וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: "ראשי העיריות לא מעוניינים בדיור מוזל"

מירב ארלוזורוב

24.7.2011 / 10:31

שר השיכון והבינוי, אריאל אטיאס, תקף את ראשי הערים באיזור המרכז, וטען כי הם אלה המסכלים את הפרוייקטים לדיור מוזל משום שאינם מעוניינים ב"דירות קטנות ובאוכלוסיות חלשות"

שר השיכון, אריאל אטיאס, תוקף בחריפות את משרד האוצר ואת ראשי הערים באזור המרכז - ומאשים אותם בכישלון הפרויקטים לבניית דיור מוזל בישראל. לדברי אטיאס, הכישלון נובע מכך שראשי הערים פשוט אינם רוצים דיור מוזל בערים שלהם, ומסירוב של משרד האוצר להתפשר על מחיר הקרקע במכרזים.

עיקר זעמו של אטיאס מופנה למשרד האוצר, שמתנגד לתוכנית שמקדם אטיאס מול ראש הממשלה - ככל הנראה, ראש הממשלה נוטה לאמץ את ההצעה שלו - למכור 5,000 דירות מוזלות באזור המרכז במסגרת המסלול של "מחיר למשתכן".*

באוצר מסבירים כי מסלול "מחיר למשתכן" נתפש כמסלול מוטה חרדים - 60% מהדירות בו מיועדות למשפחות גדולות בנות 4 ו-6 ילדים לפחות. בכך האוצר מאשים את אטיאס כי הוא מנצל את מחאת הדיור הנוכחית כדי להשיג עוד דירות מוזלות לחרדים.

"בזכות האוהלים סוף-סוף מקשיבים לי"

בתגובה לביקורת הגוברת הסכים אטיאס לראשונה לחשוף את נתוני המכרזים של מחיר למשתכן בשנתיים האחרונות. מן הנתונים, שכאמור נחשפים לראשונה משום שעד עתה משרד השיכון סירב למסור אותם, עולה כי ב-2010 הוצאו מכרזים ל-2,422 דירות. מתוכם, מספר המכרזים באזורים המוכרים כחרדים היה 330 בלבד. ב-2022 מתוכנן שיווק של 1,516 דירות, מתוכם רק 540 באזורים המזוהים כחרדים.

בנוסף, מתוך ה-2422 דירות שהוצעו למכירה ב-2010, רק 1,398 דירות נמכרו - לאחר ששני מכרזים ענקיים בראש העין ובאשקלון נכשלו בשל היעדר היענות של קבלנים. לדברי א טיאס, הנתונים האלה מוכיחים כי המסלול אינו מוטה חרדים וכי הבעיה של מחיר למשתכן אינה הקרטריונים - המוגבלים למשפחות גדולות - אלא שמדובר במסלול שאינו אטרקטיבי מספיק מאחר שמשרד האוצר מתעקש כי הוא יוצע במחיר קרקע מלא. מנגד, טוענים באוצר כי המכרזים האלה נכשלו בשל ההגבלה למשפחות חרדיות - שהביאה לכך שבאזורים חילוניים אין מספיק ניגשים.

אטיאס מכחיש את הטענה הזאת מכל וכל. "הקריטריונים נועדו להבטיח שיריון - ולא הגבלה", אומר אטיאס. "אם במכרז בראש העין היו ניגשים רק זוגות צעירים מחוסרי דיור - הם היו זוכים במכרז. אין חובה למכור למשפחות גדולות, יש רק חובה להבטיח למשפחות גדולות חלק מהדירות, אם יש עודף ביקוש למכרז. לכן, לי אין בעיה לעשות כל שינוי מתבקש בקריטריונים."

הפגנה בתל אביב נגד מחירי הדיור. אורי לנץ
עצרת המחאה אמש בתל אביב/אורי לנץ

"הוויכוח אינו על הקריטריונים - אלא על מחיר הקרקע. האוצר מתעקש למכור במחיר קרקע מלא, כי אני הכנסתי להם ככה 6 מיליארד שקל ממכרזי מינהל מקרקעי ישראל ב-2010 וחבל להם על הכסף. בגלל ההתעקשות הזאת המכרזים יוצאים יקרים, והם נכשלים - כפי שקרה בראש העין".

לדברי אטיאס, זאת הסיבה שכעת הוא מנהל מאבק במשרד האוצר, מול ראש הממשלה, כדי לקבל אישור להרחבת הדיור למשתכן ל-5,000 דירות במחיר מינימום של 50% מערך הקרקע. "אני אנצח אותם", אומר אטיאס. "ולא מפני שאני מוטה חרדים, אלא מאחר שאני צודק".

לביקורת של האוצר נגד פרויקט מחיר למשתכן שותפים גם לא מעט ראשי ערים. אטיאס דוחה גם את הביקורת הזאת, ומאשים את ראשי הערים באינטרסים זרים: "ראשי הערים נגד כי הם לא רוצים דירות קטנות ואוכלוסיות מוחלשות. הם לא רוצים דיור בר השגה או מחיר למשתכן - לא מפני שזה מביא חרדים, אלא מאחר שמדובר באוכלוסיות חלשות. כל מה שראשי הערים רוצים זה דירות גדולות, אוכלוסייה חזקה וארנונה - וזה לא מסתדר עם דיור בר השגה. כעת, בגלל המחאה, הם נבהלו - אז הם מציעים פרויקטים של 300 דירות. אבל זה לעג לרש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אוהלי מחאה תל אביב. נמרוד סונדרס
לדברי השר אטיאס, המענה למחאת האוהלים יהיה טמון בשילוב של מחיר למשתכן עם בנייה להשכרה בלבד. מתחם המחאה בשדרות רוטשילד בתל אביב/נמרוד סונדרס

אטיאס מודה כי מחיר למשתכן אינו המענה למחאת האוהלים, מאחר המסלול מיועד למחוסרי דיור ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, ואילו מחאת האוהלים מובלת על ידי המעמד הבינוני. לדבריו, אין קשר בין הדברים, והוא מנסה לקדם את מחיר למשתכן במחירי קרקע מוזלים כבר שנה וחצי "וכעת, בזכות האוהלים, סוף-סוף מקשיבים לי".

לדבריו, המענה למחאת האוהלים יהיה טמון בשילוב של מחיר למשתכן עם בנייה להשכרה בלבד - על כך מסתמנת כבר הסכמה עם האוצר. נתניהו אמור להכריע בקרוב בנוגע להצעות משרד השיכון - גם מחיר למשתכן וגם בנייה להשכרה.

*מכרז מחיר למשתכן: מכרז לקרקע שמפרסם מינהל מקרקעי ישראל, שבו זוכה היזם שמתחייב למכור את הדירות במחיר הנמוך ביותר. רוכשי הדירות נקבעים על פי קריטריונים של משרד השיכון, כמו רמת הכנסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully