וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על תקרת החוב בארה"ב: מי ימצמץ ראשון?

שבועיים לפני המועד בו עלול להיפגע דירוג האשראי של ארה"ב, הרוחות ממשיכות לסעור. מושלי המדינות חיברו מכתב בו הביעו תמיכה בהעלאת תקרת החוב, ואילו המיליארדר וורן באפט טוען ש"זהו בזבוז זמן"

בבית הנבחרים האמריקאי עדיין לא הושגה תמימות דעים בנוגע להעלאת תקרת החוב העומדת על הסכום האימתני - 14.3 טריליון דולר, והמאבק על פתרון המשבר ממשיך להדיף נינוח שהוא יותר פוליטי מאשר כלכלי.

הדמוקרטים בראשות הנשיא, ברק אובמה, מתעקשים על השגת "עסקה גדולה" שתכלול את העלאת תקרת החוב עד שנת 2012 - עסקה שעשויה להביא לחיסכון של ארבעה טריליוני דולרים באמצעות קיצוצי תקציב, העלאת מסים לעשירים וביצוע רפורמות בתכניות כמו מדיקייר ומדיקאייד. הרפובליקנים, לעומת זאת, מתנגדים נחרצות להעלאת המיסים בטענה שצעד זה יזעזע את הכלכלה האמריקאית, וקוראים לעסקה קצרת מועד.

אובמה דרש משתי המפלגות להגיע להסכמה על עסקת תקציב, במסגרתה תועלה תקרת החוב עד יום שישי הקרוב, ה-22 ביולי. לדבריו, כך יינתן לקונגרס זמן מספיק לדון ולהעביר חקיקה לפני ה-2 באוגוסט - "יום הדין" שבו יפוג האשראי הבינלאומי של ארה"ב, ולראשונה בהיסטוריה, היא לא תוכל לפרוע את חובותיה ותוכרז חדלת פרעון.

"לא הגיוני שתיהיה תקרת חוב"

איש העסקים המיליארדר וורן אפט, התבטא היום בנוגע למשבר, ואמר בראיון לרשת NBC כי התקרה המלאכותית על חובותיה של ארצות הברית למעשה "מפריעה" לממשל. "כל מה שתקרת החוב עושה הוא להביא להאטת התהליך ולהסטת האנרגיה של האזרחים. זה ממש לא הגיוני שתהיה תקרת חוב, שבסופו של דבר מועלת כל הזמן ומשבשת את פעילותו של הקונגרס. זהו בזבוז זמן של הקונגרס", הוסיף.

עמדתו של באפט זהה לזו של אחת מסוכניות דירוג האשראי הגדולות בעולם, מודי'ס, שהציעה לארצות הברית לבטל את תקרת החוב כדי להקל על אי הוודאות בקרב מחזיקי האג"ח הממשלתיות. ביום חמישי האחרון הודיעה מוד'יס כי תבדוק את האשראי האמריקאי לקראת הורדתו האפשרית, אם לא ייפתר משבר האשראי.

גם מושלי המדינות בארצות הברית לא נותרו אדישים למשבר, ושיגרו היום מכתב משותף מטעם נציגים שתי המפלגות, בו הפצירו בקונגרס להעלות את תקרת החוב, במקום לסכן את התקציב הפדרלי – הכולל את תקציב המדינות. "אני מקווה שנוכל להציע מעט מהסיוע הנדרש למחלוקת בקונגרס, שמאיימת לדרדר את מדינתנו לחדלות פירעון ללא שום סיבה", כתב במכתב מושל ויו"ר התאחדות המושלים הדמוקרטים, מרטין אומלי.

"זה אולי יביא לסיום כהונתי - אך לא אתפשר"

ביום חמישי הסתיימה בטונים צורמים פגישתם של הנשיא אובמה ואריק קנטור, ומנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים. גורמים שנכחו בפגישה אמרו כי אובמה התעקש על עמדתו ואמר לנוכחים כי "זה אולי ייגרום לסיום כהונתי כנשיא – אבל לא אוותר בנושא זה". לדברי אובמה, ההתכתשויות הפוליטיות מאשרות את התפיסות השליליות ביותר של הציבור על הנעשה בוושינגטון.

קנטור טען כי במהלך העימות ביניהם, התפרץ אובמה לעברו ואמר לו להפסיק להתעקש בנושא, כי הוא "יילך עם הנושא לעם האמריקאי" וכי על הרפובליקאים להתפשר על התעקשותם על קיצוצי תקציב והתנגדותם להעלאת מסים. "כאשר המשכתי להתעקש, אובמה עזב בזעם את החדר", אמר קנטור.

עוד על המאבק על המשבר הכלכלי בארצות הברית:
ארה"ב: ניסיון למנוע פשיטת רגל ב-2 לאוגוסט
אובמה: "כן להעלאת מיסים"
אובמה פוצץ ישיבה עם הרפובליקנים על תקרת החוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully