וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מה הממשלה תזרוק מיליוני שקלים לפח?

אפרים דוידי

29.3.2011 / 9:30

מדינת ישראל מחפשת חברות, מרביתן מחו"ל, שיציעו אסטרטגיה למדיניות כלכלית ל-15 השנים הבאות. אפרים דוידי כבר יודע מה יהיו ההצעות - לא משנה מי יהיו היועצים שיזכו במיליונים

בעוד מספר חודשים נוכל לדעת, על אמת, את עתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל. מפתיע? לא במדינת ההון בשלטון. מגדי עתידות, קוראים בקפה ואף קוראים בקלפים מתבקשים להתאזר בסבלנות. ב-28 באפריל יגישו כמה חברות עסקיות בינלאומיות (אמריקאיות לרוב) את הצעותיהן לאסטרטגיה הכלכלית והחברתית של מדינת ישראל ב-15 השנים הקרובות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככל הנראה, אין במשרדו איש מתוך מאות הכלכלנים שיוכל לטפל בסוגייה. שר האוצר יובל שטייניץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

הזוכה יזכה ב-3.5 מיליון שקל

מפתיע? ממש לא. לפני שבועיים פורסם מכרז ממשלתי המזמין "חברות יעוץ אסטרטגי בעלות ניסיון בינלאומי ייחודי להציע את שרותיהן לסייע לתהליך גיבוש אסטרטגיה חברתית-כלכלית כוללת למשק הישראלי ל-15 השנים הקרובות", כפי שנמסר על ידי דובר משרד ראש הממשלה. המכרז (43/10) מיועד לחברות בינלאומיות וישראליות גדולות ובעלות מוניטין, ומזמין אותן לתת שירותי ייעוץ אסטרטגי לצוות מוביל של הממשלה לגיבוש מדיניות כלכלית וחברתית ל-15 שנים. על פי "דה מרקר", נראה כי עורכי המכרז, משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, מעדיפים כי יזכה בו גוף בינלאומי מוכר. הזוכה יקבל מהמדינה סכום של עד 3.5 מיליון שקל.

לפי תנאי הסף, "המציע חייב להיות בעל ניסיון באספקת שירותי ייעוץ לממשלה זרה ו/או מוסד בינלאומי מדינתי, בתהליך גיבוש אסטרטגיה כלכלית כוללת לאומית ו/או אזורית. המציע צריך להיות תאגיד שהתאגד בישראל או בחו"ל ורשום כדין במשרד הרלוונטי בישראל". בנוסף, המציע צריך להעסיק לפחות 30 עובדים. על פי "דה מרקר" הכוונה היא לחברה בסדר גודל של מקנזי האמריקאית, שצוות שלה עובד בשנים האחרונות עם מערכת הביטחון ועוד גופים ממשלתיים.

פרסום המכרז מעלה כמה שאלות:

- מדוע הממשלה שטענה כי "אין לה מקורות" כדי לשפר את שכרם של העובדים הסוציאליים - שרק עתה סיימו שביתתם לאחר כמעט חודש - מוכנה לזרוק מיליוני שקלים לפח?

- מדוע משרד האוצר, המעסיק מאות כלכלנים, אינו מסוגל לתכנן לטווח ארוך? בעבר הרחוק המשרד, יחד עם משרדים נוספים כגון התמ"ת ומשרד העבודה והרווחה (זצ"ל), תכנן לטווחים ארוכים, עד עשור – ללא צורך בגיבוי בינלאומי.

- מדוע גוף פרטי אמור לתת "יעוץ אסטרטגי" אבל אין מוכנים לשתף בדיון על האסטרטגיה הכלכלית והחברתית של ישראל את ארגוני העובדים, הנשים, הסביבה, הסטודנטים? מדוע חברה אמריקאית אמורה לדעת טוב יותר מאזרחי המדינה את צרכיהם העתידיים בשטחי הכלכלה והחברה?

- מדוע פונים לחברת יעוץ אמריקאית, במקום להסתמך על הידע הרב בנושאי כלכלה וחברה שבאקדמיה הישראלית?

- מדוע הליכוד השולט בממשלה לא מסוגל להציע חלופות בשטחי הכלכלה והחברה ומפריטה את עמדותיה לטובת חברת יועצים אמריקאית?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עימותים באתונה 29.6.2010. רויטרס
דוגמה לתוצאות המומחיות של החברות הזרות בפיתרון בעיות ברחבי העולם. מהומות ביוון/רויטרס

במילים אחרות

הפרטת החשיבה והעשייה בשטחי הכלכלה והחברה היא כה עמוקה, שאין הממשלה סבורה שהאזרחים מסוגלים להתוות אסטרטגיה שטובה להם. אבל אל חשש. למקנזי ודומיה יש משנה סדורה. היא יודעת טוב יותר מאזרחי ישראל מה טוב להם. כפי שהיא וחברות אחרות יודעות טוב יותר מה טוב לאזרחי יוון, איסלנד או אירלנד. לדידן, מה שטוב להון הבינלאומי טוב גם לליכוד ולממשלות ישראל.

הנה כמה מהצעותיה שחברת היועצים (ולא חשוב מי תזכה במכרז) תיתן. אני מסוגל לנחש, חינם-אין-כסף, שהצעותיה של חברת היועצים גורסות השתלבות ישראל בגלובליזציה הקפיטליסטית, הגמשת שוק העבודה, ריסון תקציבי, קיצוצים ברווחה כדי שכספים אלה ישמשו לתמרוץ המגזר העסקי ובעלי השכר הגבוה והפרטת חברות ממשלתיות וציבוריות. האם כל חבילת העצות טובה לישראל? כמובן שלא. אך, זו בדיוק המדיניות הממשלתית מזה כמעט שלושה עשורים. וזה בדיוק מה שהממשלה מחפשת: גורם חיצוני שתמורת כמה מיליוני שקלים תנפיק לה אישור כשרות (על פי בית הדין של הכלכלנים האמריקאיים) למדיניותה. לא יותר.


* ד"ר אפרים דוידי, המכללה חברתית-כלכלית www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully