף השבוע עם ראש מינהל סחר החוץ במשרד התמ"ת, בעז הירש, ועם הנספח המסחרי בטוקיו, איתן קופרשטוך, החליט מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, לבטל את יציאת משלחת האנרגיה והתשתיות, שנועדה להיפגש עם תעשיינים יפנים ביום שני.

לפי נתוני מכון היצוא, 540 חברות ישראליות שכל אחת מהן מייצאת ביותר מ-10,000 דולר עלו ביפן ב-2010. היקף הסחר של ישראל מול יפן הסתכם ב-2010 בכ-2.4 מיליארד דולר - עלייה של כ-19% לעומת 2009. עם זאת, היקף הסחר ב-2010 היה נמוך משמעותית מב-2008, שבה הוא הגיע ל-3.11 מיליארד דולר.

יצוא הסחורות ליפן הסתכם בכ-656 מיליון דולר ב-2010, עלייה של כ-24% בהשוואה ל-2009. היבוא הישראלי מיפן ב-2010 הסתכם ב-1.8 מיליארד דולר, עלייה של כ-17% בהשוואה לתקופה המקבילה.

"מתקשרים עם הלקוחות באמצעות האינטרנט"

בישקר עקבו בסוף השבוע בדאגה אחר הדיווחים מיפן. עם הידיעות הראשונות על רעידת האדמה נודע להנהלת החברה כי המפעל שלה ביפן נפגע. בדיקה מיידית העלתה כי העובדים שמעסיקה החברה ביפן - יותר מ-1,000 איש - וכן שני המנהלים הישראלים והעובד שהגיע בשבוע שעבר מישראל ליפן לביקור עבודה לא נפגעו.

משלחת מישקר יצאה בסוף השבוע ליפן לראות כיצד ניתן לעזור לעובדי החברה ולנסות לאמוד את הנזקים. "יש לנו נזקים די גדולים, אבל הכי חשוב, שכל האנשים בריאים", אמר איתן ורטהיימר, יו"ר ישקר. "אי אפשר להיכנס כרגע לאזור, ורק בהמשך נראה מה נפגע ומה לא. לכן אנחנו לא יודעים לאמוד עתה את הנזקים.

"כל יפן נפגעה, גם הלקוחות שלנו. ייקח להם זמן להתאושש. דיברתי עם תעשיינים אחרים שם, והם אמרו שמצבם קשה. התקשורת מתבצעת באמצעות האינטרנט. מערכות הטלפונים ניזוקו, לפעמים ניתן ליצור קשר - ולפעמים לא".

גם מגנ"א הישראלית פועלת ביפן, והיא אף מיגנה את הכור הגרעיני שנפגע באסון. "ביפן הותקנו מערכות להגנה על כורים גרעיניים", סיפר חיים סיבוני, מנכ"ל החברה. "סיימנו התקנה בכור הראשון, ואנחנו עומדים בפני התקנה בכור נוסף. רק בשבוע שעבר היתה כאן משלחת מיפן לעבור הכשרה בהתקנה, הפעלה ותחזוקה של המערכת".

מגנ"א עובדת, באמצעות תיווך של חברת סחר יפנית, עם החברה הממשלתית היפנית JNSS. בסוף השבוע לא התאפשר למנהל השיווק של מגנ"א, ששהה ביפן לרגל תערוכה, גדעון רוזן, להגיע לאזור - שהיה חסום. הטלפונים קרסו, ולחברה לא היה קשר עם שני עובדיה היפנים שהיו באזור בזמן האסון, ולא ידוע מה עלה בגורלם.

"אתמול הייתי בביקור אצל לקוחות באזור מוקד הרעש", סיפר רוזן. "כרגע אין קשר עם האנשים, ואין אפשרות לברר מה קורה. האיזור חסום ואין תקשורת טלפונית. אחד העובדים היפנים נסע לאיזור לבדיקה, ולאחר שיגיע כנראה נתחיל לקבל עדכונים".

הבוקר שאחרי רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן. AP
"כל יפן נפגעה"/AP

לדברי סיבוני, המערכת של מגנ"א שמותקנת בכור שנפגע מצלמת ללא הפסק את סביבות הכור. סיבוני העריך, כי אם המערכת לא נפגעה, ניתן יהיה לראות באמצעותה את ההתרחשויות, לאחר שיגיעו אליה. הסיכויים לכך לא רבים, כיוון שהמערכת מוקמה בקרבת החוף.

"ביפן היתה התקנה אחת של המערכת בעלות של מאות אלפי דולרים. לאחר שנה של בדיקות שערכו היפנים למערכת אישרו הגורמים הממשלתיים את המוצר שלנו כמוביל למיגון כורים. עכשיו מדובר ב-55 כורים ובתחנות כוח נוספות שמועמדים למיגון עם המערכות שלנו", אמר סיבוני. לדבריו, המערכות מיועדות להגנה על הכורים מחדירה של גופים עוינים - לא מפני רעידות אדמה.

מגנ"א נמצאת בבעלות היזם חיים סיבוני, אירונאוטיקס, קרן מעיין ונצ'רס, פסגות, לוי צרויה וגופים נוספים. החברה שהוקמה לפני כעשור ממוקמת בפארק רותם בדימונה. בשבוע שעבר קיבלה החברה הזמנה למגן כור ברוסיה והיא מנהלת מגעים למיגון כורים גם בקוריאה. בנוסף נכנסה החברה למיגון גבולות ברחבי העולם.

חברת עמיעד מערכות השקיה היא יצואנית קטנה יחסית ליפן, המשווקת במדינה מערכות סינון למים ביתיים באמצעות גופים מוניציפליים, לחקלאות ולתעשייה בכמיליון דולר. "לטווח הקצר תהיה פגיעה במכירות", מעריך אריק דיין, מנכל עמיעד. "אני מניח שב-2011 נראה ירידה במכירות, אך ב-2012 אני צופה דווקא גידול.

"במקרים כאלה, בדרך כלל בטווח הבינוני והארוך המדינות נכנסות להשקעה בתשתיות, לכן אני צופה שיקום וגידול ברכישת מערכות. בטווח הקצר, במדינות כמו יפן, ישנן מערכות חירום שנכנסות לפעולה, כולל לצורך אספקת מים. פרויקטים כמו רכישת מערכות סינון למפעלים ולחקלאות יידחו עד שיעריכו את ממדי הנזק ויקבעו את סדרי העדיפויות. יפן היא מדינה מאוד מתועשת, ואני מניח שכל החוף המזרחי נפגע, כולל מערכות כבישים, רכבות ותקשורת שקרסו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

אין קשר עם הלקוחות

בסוף השבוע התלבטו במכון היצוא ובמשרד התמ"ת מה לעשות בנוגע למשלחת של נציגי 15 חברות מתחומי התשתיות, המים והאנרגיה, שהיתה אמורה לצאת לטוקיו ולהיפגש מחר עם חברות מקומיות, חלקן מובילות בתחומן. ביום שישי הציע קופרשטוך לשדר עסקים כרגיל, לאות סולידריות - במיוחד, כשאז עוד ניתן היה להעריך, שטוקיו חוזרת אט אט לשגרה. מצד שני, התשתיות שלא תפקדו, חוסר הוודאות לגבי נציגי הגעת החברות היפניות למפגש ודחייה לא שגרתית של מסיבת עיתונאים ממשלתית בשבת כשברקע תהיות לגבי דליפה גרעינית, הכריעו את הכף.

בשבת אחר הצהרים החלו להגיע לחברי המשלחת, חלקם כבר היו בדרכם, טלפונים על ביטול האירוע. "לפי תגובות שקיבלנו מיצואנים הבנו שהמצב לא קל, לכן החלטנו לדחות את המפגש", אמר חפץ. לדבריו, בחלק מהחברות - למשל חברת המים ברמד - לא הצליחו ליצור קשר עם חלק מהלקוחות, המפיצים והסוכנים ביפן בגלל קריסת קווי תקשורת. חלק מהלקוחות של חברת נובה למכשירי מדידה ושל חברת ההיי-טק המלט נפגעו ברעידת האדמה.

"המפגש דווקא הסתמן כהצלחה, על רקע נסיונות מתמשכים להגביר את שיתוף הפעולה העסקי בין ישראל ליפן, אמר קופרשטוך. "התכנון היה להגיע ל-100 משתתפים בטוקיו ו-80 משתתפים באוסקה, ובפועל היו לנו 170 משתתפים בטוקיו ו-2010 באוסקה".

מקורבים למארגני המפגש ציינו כי לאירוע נרשמו החברות המובילות שמבצעות פרויקטים ברחבי העולם בתחומי התשתיות המים והאנרגיה - כמו מיצובישי, מארובני, פוג'יטסו, IIH וטייג'ין. טייג'ין וחברת סי.טי. ג'י מתל מונד תכננו להכריז על שיתוף פעולה שיכלול פעילות במדינות נוספות.

פגיעה בתעשיית המזון

קופרשטוך מעריך כי רעידת האדמה תביא ליותר השקעות יפניות בתשתיות ולהתנעה של תהליכים תעשיתיים. בטווח הקצר, האירוע יפגע בתעשיית המזון היפנית, שלמוצרים מהים חלק נכבד בה.

"האזור שנפגע הוא אחד המקומות המרכזיים לגידול אינטנסיבי של דגים ופירות ים", הוא מסביר. זה יגרום לעליית מחירים של מזון מהים - מרכיב משמעותי במטבח היפני. השפעה נוספת תהיה לתלות היפנית באנרגיה גרעינית. או שיחליטו שממשיכים להתבסס עליה, רק מגדילים את מקדמי הבטיחות, שגם כך הם גבוהים, או שיחליטו להסתמך על מקורות אחרים שלא נמצאים כיום", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully